Laatste nieuws

PORSCHE BOXSTER (1999)

Octane Auto's / 20 april 2020

Voor Robert Servaas was het gevoel aan het stuur geweldig. De zon scheen, het dak was neergeklapt en de Boxster stuurde en klonk geweldig. Hij had weer een Porsche!

“Ineens schoof er een rood/witte 911 voor de vrachtwagen van mijn vader. Achterop ging het bordje ‘stop’ branden. We werden aangehouden! Het bleek een routinecontrole van de rij- en rusttijden. Alles in orde, maar die mannen in hun witte jassen en die 911 maakten ruim 35 jaar geleden een onuitwisbare indruk op me. Ik zal een jaar of twaalf geweest zijn en steeds als ik daarna zo’n Porsche van de politie voorbij zag komen, moest ik aan die gebeurtenis denken. Je zal toch in zo’n auto mogen rijden… Vele jaren later kreeg ik met een vers rijbewijs op zak de kans om in de 911 van een vriend te rijden. Een droomwens ging in vervulling. Die 911 was weliswaar een oudje maar voor de ervaring maakte dat niet uit. Wat was dat geweldig. Dat geluid, die acceleratie, dat gevoel. Het zaadje dat ooit geplant was, begon te ontkiemen.

Na mijn schooltijd rolde ik de redactie van Autovisie op als hulpje bij het samenstellen van het Autovisie Jaarboek. Het was bedoeld als een project voor een paar maanden, maar ik had geroken aan de autojournalistiek en wilde nooit meer iets anders. Er zouden nog vele jaren bij Autovisie volgen waarin ik echt van alles heb mogen rijden. De eerste keer in een Ferrari 348 zal ik bijvoorbeeld nooit vergeten. Zo’n auto met die magische naam en dan eindelijk zelf aan het stuur. Fantastisch!

Toch was er in al die jaren één merk dat steeds weer boven kwam: Porsche. Instappen voelde als thuiskomen. Die sleutel links, dat dashboard, het zicht over die voorschermen, de perfecte zitpositie, daar kon geen enkel ander merk aan tippen. In mijn hoofd was er geen ontkomen meer aan, er moest een Porsche komen. Als hobbyauto was een 911 echter ver buiten bereik dus werd het een 924. Daarbij maakte ik beginnersfout nummer 1, de eerste kopen die je gaat bekijken. Maar ik was verblind. Daar stond immers een Porsche, eentje die ik kon betalen. Mijn Porsche! Het bleek een zeperd, dus veel plezier heb ik er niet van gehad. Het gevoel een eigen Porsche te hebben, bleek echter te sterk: twee jaar later volgde een 924S.

Een zwarte, die gelukkig veel beter reed dan die eerste 924. Uiteraard kon hij niet tippen aan al die moderne Porsche’s waarmee ik voor Autovisie mocht rijden, maar dat deerde niet. Deze hoefde niet na een paar dagen retour importeur, deze was van mij. Van die S heb ik negen jaar genoten voordat ik besloot dat het tijd werd voor iets anders. Een Mercedes SLK volgde en later een veel puurdere Mazda MX-5, want ik was verslingerd geraakt aan open rijden. Toch knaagde er iets…

In 1996 bracht Porsche een nieuw instapmodel op de markt, de Boxster. Ton Roks, toen hoofdredacteur Autovisie, bedacht een plan om lezers in gelegenheid te stellen een uurtje met die nieuweling te rijden. Dat zijn uiteindelijk 300 uurtjes geworden die echter allemaal door iemand begeleid moesten worden. En dat maakte dat ik drie maanden dagelijks met een splinternieuwe, rode Boxster door Nederland ben gereden en werd gereden. Die glunderende blikken van lezers als ze plaats namen aan het stuur! Veelal voor het eerst in een Porsche. Ik kon zo goed begrijpen hoe dat moest voelen. Het zijn drie geweldige maanden geworden waarin de liefde voor het merk alleen maar verder bevestigd werd. Bovendien maakte de Boxster een onvergetelijke indruk.

Terwijl ik nog aan het genieten was van mijn MX-5 tikte ik tijdens een avondje virtueel shoppen de woorden Porsche en Boxster in. Tot mijn verrassing bleek het verkoopsucces van die Porsche met middenmotor twintig jaar later een mooi neveneffect te hebben. Er was en is een enorm aanbod op de occasionmarkt en anders dan bij een 911, ligt een Boxster qua prijs wel binnen bereik. Avonden op internet volgden waarbij talloze exemplaren de revue passeerden. Ondertussen groeide het verlangen tot ik er niet meer omheen kon. Er moest weer een Porsche komen. Geleerd van ervaringen uit het verleden heb ik diverse Boxsters bekeken en gereden totdat ik bij specialist Wolbert een 99’er tegen kwam. Deze had de Tiptronic automaat waarvan ik vroeger niet zo gecharmeerd was. De staat van de auto was echter fantastisch en de combinatie zilver met blauw vond ik geweldig. Ik heb toch maar even proefgereden. Hoe het kan, weet ik niet maar de Tiptronic beviel me uitstekend. Misschien mijn inmiddels wat gevorderde leeftijd?

Het gevoel aan het stuur was geweldig, de zon scheen, het dak was neergeklapt en de Boxster stuurde en klonk zoals ik me herinner. Een golf van opwinding ging door mijn lijf toen ik de handtekening onder het koopcontract zette. Ik had weer een Porsche!

Het afgelopen jaar is geweldig geweest. Vele kilometers zijn onder de wielen van de Boxster doorgerold. Vooral tijdens uitstapjes naar de stuurmanswegen in de Ardennen kwam de liefde helemaal terug. Wat is een fantastische auto. Die wegligging, het messcherpe sturen en dat geluid van die zescilinder boxermotor, ik krijg er letterlijk elke keer kippenvel van. Onvoorstelbaar voor een 20 jaar oude sportwagen. Soms parkeer ik hem ergens en ga ik er op afstand naar zitten kijken. Dan knijp ik me even in de arm om er zeker van te zijn dat ik niet droom. Dat die auto daar echt van mij is. Elke lijn neem ik in me op. Het ontwerp is zo uitgebalanceerd en zo puur. Bovendien onmiskenbaar Porsche. Beslist, dit is een blijvertje. Of een 911 moet alsnog binnen bereik komen…”

OCTANE AUTO’S / Updates door stafleden, medewerkers en lezers

Porsche Boxster (1999)

Robert Servaas


Tags: , , , , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

MGC GT (1969)

Volgend bericht

Lancia Gamma Berlina 2500 ie (1982)





Bezoekers lazen ook


Meer historie

MGC GT (1969)

Theo Janssen vindt zelf dat hij een beetje doorgeslagen is in het aanpassen van zijn MGC uit 1969. Maar hij daagt nu iedereen...

20 April 2020