Laatste nieuws

Porsche 911 GT3 Touring: géén vleugel, tóch een hoogvlieger

Rij-impressies / 7 februari 2022
Er zijn twee fundamentele vragen die je moet beantwoorden voordat je met bravoure bij een dealer binnenstapt en zegt ‘doe mij maar een GT3’. Ten eerste, wil je wel of geen vleugel? Ten tweede: wil je twee of drie pedalen? Wees gerust, je kunt geen verkeerde keuze maken want je gaat hoe dan ook met een fantastisch rijdende 911 naar huis.

Als je voor de versie met vleugel bent gevallen, besproken in de vorige editie van dit magazine, is de kans groot dat je iemand bent die van plan is af en toe met het mes tussen de tanden een circuit of geweldige bergweg te lijf te gaan. In dat geval doe je er goed aan voor de zeventraps PDK te kiezen – daarmee ben je het beste uitgerust om zo’n duel sierlijk, snel en competent af te sluiten. Je hebt de maximale downforce, je kunt bliksemsnel schakelen en je hebt te allen tijde dat fijne stuurwiel stevig in je knuisten om onmiddellijk correcties te kunnen uitvoeren.
Als uiterste rondetijden en een dominante rol tijdens trackdays niet je ding zijn en je een veel hogere prioriteit geeft aan genieten van een fantastische machine in een zo breed mogelijk scala aan omstandigheden is een handgeschakelde GT3 Touring de aanbevolen auto. Overigens, deze is ook met die PDK transmissie te bestellen.

In de Touring heb je 500 pk onder het pedaal en met handbak weegt hij 1418 kilo, wat 17 minder is dan zijn gevleugelde broeder. Weet dat hij met de complexere PDK iets zwaarder is. De Touring heeft een automatische rijzende en wegduikende spoiler om hem van een gepaste hoeveelheid downforce te voorzien, maar die genereert niet dezelfde hoeveelheid pressie van boven als een permanente vleugel. Dat verschil ga je echter alleen bij extreem hoge snelheid merken – als je plank gas op Eau Rouge af komt denderen of zo. Verder is hij aerodynamisch net zo geoptimaliseerd en uitgewogen als je van Porsche en een GT3 mag verwachten.

Hij staat laag op zijn wielen, ook weer met centrale moer, heeft een splitter onder zijn neus en een diffuser onder zijn achterste. Je hebt een liftsysteem aan boord om de neus onbeschadigd over drempels te loodsen en dat werkt goed en snel. Heel handig is dat je met een druk op de knop de hindernis in het geheugen van de auto kunt vastleggen, zodat hij voortaan automatisch zijn liftkunstje doet. Zorg er wel voor dat je drempel vervolgens niet al te voortvarend afrijdt, want dan raak je hem met de vinnen van diffuser onder de achtersteven.
De Touring is verder een discrete verschijning, en ook een heel fraaie, dat vooral door de lijsten van geanodiseerd aluminium die de zo typische zijruiten opvallend mooi omringen en accentueren.

De naam ‘Touring’ gaat overigens terug naar de Carrera RS van 1973, daar was toen al een versie van die een vleugje meer was aangepast aan gebruik op de openbare weg. Daarna is er heel lang geen Touring meer geweest, tot de vorige generatie van de GT3, de 991.
Je levert met de hedendaagse GT3 Touring niets in op het gebied van mooie techniek, je krijgt dezelfde nieuwe voorwielophanging met dubbele driehoekige draagarmen en die geweldige 4,0-liter zescilinder boxermotor met 500 pk die grotendeels identiek is aan de motor van Carrera Cup 911’s. Het is een bijzonder genoegen hem door te horen huilen naar 9000 toeren, zo mooi, zo strak en zuiver, alsof hij er nog 3000 meer aan zou kunnen. De soundtrack is waarlijk episch!

Je voelt dat Porsche met de grip van de vooras een grote stap heeft gezet door de nieuwe ophanging. De neus hapt met nog meer honger naar de aansnijpunten – vergelijkbaar met een sportauto met middenmotor. Dat wil niet zeggen dat je de Touring achteloos elke hoek in kunt laten vallen, maar er kan wel heel veel. Meestal krijgt de achterhand van een auto het moeilijker als je het instuurgedrag van de voortrein aanscherpt, maar bij de GT3 is dat niet, hij kan het juist heel goed hebben: de achteras verzet zich niet tegen de rotatie om de centrale as, maar ondergaat het heel rustig en zeker. Ondanks de stevige set-up laat hij zich goed mooi en vloeiend rijden. Maar het grootste genoegen komt van de wijze waarop hij met jou als bestuurder communiceert, niet overdadig maar wel heel goed en fijnzinnig. Daarnaast luistert hij uitermate gehoorzaam en direct naar je commando’s, hoe subtiel die ook zijn, waardoor je zijn potentieel veel gemakkelijker tot het maximum durft te benutten.

We reden een versie met de handbak en het contactgevoel met de techniek is daardoor nog iets groter dan bij de gevleugelde GT3, waarin de transmissie vooral genoegen verschaft door zijn snelheid. Je handen geven aan wanneer er geschakeld moet worden, de machine doet het werk. In de Touring doe je beide, waardoor je een fundamenteler element van de machine bent, je beleeft hem daardoor anders en je haalt er in het gewone wegverkeer meer satisfactie uit dan bij de versie met PDK, welke in die omstandigheden meestal in de automatische stand gereden zal worden. Als ik voor een 911 GT3 Touring zou gaan, zou ik daarom voor de handbak kiezen.
Als je een trackday-piloot bent, moet je voor die andere GT3 nemen, die met die grote vleugel op zijn achtersteven. Ik kan me op de Ring wel een aantal stukken voorstellen waar je heel blij gaat zijn met die extra downforce. Als je de snelste, fijnst rijdende en meest pure 911 van het moment wil hebben, met een heel mooi uiterlijk maar toch behoorlijk under the radar, dan is de GT3 Touring momenteel de Nummer Een.

PORSCHE 911 GT3 Touring
Motor zescilinder, inhoud 3996 cm3, vermogen 500 pk bij 8400 min-1, koppel 460 Nm bij 6.100 min-1 Transmissie achterwielaandrijving, zestraps handbak Remmen geventileerde schijven rondom (diameters 410 en 390 mm), ABS, bekrachtigd Gewicht 1418 kg (leeg) Acceleratie 0 – 100 km/h 3,9 sec. Topsnelheid 316 km/h Prijs vanaf € 248.800 (NL), € 181.572 (B)


Tags: , ,



Ton Roks
Na 25 jaar in de autojournalistiek vervulde Ton Roks in november 2012 een lang gekoesterde wens, hij begon een eigen autoblad: Octane, met een hoofdrol voor de klassieke auto – en een gezonde belangstelling voor interessante nieuwe auto’s.




Vorig bericht

Iconische Duitsers en een stijlvolle Brit

Volgend bericht

The 12in12 Alpine Challenge





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Iconische Duitsers en een stijlvolle Brit

In de Top 10 van Addy Oosterom stond de Porsche 911 hoog genoteerd. Niet verwonderlijk als je weet dat hij zelf drie exemplaren...

4 February 2022