Laatste nieuws

Snelste uitvoering van een sterk nummer

Octane Auto's / 27 juni 2020

Bezorgd als hij was dat een volgende eigenaar zijn Peugeot 205 GTI zou verknoeien, besloot Jos Buurman de auto niet te verkopen maar te stallen. Vijftien jaar later hebben Jos en Erwin Lamprecht hem opnieuw tot leven gebracht.

“De zogenaamde hot hatches van de jaren ’80 en ’90 spreken iedereen nu tot de verbeelding. Het verbaasde mij toen dat veel van die GTI’tjes gereden werden door ‘jonge mannen met petjes’, terwijl de nieuwprijzen – rond de 34.000 gulden – voor mij echt buiten bereik lagen. Veel GTI’s van Volkswagen en Peugeot zijn verknoeid of compleet ‘op’ gereden, dus ik was blij dat ik in 2000 een goed exemplaar kon aanschaffen. Mijn vrouw en ik hadden al meerdere 205’s gereden en ik heb het altijd een mooi vormgegeven auto gevonden, die bovendien erg goed reed. Onze meest spannende uitvoering was een 1.4 GT. Dat was de vierdeurs uitvoering van de XS, compleet met dubbele Webers. De GTI die wij vonden en kochten was een origineel Nederlands exemplaar, onverprutst en in erg goede staat. We hebben de Peugeot eerst als dagelijkse auto gebruikt en later als auto van mijn vrouw. Op de terugweg van een vakantie naar Oostenrijk hadden we het gevoel dat we over de weg vlogen, zo hard als dat kleine autootje reed.”

De Peugeot 205, geïntroduceerd met de slogan ‘een sterk nummer’, is ontworpen door Pininfarina en kwam in 1983 op de markt. Het model wordt algemeen gezien als de redding van Peugeot in een tijd dat het bedrijf er niet goed voor stond. De 205, eerst als vierdeurs en later ook als driedeurs hatchback, was een schot in de roos. Nadat eerder een 1,6-liter GTI was uitgebracht, volgde in 1987 een 1,9-liter uitvoering van de driedeurs Peugeot. De auto van Jos is een uitvoering met katalysator, met een vermogen van 122 pk, een topsnelheid van 202 km/h en een acceleratie van 0 tot 100 km/h in 8,5 seconden. Daarmee is de Peugeot ook nu nog een pittige auto die volgens Jos een geweldige wegligging heeft.

“Na mijn verhuizing kon ik de Peugeot eindelijk in de garage bij het huis neerzetten in plaats van in een opslag verder weg. Dat het tot 2020 heeft geduurd voordat ik de auto opnieuw tot leven heb gewekt is eigenlijk tot dat feit te herleiden. Met Erwin Lamprecht, van Autoservice Lamprecht uit Elst (GLD), heb ik bijna alle punten aangepakt die op ons lijstje stonden om de auto terug  in goede staat te krijgen. Als je een auto zo lang stilzet, dan ontstaan er allemaal kleine zaken die aandacht behoeven. De samenwerking met Erwin was echt top; hij heeft het meeste werk uitgevoerd en ik zocht de benodigde onderdelen en bood waar mogelijk een helpende hand. Er waren momenten dat ik op zaterdagavond geappt werd omdat Erwin weer een onderdeel gevonden had en in de meeste gevallen heb ik zijn advies om dingen aan te pakken opgevolgd.”

“Na de koop had ik de koppeling vervangen en ook nieuw banden en andere kleine onderdelen gemonteerd. Door de lange winterslaap bleek dat we de remleidingen, remschijven en het brandstofsysteem grotendeels moesten vervangen. De distributieriem is vernieuwd en de motor heeft een grote onderhoudsbeurt gekregen. De remklauwen heb ik zelf uit elkaar gehaald, schoongemaakt en opnieuw gespoten. De verstralers moesten we vervangen, een van de koplampen was door steenslag beschadigd en de veren van de achterklep waren aan vervanging toe.”

“De wielen heb ik opnieuw laten poedercoaten. Het is niet heel moeilijk om onderdelen te vinden voor de 205. De auto is in grote aantallen gemaakt en er zijn veel specialisten die zich met de GTI-uitvoeringen van de 205 en 309 bezighouden. In Giesbeek kom ik bij TG-Carparts van Thomas Goldhagen, die zich sinds zijn werk voor de GTI-club bezighoudt met deze Peugeots. Ook een goed adres is 205Totaal uit Lutten.”

“Op aandringen van Erwin hebben we de carrosserie strak gemaakt door kleine deukjes eruit te halen, de lak te polijsten en vervolgens een beschermende laag aan te brengen. De lak zag er nog best goed uit, maar na deze behandeling straalt de auto weer als nieuw. Hoewel ik er niet over denk om de 205 te verkopen, heb ik na het afronden van onze werkzaamheden en een APK-keuring de auto toch laten taxeren. In 2005 kon ik er ongeveer 2.500 euro voor krijgen, maar de waarde ligt nu rond de 19.000. Je ziet op internet ook nog wel bedragen die boven de 20.000 euro uitkomen voor exemplaren met een lage kilometerstand. Mijn GTI heeft 153.000 kilometers op de teller staan en daar gaan we nog veel leuke kilometers bij laten komen. We hebben geen specifieke plannen, maar het is een groot plezier om in het weekend de Volvo V60 te laten staan om de Peugeot, zonder stuurbekrachtiging, te pakken voor een picknick of een mooi ritje door de omgeving. Het is leuk dat mijn vrouw, die zelf een Audi TT uit 1999 rijdt, minstens zo enthousiast is als ikzelf. Dat maakt het een gezamenlijke hobby.”

“De populariteit van de 205, en zeker de GTI-uitvoeringen, neemt alleen maar toe. Goede exemplaren zijn moeilijk te vinden en als je er een wilt kopen is het goed om op details te letten. Mijn auto is helemaal origineel en ik heb de voorstellen van Erwin om de katalysator te verwijderen en om een andere bandenmaat te monteren afgewezen. De GTI hoeft zeker niet in concoursstaat te komen, maar ik wil wel dat alles origineel blijft.”

“Het interieur is origineel en in goede conditie, alleen de stoelen zou ik nog graag van nieuwe vulling voorzien. Op de 205 GTI Facebook-groepen die ik volg, leer ik veel over originaliteit. Daar wordt een op internet aangeboden auto minutieus ontleed en dan wordt bijvoorbeeld duidelijk dat achterlichten van de facelift uitvoering zijn terwijl het een eerdere 205 is. Of dat een 1.6 niet de wielen van een 1.9 moet hebben en dat de originele matten rood met zwarte delen moeten zijn terwijl reproductiematten helemaal rood geleverd worden. Ook een dikke Sebring uitlaat doet de waarde van een 205 GTI geen goed.”

“De Peugeot is een blijvertje, dat zal inmiddels wel duidelijk zijn. Het is grappig dat Erwin eigenlijk Peugeots ‘helemaal niets’ vindt, maar dat hij nu inmiddels graag een 205 GTI zou willen hebben.”

Erwin Lamprecht bevestigt ons via Instagram: “Wij hebben er vier weken werk in zitten omdat Jos ons de opdracht gunde om de auto helemaal up-to-date te maken met originele onderdelen. Als je al 20 jaar zuinig bent op je auto, dan is er voor ons niets leuker dan ervoor te zorgen dat je er ook weer goed mee voor de dag kan komen!”

OCTANE AUTO’S / Updates door stafleden, medewerkers en lezers

Peugeot 205 GTI 1.9 (1991)

Jos Buurman

 

 


Tags: , , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

'110 Jaar Alfa Romeo' in Museo Storico

Volgend bericht

Vorm volgt functie: Ineos Grenadier





Bezoekers lazen ook


Meer historie

'110 Jaar Alfa Romeo' in Museo Storico

Woensdag 24 juni vierde Alfa Romeo officieel zijn 110e verjaardag en heropende de deuren van het historische museum ‘Museo...

26 June 2020