Laatste nieuws

Polestar 2: onderscheidend door ‘fun-to-drive’

Nieuwe auto's / 20 juli 2020

Met de introductie van de Polestar 2 wil Polestar hét alternatief zijn voor mensen die een Tesla Model 3 (willen) rijden. Maar ook overstappers uit de benzineauto’s van Mercedes, BMW en Audi zijn de doelgroep. De onderscheidende factor? Fun-to-drive!

Het is moeilijk om elektrische auto’s onderscheidend te maken, omdat de technische basis, de elektroaandrijving en de batterijen veelal op dezelfde techniek en configuratie zijn gebaseerd. De meeste elektrische auto’s gaan hard, hebben een overvloed aan vermogen en ontlopen elkaar ook op het gebied van actieradius niet dramatisch. Tesla heeft zich vanaf de start kunnen onderscheiden doordat de auto’s een grote ‘wannahave’-factor hebben, vergelijkbaar met producten van bijvoorbeeld Apple. Als koper weet je niet zeker of het echt het beste beschikbare product is, maar de innovatieve uitstraling, status, gebruiksgemak en de marketing eromheen maken het een keuze waar anderen jaloers op kunnen zijn. Iedereen herkent een Tesla en iedereen weet dat het een bijzondere en zelfs milieuvriendelijke auto is.

Waar Polestar voor gaat is om het bovenstaande ‘wannahave’ te combineren met echt rijplezier. Veel elektrische auto’s ontbreekt het aan een bepaalde beleving in het rijden en sturen en ook een Tesla Model 3 komt een beetje gevoelloos over. Het zware accupakket wordt bij de Tesla nogal hard afgeveerd waardoor de auto een wat bonkige rijervaring biedt. Niets mis mee, maar het draagt niet bij aan het rijplezier.

De Polestar 2 die voor ons klaar staat in de Hallen Studio in Amsterdam-West is, vanuit alle hoeken, een aantrekkelijke auto. Het aan Volvo gerelateerde ontwerp geeft de ‘2’ een high-tech, minimalistische uitstraling, terwijl ook direct duidelijk is dat het een auto in de hogere klasse is. De testauto is uitgevoerd in mooie witte ‘Snow’ metalliek lak met een ‘Charcoal WeaveTech’ veganistisch interieur. De auto is voorzien van het optionele Performance Pack; dit houdt in dat de Polestar op 20” gesmede lichtmetalen wielen staat die een mooi zicht geven op de goudkleurige Brembo remklauwen.

Bovendien, en dat is een belangrijke factor, is de Polestar 2 in deze uitvoering voorzien van Öhlins Dual Flow Valve verstelbare schokdempers. Deze uit de racerij afkomstige dempers kunnen bij de dealer in 22 standen worden afgesteld, van zeer hard (1) tot comfortabel (22). De standaard Polestar 2 wordt geleverd met dempers die de comfortabele stand hebben meegekregen, maar deze uitvoering staat op stand 8.

De Polestar is voorzien van twee elektromotoren die samen 408 pk leveren op alle vier de wielen, in een verhouding van 50/50 voor en achter. Daarmee heeft de auto een topsnelheid van 205 km/h en een acceleratie van 0 naar 100 km/h in 4,7 seconden. Het blijft grappig om te zien dat bestuurders van Porsche’s en de enkele Cobra die ik onderweg tegenkwam, bij het stoplicht toch enigszins zenuwachtig opzij kijken en het ergste lijken te vermoeden. Terecht. De actieradius is bij normaal gebruik 470 km volgens de WLPT-standaarden.

Het interieur is geheel veganistisch en de gekozen materialen geven het geheel een hoge kwaliteitsuitstraling. Er is veel ruimte voorin met een goed instelbare zitpositie. Achterin zullen lange Nederlanders al snel met hun hoofd tegen het dak komen, maar tot ongeveer 1,80 meter is het ook daar goed vertoeven. Als onderdeel van het Performance Pack heeft deze auto gele veiligheidsgordels; een kwestie van smaak. Misschien wel het meest opvallende in het interieur is dat dit de eerste auto is die volledig gebruik maakt van het Google Android OS-besturingssysteem. Koppel de Polestar 2 aan je eigen Google-account en smartphone en hij weet alles over jouw voorkeuren en digitale omgeving. Naast het goed werkende 12,3 inch grote centrale informatiescherm is het ook fijn om te merken dat de stembediening echt fijn en goed werkt. Met ‘hey Google’ kan iedere vraag gesteld worden en gaat als je het vraagt de cruisecontrol aan, de airconditioning hoger en de radio harder. Zelfs je favoriete muziek op Spotify wordt gevonden en aangezet. Optimaal gebruiksgemak. Updates van de software van de auto worden ‘over the air’ (OTA) uitgevoerd waardoor het mogelijk is dat je ’s morgens in een auto stapt waar die nacht enkele verbeteringen aan zijn uitgevoerd.

De actieradius wordt vanzelfsprekend bepaald door hoe je de Polestar gebruikt. Het one-pedal-drive systeem werkt in de standaard stand prima, is goed doseerbaar en na een dagje sturen kom je tot de ontdekking dat je het rempedaal maar een enkele keer nodig hebt gehad. Het volledig intrappen van het ‘gaspedaal’ heb je na een paar keer ook wel gezien en dan blijkt de Polestar gewoon een heel gemakkelijk te rijden auto te zijn die moeiteloos alles doet wat je van hem vraagt. Op de snelweg met een heel pakket aan ondersteunende systemen, maar ook in de stad of op leuke bochtige landweggetjes. Het is echt een lekkere auto om in te rijden waarbij het Polestar goed gelukt is om in de besturing en het weggedrag een verfijnd dynamisch gevoel te leggen; ‘fun-to-drive indeed!’

Het kopen van de Polestar 2 doe je vooral online. Voor mensen die toch graag eerst even in hun 60.000 euro investering willen zitten en rijden, worden er in Nederland vier ‘Polestar Spaces’ ingericht, waar het personeel kennismaking en beleving prioriteit geeft boven ‘het moeten verkopen van de auto’. Een groot voordeel is dat de eigenaar voor service gewoon bij de Volvo-dealer terecht kan.

De Polestar 2 is een relevante toevoeging aan het premium segment. In de markt voor elektrische auto’s zet hij, zeker met het 6.000 euro extra kostende Performance Pack, nieuwe standaarden op het gebied van rijbeleving en -plezier. Het ontwerp oogst veel bewondering en dat is terecht want de auto ziet er strak uit en heeft, mede dankzij het Volvo-achtige ontwerp, een goede uitstraling. Geparkeerd in Amsterdam werd de auto veelvuldig gefotografeerd en bewonderd.

Het merk haakt handig in op de tijdgeest door te claimen dat het met deze Polestar 2 niet terug wil naar normaal maar nieuwe normen en standaarden wil zetten. In standaarduitvoering kost hij net geen 60.000 euro, wat een stevige prijs is. Het zustermerk Volvo zet met de XC40 Recharge voor dezelfde prijsstelling een elektrische SUV in de markt, maar het kan zo maar zijn dat de Polestar 2 met een aantrekkingskracht die vergelijkbaar is met die van een Tesla, hoge ogen gaat gooien in dit premium segment van elektrische auto’s.

Frank Goedhart


Tags: , , , , , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Range Rover, een tijdloos mooi model

Volgend bericht

Doe eens (elektrisch) gek!





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Range Rover, een tijdloos mooi model

De Range Rover Vogue Classic van Jan Dijkstra en Yvo Schooltink dient een heel ander doel dan hun onlangs gepresenteerde...

17 July 2020