Laatste nieuws

Plus Six, de Morgan voor moderne tijden

Nieuwe auto's / Slider / 20 november 2019

Een Morgan voor moderne tijden. Hij volgt weliswaar de Plus Eight op, maar is uit heel ander hout gesneden.

Waarom is het altijd zo’n genoegen naar Malvern te rijden en daar een nieuwe Morgan op te halen? Een van de redenen is dat er meer dan genoeg wegen in de wijde omgeving zijn om het beestje aan de tand te voelen – zoals bijvoorbeeld Snowdonia, The Triangle en de Breacon Beacons. Het allerbelangrijkste is echter dat de Morgan Motor Company als geen ander weet hoe een auto te bouwen die tussen pakweg 60 en 120 km/h buitengewoon royaal is met het geven van eerlijk rijplezier. Daar heeft het bedrijfje geen superrubber, vierwielbesturing, driftmodes en bizarre topsnelheden voor nodig. Een communicatief chassis, een lekkere motor, bijtgrage remmen en een rappe besturing zijn meer dan genoeg – dan blijft er tenminste wat uitdaging voor de bestuurder over.

Als je nieuwe Plus Six ziet staan, zie je op de eerste plaats een klassieke Morgan, zoals je er de afgelopen decennia al vele hebt gezien, maar dat moet ook, want zo hoort een Morgan te zijn. Het is echter een totaal nieuwe auto, de fabriek claimt zelfs dat minder dan één procent van zijn 4.000 onderdelen met andere Morgans wordt gedeeld. De Six volgt de Plus Eight op, de wildste Morgan in het assortiment, waarvan we afscheid hebben moeten nemen omdat de stroom V8’s uit München aan het opdrogen is, want ook BMW heeft zich bij de kolonne ‘downsizers’ geschaard. Het bedrijf is echter wel zo vriendelijk vrachtwagens met kisten zescilinders-in-lijn naar Malvern te sturen, zijnde de 3,0-liter B58 TwinPower Turbo, die we kennen van ondermeer de Z4 M40i en ook de Toyota Supra.

De Plus Six is Morgans eerste auto met turbomotor. Hij levert in de Plus Six 340 pk en een koppel van 500 Nm, precies voldoende om hem vanuit stilstand even rap naar de 100 km/h te laten sprinten als de 4,8-liter Plus Eight: in 4,2 seconden om volledig te zijn. De Six is daartoe in staat dankzij een 25 kilo lager gewicht, een transmissie met twéé verzetten meer en een surplus van 10 Nm aan trekkracht ten opzichte van zijn achtcilinder voorganger. Hij is daarmee ook sneller dan de Z4 M40i en de Supra. Je hebt geen chronometer nodig om dat vast te stellen, want de Plus Six komt buitengewoon rap uit de startblokken. De sensaties die de motor in de Morgan levert zijn ook aangenamer dan in de BMW en de Toyota: je hoort de turbo bijna spinnen en de wastegate sissen en je kunt het hete metaal van de zes-in-lijn ruiken door de sleuven in de neus. Je voelt dan ook snel de neiging om eens onder die lange kap te kijken, naar het potente raspaard dat daar ligt, maar dat is een beetje een tegenvaller. Het is daar zo stampvol dat het moeite kost het motorblok zelf te ontwaren.

Waar je oog echter meteen opvalt, is dat het schutbord van hout is. De Plus Six heeft weliswaar een totaal nieuw aluminium chassis, maar er is veel hout in verwerkt – meer zelfs dan in andere Morgans. Een groot deel van de carrosserie – vanaf het schutbord naar achteren – wordt ondersteund door een ambachtelijk van hout vervaardigd frame.
De Plus Six is de eerste Morgan die is gebouwd op het nieuwe gelijmd aluminium CX-platform, dat ook elektronisch op moderne tijden is voorbereid – zo heeft de Plus Six centrale vergrendeling en lichtjes (puddle lights) beneden de portieren, die je helpen bij het uitstappen. Het CX-platform gaat waarschijnlijk ook gebruikt worden voor een andere nieuwe Morgan, mogelijk in de Aero Series. Het is voorbereid op elektrificatie, dus een hybride Morgan behoort tot de mogelijkheden.

Als je het naar je zin hebt in de Plus Six, ben je daar niet alleen in. De zescilinder lijkt dolgelukkig dat hij geen BMW 540i of zo hoeft voort te sleuren en snort en roffelt er lustig op los. De achttraps automaat van Z, al veelgeprezen en ook te vinden in de Z4 en Supra, slaagt er zonder menselijke interventie uitstekend in het beste uit de zescilinder te halen en je hoeft het gaspedaal maar te vloeren om onmiddellijk op een stevige duw in je rug onthaald te worden.
Het is wel wat raar de bekende schakelpook van BMW uit de middentunnel te zien steken, het lijkt meer een onderdeel van een game console dan van een sportauto. Dat wordt nog extra benadrukt door de rest van het interieur, dat vooral klassiek is – op een LCD infodisplay achter het stuurwiel na. De klokken – toerenteller en snelheidsmeter – bevinden zich in het midden van de boordplank, en die zijn gelukkig analoog. Er is nog iets dat verraadt dat de Super Six een Morgan voor een moderne wereld is: in de koplampen – groot en rond als vanouds – bevinden zich geen gloeipitten maar staan LED’s in het gelid.

De ZF schakelt trefzeker en soepel en maakt in de normale stand vooral gebruik van het relaxte koppel van de zescilinder. In standje Sport berijdt hij de zescilinder hoger in toeren, schakelt rapper en luistert nauwgezetter naar je rechtervoet door eerder terug te schakelen. In Sport+ worden de reacties van de Plus Six nog verder aangescherpt, maar verandert er niets aan de besturing – die blijft hetzelfde aanvoelen. Tractiecontrole moet jezelf verzorgen, de Plus Six helpt je alleen een handje bij hard remmen – met zijn ABS.
Het is even wennen, een volautomatisch schakelende Morgan, maar je kunt de ZF zo goed als nooit op een foutje betrappen en hij maakt dat je uitermate ontspannen kunt rijden. Toch is het fijner om zelf te schakelen – met de ‘pook’ of de peddels aan het stuurwiel -, je hebt dan aanmerkelijk meer contact met de auto. Jammer is dat de peddels aan het stuur van kunststof zijn en niet zo lekker mechanisch schakelen als die van bijvoorbeeld een Ferrari of Porsche. Overigens is het niet uitgesloten dat Morgan de Six op een goed moment ook met een handbak gaat leveren.

Je hebt een relatief modern stuurwiel in je handen – afkomstig uit de rekken van GKN en met uiteraard een airbag – maar het past vrij goed in het interieur. De stuurinrichting is elektrisch bekrachtigd, hij komt uit eigen huis en er valt niks op aan te merken. Hij is precies en uitermate kalm, je hoeft er geen gevecht mee te leveren zoals bij de oudere Morgans met hun sliding pillar voorwielophanging, zelfs niet als je flink tempo maakt op een niet al te beste B-weg. De besturing munt niet uit door een direct contactgevoel met de voorwielen, maar als je de Super Six eenmaal goed kent, kun je er heerlijk zelfverzekerd en precies mee sturen. De andere kant is echter dat de Plus Six je doet beseffen hoe zeer het steeds in je handen dansende stuurwiel bij zijn voorgangers een wezenlijk element van zijn karakter was. Ik miste de sensaties daarvan en het directe contact met de techniek enigszins in de Plus Six.
Vergis je niet, dat maakt de Plus Six niet tot een auto die karig is met rijplezier. Daar biedt hij meer dan genoeg van, vermogen is er volop en met graagte laat hij een paar sierlijke strepen achter op het wegdek. Het maximum koppel is al van 1600 toeren beschikbaar en met plezier zet hij de aanval in op een andere sportauto. Als je snel een hoek uit wilt komen, is hij een goede vriend, zijdelingse grip en tractie liggen op een hoog niveau. De Plus Six heeft een open differentieel, dus zonder sperrende werking, wat betekent dat het gaspedaal op nat weggedek met enige prudentie bediend moet worden.

Het nieuwe chassis voelt heel stijf aan, de Six geeft geen krimp op slechte wegdekken. Het chassis is zelfs 100% stijver dan Morgan’s vorige aluminium platform, ondanks dat het geheel maar 98 kg weegt. Door die grotere stijfheid kunnen de wielophangingen hun werk veel beter doen, de geometrie blijft immers constant. De Plus Six heeft dubbele driehoekige draagarmen rondom, beter kun je niet wensen, en hij schenkt veel vertrouwen. Er is echter wel een leercurve, er is niet die directe feedback van het chassis die maakt dat je meteen voelt waar de grenzen liggen en weet wat je jezelf kunt permitteren. Hij is niet in staat het wegdek te lezen en onaangedaan te volgen zoals bijvoorbeeld een Lotus Exige, maar je doet er niet lang over om een vette ‘klik’ met de Plus Six te hebben. Hij is niet overgedreven afgestemd op onderstuur om heethoofden tegen zichzelf te beschermen, integendeel zelfs: je kunt veel snelheid mee een hoek innemen. De Plus Six lijkt eerder op overstuur te zijn gericht, al moet je het door de goede grip en tractie behoorlijk bont maken om dat te ervaren. Al met al heeft hij een wegligging en een weggedrag die goed bij hem passen. Vering en demping zijn niet uitgesproken hard, wat benadrukt dat de Plus Six eerder op mooie lange ritten is afgestemd dan op trackday-spektakel. Als je dat laatste zoekt, kun je beter naar een Alpine A110 of een Boxster of Cayman uitwijken. Het zou me echter verbazen als de Plus Six zich door hen op achterstand laat rijden, zeker als je een bochtige weg door de Highlands als strijdtoneel hebt gekozen. Ook op rechte stukken staat hij zijn mannetje: met de zescilinder BMW turbomachine is het een excellente sprinter.

Nadelen? Het zou goed zijn als Morgan nog iets aan de stoelen doet, die zien er weliswaar fantastisch uit en zitten goed, maar het zitvlak bevindt zich te ver van de wagenbodem, je zit meer ‘op’ de auto dan erin. Als gevolg daarvan houdt ook de zijdelings steun niet echt over – het zou helpen als de stoel dieper was en iets meer ‘gekuipt’. Daar staat tegenover dat de ruimte voor lange mensen veel beter is dan in oudere Morgans, je zou zelfs 20 centimeter meer beenruimte hebben dan in een Plus Eight. Het helpt ook dat de stuurkolom zowel in hoogte als in lengte verstelbaar is. Ook de bergruimte is toegenomen, 31% zelfs, aldus de Morgan Motor Company.

 

Ik heb de Plus Eight altijd een soort van oud-Engelse Cobra gevonden – met ook een dikke V8 voorin en een rudimentair chassis waardoor lef en snelle reflexen onontbeerlijk waren om er snel mee te gaan. Dat harde werken beloonde hij met kicks die hun weerga nauwelijks kenden.
De Plus Six is van een behoorlijk andere aard. De scherpe randen zijn weggepolijst en hij laat zich veel gemakkelijker snel rijden. Hij is zelfs zo geciviliseerd dat je er moeiteloos grote afstanden in zou kunnen rijden en het is zelfs denkbaar dat je jezelf er niet eens zo heel veel minder senang in voelt dan in een Bentley Continental GTC, zeker wat het comfort betreft en het gemak waarmee de aandrijflijn van BMW je voortstuwt.
Echter als je de Plus Six in Sport of Sport+ rijdt en een mooie berg- of landweg voor jezelf hebt, is hij zeker een speciale belevenis, niet zo’n grote als de Plus Eight, maar wel van een groter kaliber dan menige andere fabrikant van open roadsters levert.
De Plus Six is beschikbaar in vier varianten: de Morgan Plus Six, de Plus Six Touring, Plus Six First Edition Moonstone en Plus Six First Edition Emerald. De Touring heeft standaard een lichtgewicht hardtop van composietmateriaal, een bagagerek en verstralers.
Met zijn vanafprijs van € 121.200 (véél minder dan de Plus 8) is de nieuwe Morgan ten opzichte van een Porsche Boxster, Jaguar F-type V6, Mustang V8 Cabriolet of Lotus Exige absoluut competitief geprijsd. De Plus Six is niet zo’n uitbundige en recalcitrante rijmachine als de Eight, hij is een stuk evenwichtiger en beschaafder. Maar rijplezier, snelheid en dynamiek, daar is hij net zo royaal mee.

TEKST Ton Roks / FOTOGRAFIE Stuart Collins

MORGAN PLUS SIX
Motor 3,0-liter BMW B58 TwinPower Turbo zescilinder-in-lijn Vermogen 340 pk bij 6.500 min-1 Koppel 500 Nm Transmissie achttrapsautomaat ZF, achterwielaandrijving Afmetingen LxBxH 3.890 x 1.756 x 1.220 mm, tankinhoud 46 liter Gewicht 1.075 kg (leeg) Verbruik 1 op 13,5 (gemiddeld) Uitstoot CO2 170 gr/km Acceleratie 0-100 km/h in 4,2 seconden Topsnelheid 267 km/h Prijs vanaf € 121.200,-


Tags: , ,
Print Friendly, PDF & Email




Ton Roks
Na 25 jaar in de autojournalistiek vervulde Ton Roks in november 2012 een lang gekoesterde wens, hij begon een eigen autoblad: Octane, met een hoofdrol voor de klassieke auto – en een gezonde belangstelling voor interessante nieuwe auto’s.




Vorig bericht

Upgrades voor Alfa Romeo's Giulia en Stelvio

Volgend bericht

MGB Roadster (1975)





Bezoekers lazen ook


Uitgelicht

Upgrades voor Alfa Romeo's Giulia en Stelvio

Een Veloce TI, met 280 pk op alleen de achterwielen, is een van de smakelijkste gerechten uit een heel reeks van upgrades...

19 November 2019

Webdevelopment Passionate Bastards