Laatste nieuws

‘Plastic Fantastic’ en ‘Wallflowers’ naar Soestdijk

Nieuwsberichten / 6 juni 2019

Twee nieuwe klassen zijn geïntroduceerd voor het concours d’elegance op 24 en 25 augustus bij Paleis Soestdijk: ‘Plastic Fantastic’ voor auto’s met een kunststof carrosserie en ‘Wallflowers’ voor klassiekers uit het voormalige Oostblok.

Voor de klasse Wallflowers wordt gezocht naar klassiekers uit het voormalige Oostblok. Ook bestelauto’s, zoals deze DKW Auto Union Schnellaster Kastenwagen F89 van 1956, zijn van harte welkom.

Normaliter worden carrosserietypen en bouwjaren als leidraad genomen bij het benoemen van concours-klassen, echter deze keer zijn twee nieuwe thema’s een leidraad. Voor de nieuwe klasse ‘Plastic Fantastic’ worden klassiekers gezocht met een koetswerk dat niet van metaal, maar van kunststof, wat in de meeste gevallen polyester zal zijn.

De Scimitars van Reliant, we hopen er een aantal van op Soestdijk welkom te mogen heten.

Vooral de Britten hebben in grote aantallen dergelijke auto’s geproduceerd, voor TVR en Lotus, dat zelfs een sportwagen heeft gebouwd met een volledig zelfdragende carrosserie van polyester, de ultralichte Elite, die aan een kleine viercilinder van Coventry Climax genoeg had om het veel zwaarder materiaal knap lastig te maken.

De Lotus Elite is een van de bekendste voorbeelden van een klassieker met een polyester carrosserie, in dit geval geheel zelfdragend zelfs.

De lijst van Britse merken die polyester voor hun carrosserieën hebben gebruikt, is lang: Ashley, Berkeley, Buckler, Deep Sanderson, Elva, Fairthorpe, Falcon, Gilbern, Marcos, Ogle, Peerless, Rochdale, Reliant, Turner, TVR, Lotus, Warwick en nog een aantal meer.
Ook de DeLorean hoort daarbij, ten onrechte wordt vaak aangenomen dat de carrosserie van roestvrij staal is, de dragende structuur daaronder is echter van polyester.

Nederland en België zijn behoorlijk rijk aan TVR’s, op naar Soestdijk dus in augustus

Ook de Fransen hebben hun aandeel geleverd met polyester Matra’s en Alpine’s, evenals de Amerikanen met de Corvettes. Inschrijven voor het concours, dat op 24 en 25 augustus plaats heeft, kan via de website www.concoursdelegance.com.
In Duitsland zijn ook veel polyester auto’s vervaardigd ondermeer door Trabant en DKW, en veelal afkomstig uit voormalige Oost-Duitsland. Voor deze auto’s is ook een speciale klasse gecreëerd op Soestdijk, onder de naam ‘Wallflowers’, dat in verband met het feit dat het 20 jaar geleden is dat de Berlijnse Muur viel. Voor deze klasse is het materiaal van het koetswerk niet leidend, deelname kan met elke klassieke auto uit het voormalige Oostblok. Ook bestelwagens zijn welkom. De inschrijving voor de ‘Wallflowers’ verloopt via de redactie van Octane Magazine (tonroks@octanemagazine.nl).

Zeldzaam, een Warwick GT

Een Deep Sanderson is af en toe op een Brits circuit in actie te zien.

Ook deze kom je niet vaak tegen, een Ogle SX1000

 


Print Friendly, PDF & Email




Ton Roks
Na 25 jaar in de autojournalistiek vervulde Ton Roks in november 2012 een lang gekoesterde wens, hij begon een eigen autoblad: Octane, met een hoofdrol voor de klassieke auto – en een gezonde belangstelling voor interessante nieuwe auto’s.




Vorig bericht

Tulpenrallye: magisch, maar met verbeterpunten

Volgend bericht

Alpine A110, oud ontmoet nieuw




Uitgelicht

Tulpenrallye: magisch, maar met verbeterpunten

Ook voor de 66ste editie van de Tulpenrallye waren de inschrijvers er weer als de kippen bij. Ruim 200 deelnemers wisten...

5 June 2019

Webdevelopment Passionate Bastards