Laatste nieuws

De derde generatie in een 404

Man & Machine / 6 augustus 2021

De Peugeot 404 van Hessel le Blanc is nieuw geleverd in 1974, aan zijn opa. Als kleine jongen zat Hessel op de achterbank, inmiddels heeft hij de auto geërfd.

“Het is best opmerkelijk dat de Peugeot altijd in de familie is gebleven en dat ik er nu op mooie zomerdagen van kan genieten. Mijn opa kreeg de Peugeot als ‘auto van de zaak’ in 1974 en toen twee jaar later het bedrijf de auto wilde vervangen door een Ford Taunus, besloot hij om de blauwe 404 voor zichzelf aan te schaffen. De auto was lekker ruim en een goede caravantrekker dus voor vakanties naar Frankrijk was het de ideale reisgenoot.”

“Mijn vader herinnert zich die vakanties nog goed, zittend op de skai-lederen achterbank samen met zijn broers. In 1983 heeft mijn opa de 404 onder een doek in de garage gestald. Hij had inmiddels een moderne compacte auto, maar hij kon geen afscheid nemen van de Peugeot. De 404 kwam af en toe nog naar buiten, voor een toertocht of een evenement en in 1988 is mijn opa er met de 404-club mee naar Sochaux gereden, ‘back to the roots’. Als ik bij mijn opa en oma was, keek ik altijd even onder het doek in de garage om de bijzondere auto te bewonderen en zo is mijn liefde voor de auto ontstaan.”

“Het is een bijzondere auto om in te rijden en de familiehistorie is daar zeker een belangrijke factor in. Toen ik twaalf jaar was erfde ik, na het overlijden van mijn opa, de auto en mijn vader heeft hem voor me bewaard tot het moment dat ik er zelf in kon rijden. Het is echt een fijne en comfortabele auto, met stuurschakeling, zittend op heerlijke stoelen met veel uitzicht door het grote glasoppervlak. Het achterstallige onderhoud heb ik zelf aangepakt en eigenlijk is het wel op een volledige revisie uitgedraaid. Hierdoor ziet de 404 er weer goed uit en is het een betrouwbare en rijdbare auto geworden. Er zijn nog wel wat dingen die op mijn lijstje staan en die voer ik vooral in de wintermaanden uit, als de auto binnen staat. De stoelen en het dashboard zijn gedemonteerd en waar nodig gerepareerd; alles zo origineel als mogelijk, vanzelfsprekend. Reparaties voer ik samen met Edward van Zanten van Peugeauto uit Ravenstein uit. Zo hebben we afgelopen maand nieuwe schokdempers  gemonteerd en gaan we stap voor stap door met het perfectioneren van de 404.”

De 404 is in 1960 op de markt gebracht. Het ontwerp kwam, net als zovele Peugeots daarna, van de hand van Pininfarina en de auto was voor die tijd ongekend degelijk en betrouwbaar. De 404 werd geleverd met een handgeschakelde vierversnellingsbak met bediening aan het stuur. Als optie was een halfautomatische versnellingsbak (Jaeger électromagnétique) leverbaar en in een later stadium is een drietrapsautomaat van ZF beschikbaar gekomen. Uiteindelijk zijn er 2.885.374 exemplaren van verkocht! De 404 werd geleverd met een 1,6 liter benzinemotor, die later, met injectie, 96 pk vermogen leverde. De dieselmotor met een inhoud van 1900 cm3 werd al snel het populairste model uit de serie.

De Peugeot 404 Vereniging, waarover Hessel vertelt, geeft een mooie omschrijving van het model: “Karakteristiek, herkenbaar, gedistingeerd, en een beetje eigenwijs. Dat is de Peugeot 404. De 4-deurs Berline, naast de op comfort gestelde doorsnee consument werd deze niet geschuwd door notarissen, huisartsen en directeuren in de jaren ’60 en ’70. De ruime Break/Commerciale/Familiale, in de volksmond de stationcar, was voor de lokale ondernemer of het grote gezin. De extravagante Coupé en Cabriolet uitvoeringen, waren  om te flaneren en in gezien te worden. En tenslotte was er de onverwoestbare pickup, tot de jaren ’90 nog geproduceerd in Afrika.”

OCTANE AUTO’S / Updates door stafleden, medewerkers en lezers

Peugeot 404 (1974)

Hessel le Blanc


Tags: , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Morgan gaat ‘overland’ met de Plus Four CX-T

Volgend bericht

Sabra GT, de sportwagen uit Israël





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Morgan gaat ‘overland’ met de Plus Four CX-T

Op de basis van het in 2019 geïntroduceerde CX-Generation-platform waar ook de nieuwe Plus Four en Plus Six modellen zijn...

5 August 2021