Laatste nieuws

Racen met je zelfgebouwde Alfa Tipo184

Nieuwsberichten / 3 mei 2021
Aan de start verschijnen met een vooroorlogse F1-bolide, naar evenbeeld van Fangio’s fameuze Alfa Romeo Tipo 158? Dat kan volgend jaar aan de andere kant van het Kanaal.

Het idee voor dit bouwpakket is afkomstig van de Wheeler Dealers tv-presentator Ant Anstead. Met zijn bedrijf Dowsett Cars heeft hij een kit ontwikkeld, dat je in staat stelt – met een Mazda MX-5 als donor – een monoposto te bouwen die verrassend veel weg heeft van de legendarische Tipo 158. Dat is de uit de jaren ’30 daterende Alfa Romeo Grand Prix wagen die in handen van Fangio in de jaren ’50 nog een dominante rol in de Formule 1 heeft gespeeld.

Om Anstead’s kit te bouwen heb je van de Mazda MX-5 (van de tweede serie) de motor, versnellingsbak, het differentieel, de wielophangingen en de bij behorende elektronica nodig. Anstead levert via zijn website www.tipo184.com voor £ 9.499,– een starterskit die bestaat uit het chassis, de carrosserie, een aandrijfas en de uitlaat. Om de auto af te bouwen met de delen van de MX-5 moeten nog elf andere pakketten aangeschaft worden, die overigens afzonderlijk te bestellen zijn. Deze bevatten de wielen, remmen, en een hele reeks andere delen om de Tipo184 compleet af te bouwen. Deze elf pakketten kosten samen £ 6951,– wat de aanschaf van de totale auto op £ 16.450,– brengt, alles exclusief BTW en transport. Daar komen nog bij de kosten van de aankoop – en mogelijk revisie – van de MX-5 onderdelen.

Het zal zo goed als onmogelijk zijn met Anstead’s Tipo184 legaal op de openbare weg te rijden, hoewel Anstead ook voor bepaalde landen een ‘roadkit’ wil ontwikkelen, maar toch zal er stevig met zijn monoposto’s gereden kunnen worden. De BRSCC (British Racing & Sports Cars Club) is namelijk door Anstead en zijn team enthousiast gemaakt voor een aparte raceserie voor de Tipo184’s.

Voor het weekeinde van 28 en 29 augustus van dit jaar is een demorace op Cadwell Park gepland, de raceserie zelf staat voor 2022 in de agenda. De BRSCC heeft al sterke banden met de MX-5 in de vorm van speciale kampioenschappen voor de Mk1 en Mk3 en ziet de serie voor de Tipo184 als een betaalbaar alternatief voor jonge bouwers en rijders die iets heel anders willen.

Anstead (foto), die een paar jaar met het idee is bezig geweest, zegt: “Ik was heel erg geïnspireerd door de Alfa 158, zelfs zo dat ik er zelf een gebouwd heb. Het was geweldig om dat te doen – en er in te rijden – en ik wil andere enthousiasten met de Tipo184 de mogelijkheid geven hun garages in te duiken, hun gereedschapskisten te open en zelf aan de slag te gaan. Ik weet zeker dat het geweldig voelt met je eigen handen zo’n prachtige Tipo184 te bouwen, zeker nu we zo’n nare periode achter de rug hebben”.
Hij vervolgt: “Als je de Tipo184 eenmaal af hebt, kun je zelf beleven wat Fangio meegemaakt heeft in de Alfa – mooi over vier wielen driftend de bochten uit komen en close racing ervaren in de serie die we in ’22 starten.”
De race weekenden met de Tipo184 zullen bestaan uit een kwalificatie van vijftien minuten plus twee races van elk ook weer een kwartier, om te beginnen op de bekende Britse circuits. Als het aan Anstead ligt wordt de raceserie, als het een succesvolle niche blijkt, later ook over Europa en de Verenigde Staten uitgerold.
Twee linkerhanden? Anstead meldt dat het ook mogelijk is een Tipo184 door zijn bedrijf te laten bouwen.


Tags: , , , , , ,



Ton Roks
Na 25 jaar in de autojournalistiek vervulde Ton Roks in november 2012 een lang gekoesterde wens, hij begon een eigen autoblad: Octane, met een hoofdrol voor de klassieke auto – en een gezonde belangstelling voor interessante nieuwe auto’s.




Vorig bericht

Een prille relatie met een Fairlady

Volgend bericht

Replica’s bedreigd door Zweedse uitspraak





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Een prille relatie met een Fairlady

De Nissan Fairlady Z van Max Heidekamp is, zeker met het stuur aan de rechterkant, een zeldzame verschijning op de Nederlandse...

30 April 2021