Laatste nieuws

Rijden met de 912E Blitz

Nieuwe auto's / Nieuwsberichten / 21 december 2019

We kennen Frank Schmidt al van zijn 964’s, de op een na laatste luchtgekoelde 911’s, die hij volledig opnieuw opbouwt in de stijl van een 911 van vóór 1974. Hij heeft nu nog stoutere schoenen aangetrokken en een klassieke Porsche elektrisch gemaakt. Is dat vloeken in de kerk? Sommigen sluiten het elektrificeren van klassiekers zonder meer uit, maar als je er eenmaal mee kennis mee hebt gemaakt, is de kans aanwezig dat je naar een iets genuanceerdere opinie overstapt.

De nieuwste creatie van Frank Schmidt, die het label ‘Von Schmidt’ voor zijn auto’s gebruikt, heeft hij ‘Blitz’ gedoopt, maar dat zie je pas als je de motorkap hebt geopend en die naam op de elektromotor ziet staan. Dat het een elektrische Porsche is, zie je aan de buitenkant aan de letter ‘E’ achter de typeaanduiding. Verder verraadt alleen het ontbreken van een uitlaatsysteem dat er iets speciaals aan de hand is. Leuk detail: de 912E Blitz van Von Schmidt is de eerste elektrische Porsche op Nederlands kenteken, er zijn namelijk nog geen Taycan’s in ons land geregistreerd.

Frank Schmidt heeft een 52 jaar oude 912 gekozen voor dit project, met een (platte) viercilinder dus. Dat om meerdere redenen: de belangrijkste is dat er simpelweg een mooi gerestaureerd exemplaar in zijn bedrijf in Oss voorhanden was. Daar komt bij dat er van de 912 in de jaren 1966-1969 zo’n 30.000 stuks geproduceerd zijn, het is dus geen super kostbaar erfgoed. Plezierige bijkomstigheid daarvan is dat de prijzen dusdanig zijn dat de aanschaf van een 912 voor een project als dit heel aanvaardbaar zijn. Van een 912 zijn de prestaties bovendien gemakkelijk te verbeteren, het is nimmer een serieuze hardloper geweest met zijn standaard ‘slechts’ 90 pk aan vermogen en 90 Nm aan koppel.

Open het kofferdeksel van Von Schmidt’s 912E Blitz en je ziet redelijk wat bruikbare bagageruimte, ondanks de vijf accupakketten – uit de rekken van Tesla. Je ziet ook drie laadeenheden die tevens de accu’s achterin voeden, verdeeld over drie behuizingen, twee links en rechts van de elektromotor en een erboven.

Samen zijn die accu’s alleen al goed voor 250 kilo, maar er gaat natuurlijk ook gewicht uit de 912 en als je de minnen en plussen met elkaar hebt verrekend, kom je uiteindelijk uit op een gewichtstoename van 160 kilo. Het laden geschiedt overigens via de normale ‘tankdop’ in het linker voorscherm. De koelroosters in de motorkap zijn er uiteraard nog steeds, alleen heeft Frank Schmidt er een onzichtbare afsluiting van plexiglas onder aangebracht. Hij heeft geen voorzieningen in de 912 gebouwd om de accu’s te verwarmen of te koelen. Die zijn er wel in een Tesla, maar omdat Schmidt in zijn 912E met een lager vermogen werkt, is dat niet nodig. Daarmee spaart hij bovendien de versnellingsbak van de auto.

In het interieur zie je niets van de ombouw, op een (verplichte) hoofdstroomschakelaar na. Er is geen digitaal instrumentenschermpje toegevoegd, alle ‘klassieke’ instrumenten zijn gebleven, alleen geeft de benzinemeter nu de conditie van de accu’s aan. “Ik wilde per se de authentieke uitstraling van de 912 behouden”, zegt Frank Schmidt. “Daarom hebben we geen extra instrument ingebouwd maar leveren we bij deze auto een app voor je smartphone, waarop je de conditie van de accu’s, de actieradius, je snelheid en nog een aantal dingen meer kunt volgen.”

De complete aandrijflijn, inclusief accu’s, is ontwikkeld door het ervaren EV Europe in Delft, en ingebouwd door Frank Schmidt’s bedrijf in Oss – keurig afgewerkt overigens, zoals we het al bij eerdere Von Schmidt’s gezien hebben. De conversie naar elektrische is overigens omkeerbaar, dat wil zeggen dat de originele aandrijflijn relatief gemakkelijk terug in de 912 gemonteerd kan worden. Voor de montage zijn alleen enkele extra openingen gemaakt voor de elektriciteitskabels.

Het maximale vermogen van het accupakket is 54 kWh, waarmee een reëel bereik van 250 kilometer mogelijk is, ruim voldoende voor de meeste dagelijkse ritten.

De laadtijd is vier uur en de Blitz is voorzien vaneen regeneratief motorremsysteem, waarmee wat extra actieradius verworven kan worden. De electromotor is van het type Netgain Hyper9 (120 Volt) en levert een vermogen van 138 pk en een koppel van 235 Nm. Daarmee heeft de 912E zo’n 40% meer aan spierballen dan de originele 912. Volgens Frank Schmidt is hij daarmee ongeveer even snel als zijn zescilinder broer vroeger. Wat er ook op vooruit is gegaan is de gewichtsverdeling, de massa’s zijn beter over de auto verdeeld nu, waardoor de 912E minder licht in de neus is, hij stuurt daardoor beter in, en ligt merkbaar meer ‘solide’ op de weg.

Veel extra aanpassingen heeft Frank Schmidt niet hoeven doen. Hij legt uit: “Een 912 is in wezen precies dezelfde auto als de zescilinder 911 van toen, alleen heeft de motor twee cilinders minder. De remmen en wielophangingen zijn hetzelfde en daardoor uitstekend opgewassen tegen het hogere gewicht en de hogere prestaties, uiteraard binnen de normen van eind jaren ‘60.”

Frank Schmidt begrijpt uiteraard goed het belang van beleving – anders richt je je loopbaan niet op Porsche’s – en hij ziet schakelen als een belangrijk element daarvan. Daarom heeft hij de versnellingsbak aan boord gelaten, wat de transformatie bovendien gemakkelijker maakte. Het is een vijfbak (destijds een optie) met een ‘dogleg’ eerste versnelling.

Als je in Schmidt’s 912E bent gestapt, blijft het stil als je de contactsleutel hebt omgedraaid. Als je actie wilt, moet je hem in een versnelling zetten, de koppeling laten opkomen en ‘gas’ geven. De I kun je gebruiken, maar er is meer dan voldoende koppel om altijd in II weg te rijden, zelfs in III. Als je geen trek hebt in schakelen, kun je bij wijze van spreken een hele dag rijden zonder koppelingspedaal en versnellingspook aan te raken. Maar dat zul je wellicht niet vaak doen, want schakelen hoort zo enorm bij een klassieke auto.

Wat meteen opvalt, is dat er meer dan genoeg mechanische geluiden zijn, je rijdt zeker niet in doodse stilte. Je hoort het zoemen van de elektromotor en het zingen van de versnellingsbak, die voor het eerst in zijn vijftigjarige bestaan niet meer wordt overstemd wordt door een benzinemotor. Je hoort ook de banden over de weg rollen er is het onvermijdelijke windgeruis rond de driekwart raampjes.

Het typische geluid van de luchtgekoelde motor mis je natuurlijk wel, maar het is toch nog in een verrassend grote mate een klassieke Porsche. Hij beweegt zich op dezelfde wijze over de weg, stuurt zelfs beter. Bovendien houdt de Blitz je als bestuurder net zo bezig als je van een 912 gewend bent, zeker als je steeds schakelt. Je voelt dan niet alleen het verschil in acceleratievermogen per versnelling, maar ook de variaties van de mate waarin de Porsche op de motor remt en elektrische energie regenereert.

Net zoals de ‘normale’ versie vraagt de 912E een gebruiker die weet hoe zijn Porsche te ‘managen’. De elektromotor is sterk genoeg om veel in de hoogste versnellingen te rijden, maar als je dat bij heel lage snelheden doet, belast je de transmissie heel zwaar door het grote koppel – terugschakelen is dan beter. De topsnelheid? Frank Schmidt: “Ik ben tot 180 km/h gegaan en toen vond ik het wel mooi op die smalle bandjes”.

Met wat voor gevoel stap je uit de 912E? Het is beslist geen teleurstelling en het is zeker niet zo dat alleen een klassieke 912 een fijne sportauto is – de Von Schmidt 912E is dat ook. Zeker, je mist dat lekkere, schorre geluid van een platte viercilinder, maar daar krijg je wat anders voor terug. De E stuurt namelijk beter en is een stuk sneller, zeg maar vergelijkbaar met zijn zescilinder broeder van destijds. De balans tussen de plussen en minnen is daarmee behoorlijk in evenwicht, zeker als het ook nog belangrijk voor je is dat je in steden niet de toegang wordt ontzegd vanwege emissiezones en dergelijke.

De prijs van een 912E Blitz? Om te beginnen heb je een 912 nodig, liefst natuurlijk een heel goede die niet meer gerestaureerd hoef te worden – hoewel de motor niet per se in perfecte staat hoeft te zijn. Voor 50.000 euro zijn prima exemplaren te vinden. Frank Schmidt, die een serie van zijn 912E Blitz hoopt te bouwen, rekent inclusief BTW 66.650 euro voor de ombouw, zodat je in totaal op een bedrag uitkomt tussen de 110.000 en 120.000 euro.

Hoe groot de markt is voor geëlektrificeerde 911’s is zal de tijd moeten uitwijzen. Ten opzichte van de standaard 912 is de Blitz per saldo een aantrekkelijkere auto: je levert iets van de beleving in – veel minder dan ik verwachtte – en je krijgt daar aanzienkijk meer vermogen en snelheid voor terug. Als je een collectie Porsche’s hebt en er staat een goede 912 in een hoekje te verpieteren…….

Als je de 912 nog moet aanschaffen, wordt het verhaal iets anders. Voor het bedrag dat je nodig hebt om een Blitz te laten bouwen, koop je ook een klassieke zescilinder 2,0-liter 911 in topstaat. Waarnaast de Von Schmidt overigens helemaal geen slecht figuur zal slaan – het heeft er alle schijn van dat hij dan stand zal houden als óók een fijne sportauto.

Liefhebbers voor wie originaliteit alles is, zullen niet snel wat op hebben met de 912E van Von Schmidt. Als je minder strikt in de leer bent, kun je waarschijnlijk de aantrekkelijkheid van zo’n Blitz wel zien: hij is onderhoudsarm, efficiënt en snel, en als je in Amsterdam woont of een vergelijkbare stad is het heel aannemelijk dat je daar tot in lengte van dagen ongehinderd zult mogen rijden. En laten we eerlijk zijn, voor mensen die elektrisch willen rijden in een heel leuke en bijzondere auto, is er nog maar bar weinig te koop. Je kunt er zeker van zijn dat je de blits zult maken met zo’n Blitz.

Frank Schmidt

TEKST Ton Roks

FOTO’s Luuk van Kaathoven

 

 

 

 

 


Tags: , , , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

BMW 323i (1982)

Volgend bericht

Citroën komt van Citroen





Bezoekers lazen ook


Meer historie

BMW 323i (1982)

Met vier youngtimer BMW’s is de collectie van John Holtvluwer, in elk geval volgens zijn vrouw, wel compleet. Zijn ‘stuk...

17 December 2019