Laatste nieuws

Retro Bird

Man & Machine / 22 april 2022

Jacco Maters heeft een voorliefde voor open rijden over de B-wegen van Europa en een cabriolet met een dikke V8 aangeschaft. Zijn Ford Thunderbird is precies de cruiser die hij zocht.

De oorspronkelijke Ford Thunderbird, die in 1955 als concurrent van de Corvette op de markt kwam, werd gepositioneerd als sportieve, maar vooral comfortabele coupé. De elfde en laatste generatie van de Thunderbird, ook wel bekend onder de naam ‘Retro Bird’, speelde bij introductie in 2001 in op de populariteit van retro-design; een trend die in gang was gezet met de introductie van de New Beetle in 1997 en de Chrysler PT Cruiser. Deze Thunderbird wordt geliefd en verguisd; over het algemeen wordt het ontwerp van het exterieur gewaardeerd, maar vooral het overmatig gebruik van plastic in het interieur wordt ervaren als afbreuk aan deze retro-auto. Het is met 70.000 verkochte exemplaren nooit een succes geworden maar, zoals dat zo vaak gebeurt met commerciële tegenvallers, is het inmiddels wel een gewilde youngtimer.

“Begin 2020 begon het weer te kriebelen. In het verleden had ik al wat cabrio’s in bezit gehad, waaronder een Alfa Spider, een MG F en een Chrysler Sebring (2004), en het was tijd om weer open te rijden als alternatief naast mijn trouwe dagelijkse Mercedes E kilometervreter. Ook werd het me, met de huidige focus op het milieu, duidelijk dat als ik ooit nog eens in een dikke V8 wilde rijden, ik niet te lang moest wachten. Dus begon de zoektocht naar een mooie V8 cabriolet om in de zonnige maanden mee te toeren. Al snel spitste de lijst zich toe op twee auto’s die voldeden aan al mijn wensen; de Jaguar XK8 en de elfde generatie Ford Thunderbird (2002-2005). De eerste keuze zal duidelijk zijn, maar de Ford verdient wellicht enige duiding.

Nadat ik een Thunderbird had zien rijden was ik eigenlijk direct verkocht, vooral door zijn lijnvoering. De auto is, zeker voor een tweezitter, met zijn 4,73 m behoorlijk lang. Deze lengte wordt alleen maar meer benadrukt door een wielbasis van 2,72 m en zijn lange neus en kofferbak. Daarnaast was ik op zoek naar een V8 en de bakermat van mooie ronkende achtcilinders is uiteindelijk toch de USA. Mijn Chrysler Sebring (zescilinder) had ik ook met veel plezier gereden omdat hij paste bij mijn rijstijl; heerlijk toeren over de vele mooie wegen die Nederland, Duitsland en België rijk zijn. Ook er zat een stukje jeugdsentiment bij, want mijn opa reed in de jaren ’60-’80 in Amerikanen, waaronder Chevrolet Impala’s van de vierde, vijfde en zesde generatie. Op de achterbank van die laatste heb ik veel mee mogen rijden en dat staat me nog goed bij.

Na wat wikken en wegen moest er een beslissing komen: niet de Jaguar XK8 in British Racing Green die in Oosterhout te koop was, maar wel de zwarte Thunderbird die met een uniek mokkakleurig lederen interieur bij het Jan Scholten Team in Almelo stond. Mijn Thunderbird heeft, voordat hij in 2020 naar Nederland is geïmporteerd, uitsluitend in Californië gereden. Hij is nieuw verkocht in 2003 in het plaatsje Folsom en in 2020 naar Nederland verscheept. Dat was trouwens ingewikkelder dan normaal en door de strenge corona-maatregelen heeft de auto wat langer over de oversteek naar Europa gedaan.

Wat rijdt deze auto geweldig! De 3.9 liter DOHC V8, geproduceerd door Jaguar voor in de S-type en Lincoln LS, perst er 284 pk uit en dat voel je vooral als de toeren toenemen. Bij een verkeerslicht laat ik toch menige automobilist verbaasd (ver) achter me als ik wegstuif. Mensen verwachten niet dat een dergelijk ‘lief’ uitziende auto toch zoveel kracht in zich heeft. Tegelijkertijd blijft het vooral een Amerikaanse cruiser en dus toer ik heerlijk rond, waarbij het prettig is om altijd te weten dat er ruim voldoende kracht over is voor een inhaalactie.

Deze Amerikaanse ‘Auto van het Jaar’ uit 2002, die de Audi S8, de BMW M3, de Jaguar X-Type en de Subaru Impreza in die competitie achter zich heeft gelaten, bezorgt me ook nu nog veel opgestoken duimpjes – en inhalende mensen met een filmende telefoon in de aanslag. De ontwerpknipogen naar de vroegere generaties zijn te zien in de verchroomde naamverwijzing op de ‘achtervleugels’, de koplampen en de ‘portholes’ in de harde kap die ik helaas niet bij mijn auto heb.

Als fan van James Bond is het leuk om te vermelden dat deze generatie zijn opwachting heeft gemaakt in ‘Die Another Day’. Met Halle Berry aan het stuur als ze in de Thunderbird arriveert bij het ijspaleis. Zelf heb ik nog niet in winterse omstandigheden in de Bird gereden, maar ik betwijfel of de auto daarvoor bedoeld is. Wel heb ik geregeld met gesloten kap gereden en kan ik niet anders zeggen dat ik positief verbaasd ben over hoe stil en comfortabel hij dan rijdt. Het mooie aan de Thunderbird is dat hij ook met gesloten kap nog altijd een plaatje is om te zien.

Slechts één keer heeft de auto me echt in de steek gelaten. Toen ik, samen met mijn zoon, een keer flink door-accelereerde leek het alsof de koppakking het begaf. Veel witte rook, oververhitting, geen vermogen meer en een oliegeur. Gelukkig viel de schade uiteindelijk mee en bleek slechts een van de koelvloeistofslangen na 20 jaar poreus en doorgescheurd te zijn. Een grondige reiniging en een nieuw slangetje hebben het euvel verholpen. Hier werd voor mij wel duidelijk dat het heel verstandig is om een auto bij een betrouwbare handelaar te kopen. Ze hebben me keurig geholpen door de auto op te halen, de motorruimte te reinigen en te repareren en dat alles terwijl de garantie formeel al een paar weken verlopen was.

Ik rijd nu bijna twee jaar in deze zwarte Thunderbird en heb ruim 15000 km afgelegd, waarbij het elke kilometer een genot was om de motor te horen en te voelen. Afgezien van bovenbeschreven euvel zijn het zorgeloze kilometers geweest – genieten met een hoofdletter G. Het is en blijft een uniek gevoel om in een American cruiser te rijden waarvan er minder dan 70.000 geproduceerd zijn en die vooral op de Nederlandse wegen een grote uitzondering is.

Man & Machine

Ford Thunderbird (2003)

Jacco Maters


Tags: , , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Auto met verlopen APK verzekeren – hoe zit dat?

Volgend bericht

Joop Donkervoort





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Auto met verlopen APK verzekeren – hoe zit dat?

Zes weken voor het zover is krijg je als autobezitter van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) een reminder; tijd om weer...

21 April 2022