Laatste nieuws

Range Rover, een tijdloos mooi model

Octane Auto's / 17 juli 2020

De Range Rover Vogue Classic van Jan Dijkstra en Yvo Schooltink dient een heel ander doel dan hun onlangs gepresenteerde Alfa Romeo 156 GTA Sportwagon; hij doet dienst als een comfortabele en iconische metgezel voor mooie vakantiereizen.

“Nadat we in Nederland een aantal Range Rover Classics hadden bekeken kwamen we tot de conclusie dat er nauwelijks auto’s zonder roest werden aangeboden. Daarom hebben we onze blik verruimd en zijn we Italiaanse verkoopsites in de gaten gaan houden. We hadden al eerder auto’s in Italië gekocht en al snel kwamen we in contact met de eigenaar van deze Range Rover. Hij stuurde ons veel foto’s en een video, wat meteen al veel vertrouwen wekte. Naast roséproducent bleek hij ook autoliefhebber te zijn. De Range Rover was in gezelschap van een volledig gerestaureerde Toyota FJ, een Triumph Dolomite Sprint en een zeldzame Lancia Rally 037 Stradale. Wij vonden het de moeite waard om naar Italië af te reizen met als idee dat mocht het niks zijn, we in elk  geval een leuk lang weekend in Italië zouden hebben. Er werd een dag gepland en wij gingen met onze Volvo met aardig wat gereedschap erin op pad naar Italië. Na een flinke reis kwamen we in Jesolo aan, alwaar ik in een restaurant mijn lange lijf achter een tafeltje perste om daarna met een goed glas wijn te genieten van heerlijke pizza’s. De eigenaresse moest nog lachen om onze vraag naar de huiswijn terwijl een goede wijn toch ook niet duur was. Ze had gelijk, vanzelfsprekend.”

“De volgende dag stonden we stipt op tijd bij het afgesproken garagebedrijf om de Range Rover te bekijken. Natuurlijk had de auto wel wat dingetjes maar die waren niet onoverkomelijk en voor een 30-jarige auto ook niet ongewoon. Het koopcontract was snel opgesteld en na betaling zijn we, nu met twee auto’s, de terugreis naar Nederland begonnen. Het blijft een mooi avontuur om een auto in het buitenland te kopen en dan zelf terug te rijden naar Nederland. Voor vertrek hebben we nog even wat dingen gecontroleerd en doorgesmeerd en via een kleine omweg langs een kennis in Bassano del Grappa kwamen we ’s avonds, met grappa en olijfolie, aan in een B&B dichtbij de Zwitserse grens. Vanuit de Volvo vond ik het prachtig om de Range Rover voor me te zien rijden door de bergen. Na een goed ontbijt hebben we de volgende dag onze terugreis vervolgd. Vanwege oude trillende banden hielden we de snelheid laag maar afgezien van een falende airco deed de Range Rover het bijzonder goed en zijn we zonder panne thuisgekomen.”

“Het is een Land Rover type Range Rover Vogue van december 1987 met een 3.5 Efi V8 en een handgeschakelde vijfversnellingsbak in de kleur Colorado Silver. De motor levert standaard 165 pk maar na onze revisie en de montage van een Kent Torque nokkenas en eerste overmaat zuigers hebben we er nu ongeveer 20 pk en 20 Nm bij gekregen, waardoor het koppel uitkomt op 300. De auto is in Italië een keer opnieuw gespoten maar voor de rest nooit gerestaureerd. Het is een eerlijke auto met bodem, onderstel en chassis in zeer goede staat. Nu de motor en versnellingsbakken gereviseerd zijn, is het komende winterperiode tijd om het chassis en de carrosserie op wat plekjes aan te pakken.”

“De Range Rover Classic heb ik altijd al een tijdloos mooi model gevonden. Het heeft niet geholpen dat ik in hetzelfde dorp woonde als Rutger Hauer, want die kwam af en toe voorbijrijden in zijn zwarte full options Range Rover Classic; met van die roosters voor de koplampen en achterlichten en zelfs met treeplanken. Dat in combinatie met mijn fascinatie voor de Camel Trophy heeft de Range Rover in mijn hoofd gegrift. Omdat we tijdens vakanties naar Italië vaak wegen links moesten laten liggen omdat onze Volvo daar zou vastlopen ontstond het idee om eens naar een ‘4×4’ te kijken. Eerst dachten we aan een Jeep Cherokee maar die viel al snel af omdat die toch een minder goed onderstel heeft dan een Range Rover. Daarnaast was een V8 een groot aantrekkingspunt van de Range Rover, ook al is het verbruik ervan niet optimaal. De Vogue was ons doel; met elektrische ramen voor en achter, centrale vergrendeling, de mooie driespaaks wielen, airconditioning en de Efi motor. Zo is het idee ontstaan om een Range Rover tot onze vakantieauto te benoemen, ook omdat een Range Rover van deze leeftijd zeker niet pocherig overkomt, eerder stijlvol.”

“De auto rijdt geweldig en het geluid van de V8 is natuurlijk fantastisch, zeker als ik soms het gas opengooi, hoewel dat natuurlijk niet ‘heurt’ bij een Range Rover. Hij is helemaal niet zo groot en met 4,5 meter lengte bijzonder wendbaar maar je voelt wel dat het geen lichte auto is. Bij een koude start moet je het geduld hebben om de auto even ‘wakker’ te laten worden. De versnellingsbak schakelt eerst nog wat stroef en het injectiesysteem moet even op gang komen, maar daarna rijdt het prima. We beseffen hoe we met moderne auto’s verwend zijn geraakt. Het verbruik is hoog; wij halen meestal 1 op 7,5 en dat is toch niet slecht voor een dikke V8. Alle assen en versnellingsbakken zijn niet op hoge snelheid ingespeeld dus rustig aan op kruissnelheid rijden is het fijnste om te doen.”

“Vorig jaar zijn we er voor het eerst mee op vakantie geweest naar Italië. Voor ons is het de perfecte vakantieauto, want er kan veel in en het comfort is erg goed. Op Sardinië bracht de Range Rover ons op plekken waar niemand anders komt en het voordeel van zo hoog zitten is dat je alles veel eerder ziet aankomen en daardoor rijd je automatisch relaxter. Onderweg hebben we veel gesprekjes met Landrover-rijders en af en toe krijgen we een duimpje. Mensen geloven soms niet dat de auto al meer dan 30 jaar oud is, en dat is een compliment voor het strakke en tijdloze ontwerp.”

“We hebben de Range Rover puur gekocht voor het doel om hem in te zetten als mooie en comfortabele reisauto. Misschien dat we ooit nog eens overstappen op een (tweede model) Range Rover Sport Supercharged maar voorlopig zeker niet. Mensen die een Range Rover zoeken raad ik aan om goed op te letten. Realiseer je dat het een auto is die door zijn hoge leeftijd best wat aandachtspunten kan hebben. Let goed op roest en lees je in op de fora en websites en kijk of de auto regelmatig is onderhouden. Controleer ook of aandrijflijn, chassis en carrosserie bij elkaar horen. Sommige dingen zijn na 30 jaar gewoon op. Als je zelf weinig technisch bent en alles moet laten doen zou ik er niet aan beginnen. Je kunt aardig leeglopen op achterstallig onderhoud en carrosseriewerk. ‘Opknappers’ vind je al voor 7.000 euro en minder en vanaf daar lopen de prijzen op tot de duurste versies, de ‘3-doors’. Die worden al voor 60.000 euro aangeboden. Voor een harde auto met wat klein werk betaal je denk ik al snel 20.000 euro. Daarmee krijg je een heerlijke reisauto die veel comfort, klasse en uitstraling biedt. Echt een aanrader wat ons betreft!”

Het verhaal van de Alfa 156 GTA Sportwagon van Jan en Yvo lees je hier.

OCTANE AUTO’S / Updates door stafleden, medewerkers en lezers

Range Rover Vogue (1987)

Jan Dijkstra

 


Tags: , , , , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Nieuwe Ford Bronco: 'Built Wild'

Volgend bericht

Polestar 2: onderscheidend door 'fun-to-drive'





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Nieuwe Ford Bronco: 'Built Wild'

Ford Performance heeft in de Verenigde Staten de nieuwe Bronco onthuld. Deze modelnaam is misschien minder bekend in Europa,...

16 July 2020