Laatste nieuws

Renault 5 Alpine Turbo

Octane Auto's / 31 augustus 2019

Als eigenaar van het autorestauratie- en preparatiebedrijf ‘Classic Mike’ heeft Mike Kastrop geregeld hoogwaardige klassieke auto’s op zijn erf staan. Maar hij vertelt ook graag over zijn eigen liefde uit de tachtiger jaren, een Renault 5 Alpine Turbo uit 1984.  

“De Renault 5 Alpine Turbo heb ik altijd al een heel leuke auto gevonden en ik ben lang op zoek geweest naar een goed exemplaar. Dat bleek nogal lastig, want er zijn niet zo heel veel auto’s van dit type gemaakt en de meeste daarvan zijn totaal misbruikt door hun, vaak jonge, eigenaren. Mijn ervaring is dat, als je geduld hebt, je uiteindelijk wel een auto voorbij ziet komen die interessant kan zijn. Deze auto vond ik, totaal onverwacht, op Marktplaats. Toen ik ging kijken bij de vorige eigenaar thuis, stond de Renault in de garage, helemaal verstopt onder kartonnen dozen en surfplanken.”

“Het bleek dat de man van wie de auto was geweest inmiddels overleden was en dat zijn weduwe het huis aan het verkopen was. Dat was de reden dat de Renault te koop gezet was. De man had deze Renault 5 Alpine Turbo echt gekoesterd, alleen nadat de motor het op een gegeven moment had begeven, is de auto niet meer gebruikt en uiteindelijk onder alle rotzooi in de garage blijven staan. Hij had de motor nog wel uit elkaar gehaald met het idee om de auto weer rijdend te maken, maar daar is hij nooit meer aan toegekomen. In die staat heb ik de Renault dus gevonden en voor 1.500 euro mocht ik hem kopen. Het is mij daarna wel gelukt om de motor helemaal in goede staat terug te brengen en ik heb sindsdien heel veel plezier van de auto.”

“Het was, zeker in die tijd, best een dappere stap van Renault om met deze ‘hot hatch’ de strijd aan te gaan met Volkswagen en Peugeot. De turbotechniek was toen nog vrij nieuw voor productieauto’s en Renault maakte die techniek toen beschikbaar voor iedereen, met de inbouw van een dikke compressor in een ‘boodschappenwagentje’, Deze auto is samen met Alpine ontwikkeld, ongeveer tegelijkertijd met de Renault 5 Turbo. Ontwikkelen is trouwens een groot woord, want als je in de motorruimte kijkt, zie je dat er een groot gat in de linker wielkast is uitgesneden. Die ruimte had men kennelijk nodig voor het plaatsen van de turbocompressor. Dat lijkt meer op improviseren!

De motor heeft een inhoud van 1.397 cm3, en is uitgevoerd met een turbocompressor en een dubbele 32DIR-carburateur van Weber. De viercilinder levert 109 pk in een auto die slechts 850 kg weegt. Met een acceleratie van rond de negen seconden en een topsnelheid van 185 km/h geeft de auto mij veel rijplezier. Nu lijken die cijfers misschien nergens meer op, maar toen waren het indrukwekkende prestaties. Het blijft ook heel bijzonder om het fameuze ‘turbo-gat’ te ervaren. Er gebeurt een hele tijd niets en dan ineens: bam!”

“Met mijn twee meter lange lijf zit ik niet echt heel lekker in de krappe Renault. Maar met de rugleuning een beetje naar achteren en de pook half onder mijn knieën gaat het toch heel goed. Het kleine Alpine sportstuurtje met drie spaken ligt lekker in de hand en de oranje verlichting achter de meters en knopjes in het dashboard is  ook echt heel leuk en ‘period correct’. Onderweg krijg ik veel opgestoken duimen. Dat kan ik me goed voorstellen want het is een charmant maar toch stoer autootje.

Deze komt nog uit een tijd dat het bezit van een auto heel belangrijk was en  je uitkeek naar de introductie van een nieuwe. Toen deze op de markt kwam, vond ik het een geweldige auto. Nu komt er bijna geen enkele auto meer op de markt waarvan ik warm word of die me zelfs maar opvalt. De jaren tachtig met de Golf GTI’tjes en de snelle auto’s van Renault en Peugeot waren echt heel leuk. Deze Renault had een nog serieuzere broer, de Renault 5 Turbo. Dat soort uitspattingen bouwen ze tegenwoordig niet meer maar het imago van die dikke auto straalde af op alle andere modellen van Renault.”

“We hebben het druk gehad om de Renault 5 klaar te stomen voor het nationale concours van Octane Magazine op Paleis Soestdijk.. Wij hebben meegedaan aan het internationale concours, met klantenauto’s zoals de Jensen C-V8 en de Siata Daina Stabilimenti Farina Coupé. Om de Alpine te prepareren hebben we contact gezocht met de Renault Club voor de laatste missende originele onderdelen.

Toen de Renault op het concours stond, was  alles eraan weer helemaal origineel. De jongens hadden de motor goed nagekeken, de carburateur schoongemaakt en opnieuw afgesteld en het interieur bijna helemaal ‘over’ gedaan. Het is heel goed dat er ook een concours is voor meer betaalbare auto’s, dat geeft autoliefhebbers de kans om hun eigen auto te laten zien aan een publiek dat ook uit liefhebbers bestaat!”

Mike Kastrop

OCTANE AUTO’S / Updates door stafleden, medewerkers en lezers

Renault 5 Alpine Turbo (1984)

Mike Kastrop

mike@classic-mike.com

 

 


Tags: , , , , , , ,
Print Friendly, PDF & Email




Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

DAF 66 'Truusie'

Volgend bericht

Classic Wings & Wheels 2019





Bezoekers lazen ook


Uitgelicht

DAF 66 'Truusie'

De autootjes van Daf, ooit onze nationale autoproducent, lijken steeds populairder te worden bij liefhebbers van klassieke...

28 August 2019

Webdevelopment Passionate Bastards