Laatste nieuws

Outlaws en de opleving van creativiteit

Alle columns / Ton Roks / 28 februari 2021

VIJFTIG EDITIES van Octane Magazine, een mijlpaal, en dat vieren we met een extra dik jubileumnummer.

Het was een hele stap, dat eerste nummer in december 2012, met de Lancia Stratos op de cover, zeker in een klein taalgebied als Nederland en Vlaanderen. Dankzij een trouwe schare lezers – en ook adverteerders – hebben we vaste voet aan de grond gekregen en is Octane springlevend. Het is hard werken geweest voor ons kleine team, en dat is het nog steeds, maar als we die vijftig edities in de kast zien staan, voelen we ons allemaal heel trots. Op ons Youtube-kanaal staat onderstaande video uit 2012, waarin ik uitleg waarom en voor wie ik het avontuur begonnen ben:

“…iemand die echt van auto’s houdt en er ook plezier in heeft om er heel veel vanaf te weten, daar is Octane voor bedoeld.” 

                                                               

Octane Magazine 050

In dit nummer spelen de Outlaws een grote rol, met de Cyan P1800 en de Porsche 356 RSR van Rod Emory. Ik heb een zwak voor Outlaws, want ze zijn het bewijs dat de creativiteit die de auto wereld vroeger kenmerkte eindelijk op de weg terug is. In de jaren vijftig en zestig gonsde het in de USA van de hotrods en auto’s die op allerlei wijze customized waren.

Handige jongens verlaagden niet alleen het chassis, maar ook het dak, haalden bumpers weg en gingen helemaal ‘los’ met spuitwerk – dat heeft fantastische auto’s opgeleverd. Kijk ook naar de recordwagens op Bonneville, ongelooflijk wat je daar nog steeds voor creaties te zien krijgt. Ook in Europa bloeide de creativiteit in de jaren vijftig en zestig, de auto’s van de reguliere fabrikanten werden ‘slechts’ als een basis gezien waarmee je feestelijk je gang kon gaan. Allerlei koetswerkbouwers deden dat en hebben de wereld onvergetelijke auto’s geschonken, vooral de Italianen, bijvoorbeeld op basis van de Fiat Otto Vu en vele Alfa Romeo’s.

Die vrijheid en creativiteit zijn lange tijd zo goed als weg geweest, gekneveld door onder meer regelgeving. Slechts weinigen hebben zich daaraan weten te ontworstelen, zoals onze Joop Donker voort, maar nu borrelt het weer. TVR is op de terugweg (maar nieuws blijft helaas lang uit) en nieuwe spelers melden zich, zoals onlangs Jannarelly.

Het mooie is dat die creativiteit zich ook in de wereld der klassiekers manifesteert. Zie wat Alfaholics, Singer en Magnus Walker doen, of GTO Engineering met zijn nieuwe interpretatie van de 250 GT SWB. Ik vind het fascinerende ontwikkelingen. Die koolstofvezel carrosserieën voor de GTA en de Shelby Mustang, fantastisch toch? Temeer omdat ze passen in het originele streven van de fabrikant: een zo laag mogelijk gewicht. Zelf heb ik een Giulia met een tweeliter motor en een langer differentieel, zoals Alfa Romeo die leverde in de 2000 Berlina. Het is er een snellere en nog fijnere auto door geworden. Alfa Romeo had hem zelf zo gebouwd kunnen hebben als het ervoor gekozen had met de Berlina de autosport in te gaan in plaats van de GT. Hoe dat had kunnen uitpakken hebben we mogen zien in het Squadra Bianca, onze eigen raceklasse voor opgepepte Giulia’s.

Jammer vind ik het dat sommige liefhebbers vrij rigide op originaliteit hameren en Outlaws veroordelen. Ik vind ook dat er van alle klassiekers exemplaren over moeten blijven die 100% origineel zijn, maar allemaal? Ook van auto’s waarvan er tienduizenden zijn gebouwd? Ik vind van niet, omdat ik graag die vrijheid en creativiteit van vroeger terug zie die zoveel moois heeft opgeleverd en nog steeds een bron van inspiratie is voor ontwerpers van nu.

Daarom hebben we met Octane de Outlaws en ook de milder gemodificeerde Restomods in 2019 op het concours van Paleis Soestdijk alle ruimte gegeven.

Octane webshop

Iets anders: we hebben een nieuwe webshop, die er speciaal op ingericht is Octane snel bij onze lezers in de brievenbus te krijgen in tijden dat winkels niet vanzelfsprekend open zijn. Je kunt er niet alleen ons blad kopen, maar ook mooie autoboeken en andere auto-gerelateerde zaken. We zijn 24 uur per dag open! En je kunt Octane sinds kort ook online lezen via Readly.

TON ROKS

HOOFDREDACTEUR

tonroks@octanemagazine.nl


Tags: , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Ghibli Hybrid, een onverwacht fijne Maserati

Volgend bericht

D8 GTO-JD70: zwaar kaliber lichtgewicht





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Ghibli Hybrid, een onverwacht fijne Maserati

Een Maserati met een viercilinder motor, wees niet te snel met eventuele verontwaardiging, want met merk met de drietand...

27 February 2021