Laatste nieuws

De ultieme ‘brug’ tussen klassiek en modern

Octane Auto's / 21 mei 2020

De road trip naar het Schwarzwald heeft hij  in verband met de Corona-restricties moet uitstellen, maar ook in Nederland biedt de Porsche 964 Targa voldoende open rijplezier. 

“Een origineel verjaardagscadeau gaf mij mijn eerste rijervaring in een Porsche 911. Via Autovisie kreeg ik een hele dag rijden met een instructeur in een 911 cadeau. Het was een ongelofelijke ervaring en sindsdien heeft de 911 me niet meer losgelaten. Een jaar na die dag heb ik de stoute schoenen aangetrokken en mijn eerste 911 gekocht. Dat is nu acht jaar geleden. Het was een 997 Cabrio van vier jaar oud. Wij hadden zelf een BMW 335i Touring en de verkoper vroeg zich af of wij wel de juiste keuze maakten met de Porsche als vervanger van de stationwagen. Gelukkig was ik overtuigd van mijn keuze en daar heb ik geen spijt van gehad.”

Een 964 vind ik de ultieme ‘brug’ tussen een klassieke Porsche en moderne techniek

“Na deze eerste 911 heb ik verleden  jaar bij Porsche Centrum Twente een 992S Cabrio gekocht in de kleur Indisch rood. Het valt mij op hoe groot de stappen zijn die Porsche maakt met elke nieuwe versie van deze iconische sportwagen. Bij tochten die ik geregeld maak met mensen die Porsche rijden net zo leuk vinden als ik heb ik mensen leren kennen die een klassieke 911 rijden. Daardoor begon het bij mij te kriebelen en nam de waardering voor oude 911’s snel toe. Maar, welke 911-serie moest het worden, welke kleur, welke specificaties? Uiteindelijk wist ik wat ik wilde.”

“Een 964 vind ik de ultieme ‘brug’ tussen een klassieke Porsche en moderne techniek. Het is voor mij een van de mooiste ontwerpen van de 911-series, met nog een sterke link naar zijn voorgangers, hoewel de auto voor 85% helemaal nieuw was. De kleur van het interieur moest zwart zijn en voor het exterieur wist ik in elk geval zeker dat ik geen witte, zilveren of zwarte auto wilde. Op internet heb ik duizenden foto’s bekeken en er was een kleur die bij mij 100% bleef hangen: Maritime Blue! Een zeldzame kleur die slechts twee jaar was geleverd en dan nog vooral op de 964RS. Daar ik per se een handgeschakelde open auto wilde rijden, leek het op zoeken naar een speld in een hooiberg totdat ik online bij Car Service Visser, in de rubriek ‘verwacht’, een 911 Targa uit 1992 zag staan. Een Targa was niet eens bij mij opgekomen en het feit dat het een uitvoering was met Tiptronic, deed me even aarzelen, totdat ik de kleur zag. Inderdaad, een maritiem blauwe 964 Targa met 133.000 kilometer op de teller. Oorspronkelijk was het een Deense auto die in 1994 al naar Nederland was geëxporteerd. Er stonden nog geen foto’s op de website maar een vriend van mij kende de eigenaar van de garage, Robert Visser. Na een kennismakingstelefoontje ben ik de dag erna naar Hilversum gereden en daar stond de auto in de kleur die ik ambieerde. Ik was op slag verliefd.”

“De 964 was net binnengekomen en nog niet nagekeken, maar een proefrit werd toegestaan, met Robert Visser als passagier. Nadat we vijf minuten onderweg waren, stopte de auto ineens. We konden niets vinden, maar de Targa was met geen mogelijkheid weer aan de praat te krijgen. Een monteur kwam met een autoambulance de auto ophalen en met een grote kater ging ik teleurgesteld terug naar huis. Die middag belde Robert op met de mededeling dat het een kleine storing betrof in de benzinetoevoer. Het was opgelost en omdat ik zelf niets weet over techniek of motoren ging ik de volgende dag, volledig vertrouwend op de vakman, terug. De auto was nog steeds prachtig, misschien wel te duur en het was ook geen handbak, maar toch heb ik geen seconde getwijfeld.”

“Een dag voordat ik op vakantie zou gaan, heb ik de auto opgehaald en bij gebrek aan stalling mocht hij tijdelijk in de garage van mijn ouders staan. Hun eigen auto kon dan wel even op straat worden geparkeerd. En daar staat hun auto nog steeds. Na dagje rijden stal ik de 911 met tegenzin onder het doek en aan de druppelaar. Na een jaar met de Targa ben ik heel tevreden. Ondanks het feit dat hij helemaal origineel is, heb ik toch een lijstje om de auto aan te passen aan mijn persoonlijke smaak. Het zijn wel veranderingen die altijd weer teruggedraaid kunnen worden zodat de auto origineel zou kunnen blijven. Omdat de kleur een sterke link heeft naar de 964RS, wil ik wat sportiviteit toevoegen aan de ‘classic look’ van de 911. Het onderstel is inmiddels door Car Service Visser uitgevoerd met Bilstein dempers en ook verlaagd, waardoor de auto veel mooier ‘staat’. De wielen en de banden zijn vervangen door grotere Cup1 versies en Autoshop De Tunnel uit Nijmegen heeft het geluid en de isolatie aangepakt en dat heeft tot een beter uitlaatgeluid geleid. En deze week gaat Jose van Gatonegro carbodyshop, in kleur gespoten RS Airducts monteren waarmee het uiterlijk van de auto nog sportiever wordt. Met Detail Koning Autostudio in Hoofddorp gaan ik bekijken hoe we het interieur zouden kunnen verbeteren en checken we meteen even of koplampen van ‘9Elevenheadlights’ mooi staan.”

“Dan nog even een onderhoudsbeurt voor de zomer en dan gaan we, zodra de corona-beperkingen zijn opgeheven, weer op pad. Het motorvermogen van 250 pk is ruim voldoende om sportief te rijden. De Tiptronic maakt het rijden zeer comfortabel en als ik iets meer wil voelen of horen dan zorgt de kick down voor de juiste acceleratie zodat je die ene mooie bocht net iets beter kunt nemen. In mei zouden we met een groep enthousiastelingen een aantal dagen naar het Schwarzwald gaan. Eerdere reizen die ik gemaakt heb, naar de Vogezen, de Dolemiten en door Noorwegen zijn mij erg goed bevallen. Dit zou de eerste trip worden met de 964, maar ik heb vanzelfsprekend geduld tot betere tijden. De waardestijgingen van Porsche’s zijn voorbij, maar ik denk dat deze auto, bij normaal gebruik en met periodiek onderhoud, erg waardevast zal blijken te zijn. Dat is alleen van belang als ik ooit een mooiere droomauto tegen kom en die kans lijkt mij vrij klein. De nieuwe 992 Targa is een erg mooie auto en dat zou zeker een optie zijn. Die moet dan wel in dezelfde kleur worden geleverd en dan neem ik geen afscheid van de 964. Een mooi Maritime Blue setje!”

OCTANE AUTO’S / Updates door stafleden, medewerkers en lezers

Porsche 911 (964) Targa (1992)

Erik Theunissen

 


Tags: , , , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

De Mercedessen van Senna & Lauda

Volgend bericht

Concours Paleis Soestdijk toch naar 2021





Bezoekers lazen ook


Meer historie

De Mercedessen van Senna & Lauda

Voor de eerste keer sinds ze in 1984 tegen elkaar raceten, ontmoetten de Mercedessen 190E 2.3-16 van Senna en Lauda elkaar...

19 May 2020