Laatste nieuws

Renaulution: de Renault 5 herleeft elektrisch

Nieuwsberichten / 14 januari 2021

Groupe Renault heeft de strategie voor de komende vijf jaar bepaald onder de noemer ‘RENAULUTION’. Elk van de merken in de groep heeft eigen doelstellingen gekregen.

Renault

Het merk Renault moet zodanig evolueren dat het een ‘tech brand’ wordt waarin open platform software, artificiële intelligentie (AI) en cyberveiligheid een grote rol spelen. Daarnaast wordt het een ‘service brand’ en een ‘clean energy brand’. Dat wordt vertaald in het thema ‘nouvelle vague’ (nieuwe golf) met de introductie van 14 modellen in de komende vijf jaar; zeven daarvan worden volledig elektrisch, andere nieuwe modellen zullen ook met hybride aandrijving aangeboden worden.

Luca de Meo, CEO van Groupe Renault, noemt als eerste sterke voorbeeld van bovenstaande strategie de introductie van de nieuwe Renault 5 (Prototype). “Een auto die sterk verbonden is met het verleden, maar de toekomst weergeeft waarin we elektrische auto’s populair zullen maken”, aldus De Meo.

Het prototype van Renault 5 is een aantrekkelijk stadsautoconcept, dat een van de tijdloze successen van Renault vertaalt naar de toekomst, met een moderne, 100% elektrische twist. Het ontwerpteam van Gilles Vidal werd geïnspireerd door het cultmodel uit het verleden en ontleent sterke kenmerken aan het oorspronkelijke ontwerp. De moderne aanpak komt tot uiting in de gekozen afwerkingen en materialen, die volgens Renault zijn geïnspireerd op de werelden van elektronica, meubels en sport.

Dacia

Voor Dacia, een succesmerk van de groep, dat inmiddels meer dan zeven miljoen auto’s verkocht in meer dan 44 landen, wordt de strategie van het tegen lage kosten aanbieden van auto’s voortgezet , waarvoor gebruik zal worden gemaakt van reeds geamortiseerde technologie van andere merken in de groep. –Het merk heeft geïnvesteerd in een kostenefficiënt en flexibel platform, Alliance CMF-B genaamd, waarop Dacia en Lada van vier platformen naar één gaan en van 18 carrosserievarianten naar 11.

Het merk introduceert ook een conceptauto, de Bigster. Trouw aan de Dacia-stijl, is het Bigster Concept, een 4,6 meter lange SUV in het C-segment, ruim, robuust en bedoeld voor ‘open lucht en modderwegen’.

Lada

Autovaz draagt volgens Groupe Renault inmiddels stevig bij aan het bedrijfsresultaat en verdedigt in Rusland een marktaandeel van meer dan 20%. Lada  versterkt zijn productlijn met vier nieuwe modellen tegen 2025, waaronder ook een nieuwe generatie Niva in 2024 en een nieuw voertuig in het C-SUV-segment.

Het werk aan de toekomstige generatie van de iconische Niva is reeds begonnen. De auto komt beschikbaar in twee maten, compact en medium, gebaseerd op hetzelfde CMF-B-platform dat zuster Dacia gebruikt. Volgens Lada is de Niva is een cult-product, en niet alleen in Rusland, het is de ‘Russische Automotive variant van het Zwitserse zakmes’. Een functioneel model voor gebruik in extreme omstandigheden: 4×4, hoge rijstand, korte versnellingen en robuuste constructie.

Alpine

Alpine Cars kondigt aan dat er een samenwerkingsovereenkomst is gesloten met Group Lotus voor de ontwikkeling van lichtgewicht, elektrische sportauto’s. Tevens wordt Laurent Rossi, Director of Strategy and Business Development of Groupe Renault, nu CEO van het merk Alpine en daarmee verantwoordelijk voor Alpine Cars, Sport, F1 en andere competitieactiviteiten. De ‘Formule 1 baas’, Cyril Abiteboul, vertrekt bij Groupe Renault. En passent is de nieuwe bestickering van de voormalige Renault F1 auto gepresenteerd.

Mobilize

Ten slotte introduceert de groep een nieuw merk, Mobilize, dat als business-unit binnen de groep een eigen rol krijgt. Mobilize biedt mobiliteits-, energie- en datagerelateerde diensten aan andere merken en partners, op basis van open ecosystemen. Ook het nieuwe merk Mobilize onthult een conceptauto: het EZ-1 Prototype, een speciaal ontworpen voertuig voor gedeelde stedelijke mobiliteit.

Daarmee zijn de komende vijf jaar van Groupe Renault uiteengezet en zal bij menigeen vooral de nieuwe Renault 5 concept op het netvlies blijven hangen; het lijkt ons op het eerste gezicht een sterke nieuwkomer in het elektrische segment waar Fiat met de 500E en ook Mini mikt op ‘retro’ om elektrisch rijden aantrekkelijk te maken.

 

 

 


Tags: , , , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

In Nederland ontworpen én gebouwd

Volgend bericht

Toyota's nieuwe wapen voor Le Mans





Bezoekers lazen ook


Meer historie

In Nederland ontworpen én gebouwd

Een in Nederland ontworpen én gebouwde auto; Thijs Dijkstra heeft in vijf jaar tijd zijn Volvo 480 ES opgeknapt en waar...

8 January 2021