Laatste nieuws

Porsche 911 Carrera 2.7 RS (1973)

Showroomsterren / 31 oktober 2020

Soms kan de hype rondom een waar iconische auto enigszins vrees aanjagen. De 911 Carrera RS 2.7 heeft een monumentale reputatie en de vraag of hij die helemaal kan waar maken, staat open voor discussie, het is echter twijfelloos een mijlpaal onder de klassiekers.

De RS 2.7 is gebouwd om een serieus snelle 911 voor de autosport te homologeren en het was Porsche’s topsporter toen hij werd gelanceerd. Bredere achterschermen omhelzen de 7-inch brede Fuchs wielen en een simpele doch doelgerichte ducktail spoiler zorgt voor wat extra stabiliteit op hoge snelheid. Een speciale motor was nodig, daarom werd de oude 2,4-liter vergroot naar 2,7 liter en voorzien van Bosch mechanische injectie.

Het is moeilijk voor te stellen nu, maar Porsche is behoorlijk bezorgd geweest dat het de voor homologatie vereiste 500 stuks niet kon verkopen. Uiteindelijk hebben er 1580 een koper gevonden. Er was keuze tussen twee versies, Touring en Lightweight, de laatste kon gemakkelijk race klaar gemaakt worden. Vele zijn dan ook weekend-racers geworden toen ze als gebruikte auto op de markt kwamen.

Deze Blutorange 2.7 RS Touring met chassisnummer 1226, aangeboden door Kidston SA, is erin geslaagd in de originele specificatie te overleven in handen van een aantal Italiaanse eigenaren. Hij is in mei ’73 aan een Noord-Italiaanse dealer geleverd, met de begeerde Recaro sportstoelen erin en een fabriek sperdifferentieel. Daarna is hij in handen geweest van een reeks snel wisselende nieuwe eigenaren om vervolgens bij liefhebbers en enthousiasten terecht te komen, die hem allemaal in originele staat hebben gehouden.

Toen de huidige eigenaar de RS kocht in 2014 heeft hij hem volledig laten restaureren door Autofficina ACR, een van de beste Porsche specialisten in Italië. De auto is vervolgens door Porsche Heritage gecertificeerd als zijn volkomen origineel. Toen Autofficina de auto ontmantelde zijn alle lage lak verwijderd en daarbij bleek dat de RS 2.7 nimmer schade of had gehad. Ook de nummers van de motor en transmissie kloppen.

Onderdelen zijn goed verkrijgbaar en het kan verleidelijk zijn auto’s als deze te overrestaureren, maar Autofficina heeft zich daar niet schuldig gemaakt, onderdelen zijn alleen vervangen (met originele delen van Porsche) als reparatie of revisie onmogelijk was. Toen het werk klaar was, stond er € 127.000 op de nota, hetgeen de vraagprijs van € 595.000 enigszins acceptabel maakt, ook omdat er niet veel exemplaren zijn met deze specificatie en een schadevrij historie. Het is weliswaar niet de vereerde Lightweight versie, maar daar staat tegenover dat je van de iets comfortabelere Touring gemakkelijker kunt genieten.

€ 595.000 bij Kidston SA, Génève CH, kidston.com


Tags: , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

In 'Dakar Yellow' naar de Nordschleife

Volgend bericht

Mille Miglia 2020: anders dan voorgaande jaren





Bezoekers lazen ook


Meer historie

In 'Dakar Yellow' naar de Nordschleife

Omdat een E46 M3 CSL (nog) onbereikbaar is, heeft Tim Goedhart met de aanschaf van een handgeschakelde BMW 330Ci alvast een stap...

30 October 2020