Laatste nieuws

Plus Six, de Morgan voor de toekomst

Nieuwe auto's / 15 april 2019

Dit is de in Génève onthulde Plus Six, de vervanger van de legendarische Morgan Plus Eight.

De Plus Six is de eerste Morgan met een turbomotor en gebaseerd op het nieuwe CX chassis van gelijmd aluminium, dat het merk de toekomst in moet dragen. Een deel van het chassis is echter nog altijd van hout.

De Plus Six heeft een zescilinder-in-lijn onder de kap, afkomstig uit de schappen van BMW, net zoals de V8 van de Plus Eight dat was. Het is een turbomotor, goed voor 335 pk aan vermogen en 500 Nm aan koppel.

De Morgan Motor Company meldt trots dat de geheel nieuwe Plus Six droog 1075 kilo weegt, en daarmee lichter is dan zijn aluminium voorgangers. Als we het persbericht mogen geloven wordt het in dynamisch opzicht de meest capabele Morgan ooit. Merkwaardig is dat Morgan niet voor een traditionele handbak heeft gekozen maar voor de bekende achttraps ZF automaat, echter wel met sport-stand en dergelijke. De bestuurder zal echter zelf het commando over de transmissie volledig kunnen overnemen met schakelflippers aan het stuurwiel.

De Plus Six is geheel nieuw, minder dan één procent van alle 4000 onderdelen is van een voorgaand model overgenomen. Ten opzichte van de Plus Eight heeft de Six 20 centimeter meer beenruimte en 30% meer bagageruimte. De Plus Six is per direct leverbaar, aldus importeur Louwman Exclusive, en heeft een vanafprijs van € 121.200,–. Ter ere van de lancering van het nieuwste model begint Morgan met de productie van twee ‘First Edition’ uitvoeringen. Deze uitvoeringen, de First Edition Moonstone en de First Edition Emerald, starten bij € 136.200,–.  Er komt ook een Touring versie, met een afneembare hardtop van licht composietmateriaal. Morgan geeft een acceleratiecijfer van 0 naar 100 km/h op van 4,2 seconden en een topsnelheid van 267 km/h.

 

 

 


Tags:
Print Friendly, PDF & Email




Ton Roks
Na 25 jaar in de autojournalistiek vervulde Ton Roks in november 2012 een lang gekoesterde wens, hij begon een eigen autoblad: Octane, met een hoofdrol voor de klassieke auto – en een gezonde belangstelling voor interessante nieuwe auto’s.




Vorig bericht

Pirelli Stella Bianca is terug

Volgend bericht

Wedergeboren BMW's 323i uit Nieuwpoort




Uitgelicht

Pirelli Stella Bianca is terug

Na meer dan vijftig jaar alleen maar radiaalbanden te hebben gemaakt, produceert Pirelli nu weer diagonaal rubber. De...

15 April 2019

Webdevelopment Passionate Bastards