Laatste nieuws

Porsche 718 Cayman GT4 RS én RS Clubsport

Nieuwsberichten / 17 november 2021

Een hoogtoerige middenmotor met een vermogen van 500 pk en een leeggewicht van 1.415 kilogram; de Porsche 718 Cayman GT4 RS is het nieuwe topmodel van de 718-familie. Hij heeft 3,4 seconden nodig om van stilstand naar 100 km/h te komen en hij was volgens Porsche op de Nordschleife de 718 Cayman GT4 met meer dan 23 seconden te snel af. De acceleratie stopt bij 315 km/h.


Het hart van de 718 Cayman GT4 RS is de atmosferische zescilinder boxermotor die Porsche ook gebruikt in de 911 GT3 en de GT3 Cup raceversie. De motor draait tot 9.000 omw/min en de auto heeft een gewicht-vermogenverhouding van 2,83 kg/pk. Het maximumkoppel is verhoogd van 430 naar 450 Nm. Eén van de opvallende kenmerken van de nieuwe topversie van de 718 zijn de luchtinlaten achter de portierruiten, waar de 718 Cayman normaal gesproken kleine zijruiten heeft. De nieuwe luchtinlaten verbeteren volgens de fabrikant niet alleen de inlaatluchtstroom, maar zorgen op oorhoogte van de inzittenden ook voor een mooi inlaatgeluid.

De nieuwe 718 Cayman GT4 RS wordt exclusief geleverd met PDK met schakelpaddles achter het stuur. Als alternatief kan er ook geschakeld worden met de opnieuw ontworpen keuzehendel op de middenconsole.

De nieuwe vaste achtervleugel met zwanenhalsbevestiging en aluminium vleugelsteunen is een onderscheidend element van het carrosseriedesign. Dit vleugelprincipe is afgeleid van de Porsche 911 RSR GT-racer en is voor het eerst toegepast op de 992 GT3. In combinatie met de 30 millimeter lagere rijhoogte ten opzichte van de 718 Cayman, opvallende ventilatieopeningen in de voorste wielkasten, aerodynamisch geoptimaliseerde bodemafdekking met aangesloten achterdiffusor, meervoudig verstelbare frontdiffusor en nieuwe voorspoilerlip met rondom doorlopende sideblades, genereert de 718 Cayman GT4 RS in de ‘Performance’ circuitstand ongeveer 25 procent meer downforce dan de GT4.

Als optie is een zogenaamd Weissach-pakket met een sportiever uiterlijk leverbaar. De voorklep, luchtinlaten, koelluchtinlaatpanelen, airboxafdekking, buitenste spiegelkappen en achtervleugel zijn gemaakt van koolstofvezel. De titanium uitlaatpijpen lijken op die van het uitlaatsysteem van de Porsche 935. Ook de gemonteerde rolkooi is gemaakt van titanium. Tegen meerprijs kunnen bij het Weissach-pakket 20 inch gesmede magnesium wielen worden besteld in plaats van gesmeed lichtmetaal.

De 718 Cayman GT4 RS staat vanaf maart 2022 bij de Nederlandse Porsche Centra. De consumentenadviesprijs wordt binnenkort bekendgemaakt.

RS Clubsport

Naast bovenstaande uitvoering is op de Motorshow van Los Angeles ook de 718 Cayman GT4 RS Clubsport onthuld. De circuitracer met middenmotor van Porsche Motorsport in Weissach is gebaseerd op de nieuwe 718 Cayman GT4 RS.

Porsche leverde sinds 2016 de 981 Cayman GT4 Clubsport en zette met dit model voor klantenteams een circuitauto neer. Vóór 2018 bouwde Porsche Motorsport in totaal 421 exemplaren. Het model van de opvolgende generatie, gebaseerd op de 718 Cayman GT4, debuteerde in 2019. Ook dat was een succesvolle racer, met tot nu toe ongeveer 500 geproduceerde exemplaren. Eén van de redenen voor de grote vraag naar deze Porsches zijn de relatief lage exploitatiekosten. Het gebruik van beproefde serieproductietechnologie in combinatie met componenten die speciaal voor het circuit zijn ontwikkeld, verlaagt de kosten voor klantenteams aanzienlijk.

Met de nieuwe 718 Cayman GT4 RS Clubsport zet Porsche deze traditie voort en heeft het de auto nog sneller gemaakt. Zo presteert de 500 pk sterke 4,0-liter zescilinder – ontleend aan de huidige 911 GT3 Cup – bijna 18 procent beter dan de 3,8-liter van zijn voorganger. Dankzij een geoptimaliseerde luchtinlaat wordt het maximale vermogen bereikt bij 8.300 omw/min – 800 hoger dan voorheen. De motor ontwikkelt 465 Newtonmeter bij 6.000 omw/min in plaats van 425 Nm bij 6.600 omw/min zoals de vorige Clubsport. Het resultaat is een veel breder bruikbaar toerenbereik, dat zowel professionele racers als amateurrijders op het circuit optimaal kunnen benutten. Aldus Porsche.

 

 

 

 

 

 


Tags: , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Toyota ‘Gazoo’ GR86

Volgend bericht

Een Ferrari, een Porsche en automobiele familiegeschiedenis





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Toyota ‘Gazoo’ GR86

Toyota introduceert, na de GR Supra en GR Yaris nu de evolutie van de GT86 coupé, de GR86. De klassieke opstelling met de motor...

15 November 2021