Laatste nieuws

Perfecte restauratie

Nieuwsberichten / 9 december 2020

Er zijn steeds meer automerken die het behoud en de restauratie van de auto’s zelf ter hand nemen. FCA Heritage is een mooi voorbeeld en ook Peugeot koopt 205 GTI’s op om ze als nieuw te gaan verkopen. Porsche Classic is hier al veel eerder mee begonnen en heeft nu de eerste in Duitsland geleverde Porsche 911 S Targa aangepakt.

911 S Targa MY67 Softwindow

De opdrachtgever ontdekte de open sportwagen uit januari 1967 in de VS. “De Targa stond bijna veertig jaar in een garage, afgedekt met plastic. Hij was gewoon vergeten,” vertelt Uwe Makrutzki, hoofd Porsche Classic Fabrieksrestauratie bij Porsche AG. De vroege Targa heeft een zogeheten softwindow, een plastic achterruit in plaats van de glazen ruit die vanaf 1967 leverbaar was. Porsche produceerde tussen eind 1966 en 1968 slechts 925 exemplaren met een S-motor, een korte wielbasis en een softwindow. De staat waarin de Porsche gevonden is was ‘tranentrekkend’.

Nadat Porsche-dealer Hülpert in het Duitse Dortmund de Targa als demonstratieauto had gebruikt, werd hij in 1969 naar de VS verkocht. De auto stond van 1977 tot eind 2016 te verpieteren in een garage in Long Beach (New York State). Gelukkig was de auto nog geheel compleet – vooral prettig gezien de vele opties, zoals de Webasto standkachel, een getinte voorruit, de Blaupunkt radio Köln, leren bekleding, halogeen mistlampen en een buitentemperatuurmeter.

De filosofie van Porsche Classic is om voertuigen zo origineel mogelijk te herstellen. Met name de zoektocht naar authentieke kleine onderdelen als kabelklemmen, rubberen doorvoertules en afdichtpluggen voor de 2,0-liter S-motor bleek lastig. “Reproducties van derden zijn bij ons uitgesloten. Gelukkig kunnen we in dergelijke gevallen op onze ‘schatkist’ rekenen,” zegt Makrutzki. Porsche Classic heeft toegang tot een centraal magazijn met meer dan 60.000 verschillende originele vervangingsdelen. De in-house specialisten kunnen ook over de originele richtsets, framematen, technische gegevens en technische tekeningen beschikken.

De tweede grote uitdaging was de buitenkap van het Targa-dak. Makrutzki: “Het materiaal van tegenwoordig is iets anders dan in 1967. Onze klant wilde dat niet. Daarom hebben we speciaal voor dit project een optisch identieke buitenkap laten ontwikkelen. Het voordeel: de Targa-bekleding van toen hebben we nu op voorraad voor een volgende 911 Targa softwindow.” De klant had ook speciale wensen op het gebied van het coaten van chassisdelen, motorplaatwerk en het luchtfiltersysteem. In plaats van de bijzonder robuuste poedercoating die tegenwoordig gebruikelijk is, koos hij voor absolute originaliteit. De delen zijn daarom gespoten in een zwarte tweecomponentenlak – net als in 1967. Na zo’n duizend uur werk aan de carrosserie werd de Targa met de hand gespoten in polo-rot, de originele kleur waarin hij meer dan vijftig jaar geleden bij de dealer stond.

In totaal heeft het meer dan drie jaar geduurd voordat de eerste Porsche 911 S Targa die in Duitsland is afgeleverd, klaar was. Het volgende project van de Targa-eigenaar bevindt zich al in de Porsche Classic-werkplaats en wacht op restauratie: een zeer vroege Porsche 928.

Vervaardigd door Porsche, gerestaureerd door Porsche: Porsche Classic kent dit keurmerk tot acht keer per jaar toe. De klassiekers zijn volgens Porsche in absolute nieuwstaat als de restaurateurs ermee klaar zijn. Daarnaast gaan jaarlijks zo’n zeventig andere auto’s door de handen van de vakmensen voor een gedeeltelijke restauratie van bijvoorbeeld de motor en transmissie. Ongeveer dertig specialisten onderhouden, repareren en herstellen auto’s van klanten, van de 356 tot de Carrera GT. Alle takken van sport zijn in de ongeveer 1.500 vierkante meter grote werkruimte vertegenwoordigd: een carrosseriewerkplaats inclusief spuiterij, motor- en tandwielbouw en een leerafdeling.

De klant ontvangt gedetailleerde documentatie in boekvorm met uitgebreid beeldmateriaal over alle werkzaamheden in de Porsche Classic werkplaats. Dit omvat ook een gegraveerde badge met het chassisnummer en een handtekening die de originele fabrieksrestauratie door Porsche Classic bevestigt.


Tags: , , , , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Mazda MX-30, beschaafd onderscheidend

Volgend bericht

De eerste nieuwe Blower in 90 jaar





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Mazda MX-30, beschaafd onderscheidend

Soms is een nieuwe auto een nog aangenamere verrassing dan vele andere. Dat was de afgelopen weken de Mazda MX-30. Ja,...

8 December 2020