Laatste nieuws

Een Alpine zonder de naam

Man & Machine / 30 september 2022

De extreme Renault Sport Spider wordt wel eens ‘de Alpine zonder de naam’ genoemd. Antoine Kortekaas was al sinds de introductie eind jaren ’90 in de ban van de Spider, maar kon zichzelf pas begin dit jaar eigenaar noemen van een mooi geel exemplaar.

“Zomer 2021, Nederland, heerlijk weer! Dat omschrijft het beste de start van mijn zoektocht naar een Renault Sport Spider. Maar daar is nog wel wat aan voorafgegaan.

“Wat een gave auto! Maar ook wat een geld voor zo’n auto met niks eraan of erop.”

Toen de Sport Spider eind jaren ‘90 gepresenteerd werd, stond hij bij veel dealers van Renault in de showroom. Zelf was ik toen net begonnen met mijn ‘werkzame’ leven als assistent accountant en een van onze klanten was dealer Indumij in Dordrecht. Daar stond een Sport Spider in de showroom; een gele, met voorruit. Er lag een A4-tje met heel groot ‘AFBLIJVEN’ op de auto maar tijdens de lunchpauzes bij deze klant, ben ik toch steeds even bij de Sport Spider gaan kijken. Wat een gave auto! Maar ook wat een geld voor zo’n auto met niks eraan of erop. Meer dan 80.000 gulden!

Mijn vrouw noemt mij een ‘knopjes-gek’ omdat ik vrolijk word van een maximaal aantal knopjes in een auto. Zo ben ik de trotse bezitter geweest van een Renault Laguna GT Initiale en een Vel Satis Initiale met sprekende boordcomputer. Geweldig! Ook mijn huidige Alpine A110, Laguna Coupé, Clio V6 en Avantime bezitten gelukkig de nodige knopjes. De Sport Spider echter blinkt uit door een minimaal aantal knopjes. En hoe vaak kan je zo’n auto in Nederland eigenlijk zonder dak rijden? Nooit toch? Zo bedacht ik voor mezelf dat het verder dromen over deze auto geen zin had. En daarmee was het klaar. Althans dat dacht ik, maar in de jaren daarna is het bloed blijven kruipen waar het niet gaan kon. De Sport Spider bleef mij fascineren.

Toen kwam de  zomer van 2021, heerlijk weer! Samen met mijn vrouw was ik onderweg met onze Renault Avantime, naar Gallery Aaldering in Brummen. Daar stond een zilvergrijze Sport Spider te koop en ik had  contact opgenomen of ik de auto kon bekijken. Dat was natuurlijk geen probleem en zelfs een proefrit was mogelijk. Maar dat wilde ik persé niet, want een zilvergrijze Sport Spider vond ik echt niet mooi. Dan heeft de auto slechts één kleur en vallen de mooie lijnen veel minder op. Typisch een geval van smaak natuurlijk! En ik wilde ook voorkomen dat ik bij een vlaag van verstandsverbijstering toch de auto zou kopen.

“Plaatsnemen is een groot woord, want het was meer dat ik mezelf na wat acrobatische toeren in de stoel liet ploffen.”

Aangekomen in Brummen stond hij daar, helemaal voorin, bij de openstaande deuren. In mijn gedachte was de auto veel groter. Maar ja, de laatste keer dat ik oog in oog met een Sport Spider had gestaan, was een jaar of 25 geleden. En blijkt alles niet na zo’n lange tijd in werkelijkheid kleiner te zijn dan je het herinnert? Maar waarom ben ik dan toch naar Brummen gegaan als ik zeker wist dat deze het niet ging worden? Heel simpel: pas ik er wel in? Hij heeft echte kuipstoelen en ik ben niet een van de dunste, dus dan moet je de proef op de som nemen. Voorzichtig baande ik me een weg tussen de mensen door richting de Sport Spider. In mijn ooghoeken zag ik dat ik gespot was door een van de medewerkers, die rustig kwam aanlopen. Het weerhield me er niet van om zelf al de deur te openen en plaats te nemen in de kuipstoel aan de bestuurderskant. Plaatsnemen is een groot woord, want het was meer dat ik mezelf na wat acrobatische toeren in de stoel liet ploffen. En op dat moment sprak de medewerker mij aan. Ik verstond de helft van wat hij zei want ik kon alleen maar denken ‘het past, het past!’. Dat was het begin van de verdere zoektocht.

Marktplaats, Gaspedaal, AutoScout24 en alle Europese autoverkoopsites waren mijn zoekgebied. In Nederland stonden er drie te koop, waarvan die in Brummen er een was. Van de andere twee auto’s heb ik getracht de verkopers te bereiken, maar helaas zonder succes. Dus al gauw heb ik mijn aandacht verlegd naar het buitenland, waar een groter aantal Spiders te koop stond. Het moest er een met een voorruit worden, en de kleur moest geel, blauw of rood zijn. Dat zijn de kleuren die overblijven als je geen zilvergrijs wilt. Maar bij elke advertentie was er wel een ‘maar’. Of er was zichtbare schade, of hij stond echt wel heel ver weg. Het schoot niet op. Die websites hebben de service dat je automatisch op de hoogte gebracht wordt van nieuwe advertenties, maar al snel merkte ik dat vaak dezelfde auto’s ‘als nieuw’ werden aangemerkt.


De maanden gingen voorbij maar toen gebeurde het, half november 2021. Ik kreeg een bericht van een van de sites dat er een nieuwe Sport Spider was geplaatst. Een origineel Nederlandse auto in het geel met nog geen 20.000 km op de teller. Op de foto’s zag hij er helemaal strak uit en binnen een paar uur na het eerste contact had ik de detailfoto’s binnen. Kijken en rijden was de enige optie om zeker te zijn en op 11 december ben ik samen met mijn broer Cyriel en Bjørn Scheltens naar Zeeuws-Vlaanderen gereden om te gaan kijken. Wow! De eigenaar verzamelde nogal wat moois op vier wielen, maar wat mij betreft sprong de Sport Spider er echt uit. En toen mocht ik erin rijden. Starten, lopen. Wat een rauw geluid. En de eerste meters waren al echt een beleving. Dit is autorijden in zijn puurste vorm. Geen stuurbekrachtiging, geen rembekrachtiging, helemaal niets. En miste ik de ‘knopjes’? Helemaal niet! Wel brandde bij vertrek al het reservelampje van de brandstoftank, dus heb ik toch wel met dichtgeknepen billetjes een rondje gereden. Maar wat was het geweldig. Hier en daar een rammeltje, maar Bjørn stelde me gerust: ‘dat deden ze bij aflevering ook’. Die zaterdagmiddag had ik voor mezelf al besloten dat dit hem moest worden.

Bij thuiskomst heb ik nog wel even wat dingen gecheckt en ook bij mijn garage in Den Haag (AutoCitrus) nagegaan wat de kosten van het direct noodzakelijke onderhoud waren, want dat had hij de afgelopen vijf jaar niet gehad. In die periode was er maar zo’n 1000 kilometer mee gereden en gedurende al die tijd was de auto geschorst geweest. Dus de distributie moest gedaan worden, alle vloeistoffen moesten worden vervangen en een APK-keuring en algehele controlebeurt waren noodzakelijk. Met deze informatie ben ik de onderhandelingen ingegaan. Dat ging heel snel en ik was eigenaar van een heuse Renault Sport Spider; een gele met voorruit!

Op 14 januari 2022 kon de Sport Spider opgehaald worden in Zeeuws-Vlaanderen. Natuurlijk had ik dit het liefst zelf rijdend gedaan, maar de onzekerheid over het weer en het feit dat de auto een distributieriem uit 2013 had, betekende dat het beter was de auto met een trailer naar Den Haag te rijden. En daar was hij dan, op 14 januari 2022, mijn Sport Spider. Daarna heb ik snel afspraken met de garage gemaakt en halverwege maart 2022 was hij helemaal af. Wat is het een icoon. En de eerste grote rit zit er al op want samen met mijn zwager heb ik een heerlijk weekend beleefd in Dieppe, vanwege de 100ste geboortedag van de oprichter van Alpine. De Sport Spider is duidelijk in zijn element op de binnenwegen van België en Frankrijk en overal kwamen we opgestoken duimen tegen. Het was echt genieten geblazen, ook toen we op de terugweg behoorlijk wat regen hadden; door te blijven rijden, bleven we zelfs in een Sport Spider zo goed als droog. Het is een auto die me elke keer weer verbaast en in de hete zomer van 2022 heb ik al veel van mijn Sport Spider kunnen genieten!”

Man & Machine

Renault Sport Spider

Antoine Kortekaas

De Sport Spider werd ook zonder voorruit geleverd


Tags: , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Een mooie reis zonder afscheid

Volgend bericht

Octane's 12in12 Alpine Challenge in 2023





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Een mooie reis zonder afscheid

Toen we aan Wim te Riet vroegen om het verhaal van zijn road trip met een MG B voor ons neer te pennen, gaf hij al snel aan dat 1000...

22 September 2022