Laatste nieuws

Remmen met die Blowers!

Nieuwsberichten / 16 juli 2020
Verzamelaars vragen Bentley om de bouw van nieuwe Blowers te heroverwegen.

Tien van ‘s werelds prominentste autoverzamelaars hebben Bentley gevraagd af te zien van het plan een serie ‘continuation’ Blowers te bouwen. De brief aan Bentley CEO Adrian Hallmark waarin dat urgente verzoek wordt gedaan, is ondertekend door Ralph Lauren, Lord Bamford, Rob Walton, Peter Livanos, Evert Louwman, John Mozart, William ‘Chip’ Connor, Fred Simeone, Arturo Keller en Simon Kidston. In 2019 heeft Bentley aangekondigd twaalf ‘continuation’ 4½ Litre Blowers te bouwen, naar het originele recept van Tim Birkin. Pikant is dat de fabriek daarvan toen niet gediend was, Birkin kon zijn plan echter toch uitvoeren, dankzij financiële steun van Dorothy Paget.

De nieuw te bouwen Blowers zijn gebaseerd op chassis HB3403, de auto is daarvoor volledig uit elkaar gehaald, zodat elk onderdeel 3D gescand kon worden. De auto’s worden gebouwd met de originele werktuigen en gereedschappen. De viercilinder motoren, met zestien kleppen, zullen voorzien worden van een replica’s van de correcte Amherst Villiers MkIV compressor. Het voornemen van Bentley is echter niet overal goed ontvangen. In hun brief winden de prominente verzamelaars geen doekjes om hun mening. “We schrijven u om onze zorgen en ons ongenoegen uit te spreken nadat bekend is geworden dan uw bedrijf het voornemen heeft een serie van twaalf replica ‘Blower’ Bentley te bouwen en te verkopen”, zo staat in de brief.

De tien verzamelaars vervolgen: “Marketing functionarissen – in hun enthousiasme – slagen er geregeld in kwesties niet tot in detail te begrijpen of volledig op waarde te beoordelen. We dringen er bij u op aan geen tijd, geld en energie te verspillen aan die serie van twaalf auto’s en zo de reputatie van Bentley te grabbel te gooien. Die auto’s doen niets anders dan het beschadigen van de glorieuze geschiedenis van Bentley, en doen afbreuk aan de bewondering en waardering die alleen een volledig originele auto kan oproepen.”

Simon Kidston, een van de tien ondertekenaars en familie van ‘Bentley Boy’ Glen Kidston, legt uit de brief geen oprisping is. Hij zei: “We hebben er goed over nagedacht en zijn ervan overtuigd dat heel veel belangrijke verzamelaars dezelfde mening zijn toegedaan en we vinden dat we die opvatting op grote schaal kenbaar moeten maken, want hij is van toepassing op elk historisch artefact. Het is de moeite waard om hierover een discussie te voeren, want steeds meer fabrikanten slaan deze weg in. Tot op heden hebben de autoliefhebbers hun stem nauwelijks laten horen, maar dat gaat vrijwel zeker veranderen. Het is alsof de erfgenamen van Picasso kopieën van zijn schilderijen gaan drukken om die als zogenaamde authentieke reproducties te verkopen.”

Een woordvoerder van Bentley zegt dat het plan voor de serie van twaalf ontstaan is toen het bedrijf overwoog een replica van de eigen Team Blower te maken – dat om de originele auto te sparen. “Toen we de belangstelling testten voor een Continuation Series werden we overweldigd door positieve reacties. De auto’s van de Continuation Series zullen onmiddellijk als zodanig herkenbaar zijn. Ze zullen mechanisch identiek zijn aan onze Team Blower maar ze hebben niet dezelfde kleur en ook andere aspecten van het uiterlijk zullen niet precies hetzelfde zijn. De originele vier Team Blowers zijn unieke, extreme zeldzame en buitengewoon waardevolle automobielen, die elk een eigen historie hebben. Geen enkele nieuwe auto of nieuw lid van de Bentley Blower familie kan daar verandering in brengen.”

 


Tags: , ,



redactie Octane
Octane is een licentie van de gelijknamige Britse titel, maar streeft naar zo veel mogelijk eigen inhoud, met Nederlandse en Belgische liefhebbers en hun auto’s in de hoofdrol. Van de redactie maken deel uit Wil van Lierop (eindredactie), Carl de Vaal (art-director) en Ton Roks (hoofdredacteur).




Vorig bericht

Een autoruit, wie had gedacht dat daar zoveel drama achter verscholen kon gaan?

Volgend bericht

Toch een Ferrari V12 voor Minotto





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Een autoruit, wie had gedacht dat daar zoveel drama achter verscholen kon gaan?

We zijn volledig afhankelijk van voedsel- en energievoorziening, vuilnisophaaldiensten, logistiek, handhaving en zorg. Dat is de laatste...

16 July 2020