Laatste nieuws

Rijden, rijden, rijden! Met een 911 Targa

Man & Machine / 24 september 2021

De Alfa 1750 GTV van Kostiaan van de Pijpekamp mocht na veel technisch malheur vertrekken naar een nieuwe eigenaar in Corsica om plaats te maken voor een betrouwbare Porsche 911 Targa, in een kleur die steeds mooier lijkt te worden.

De Targa stond te koop in de handelsvoorraad van Porsche Twente (dat deed toen nog niet in klassieke Porsche’s) en een vriend die wist dat ik zoekende was, nam mij er mee naartoe. De auto stond onder felle LED-verlichting en mijn eerste reactie was dat de kleur niet was wat ik zocht. We zijn toch maar gaan proefrijden en na de eerste 500 meter was ik al verkocht. De kleur is sindsdien alleen maar mooier geworden, en valt zeker op tussen al het zwart en donkergrijs op de weg. Het is een 911 Targa G-serie uit 1977, met de 2,7-liter zescilinder in de kleur Sahara Beige met een velours ‘Lobster Pinstripe’ interieur. De motor levert 165 pk en is volledig origineel en ‘matching’. De Porsche is wel iets verlaagd en met de spacers geeft dat de auto een mooiere stance. De tussendemper is verwijderd zodat het uitlaatgeluid wat dieper is geworden.

De historie is volledig bekend. De Targa is op 18 augustus 1978 afgeleverd door Autolichtstad Porsche in Eindhoven in de kleur Diamant Sarah met hetzelfde interieur als er nu in zit. Een tijd geleden heeft Porsche-specialist Edwin Lammertink de auto gekocht en deze voor eigen gebruik grondig aangepakt. De Targa kreeg de huidige kleur waarmee de auto hetzelfde uiterlijk heeft gekregen als de perswagen in de brochure van 1977. De ‘Geburtsurkunde’ zit erbij, net als het afleverboekje en de auto is zoals al genoemd ‘matching’. De huidige kilometerstand is 183.000 en dat lijkt logisch. Ook de NAP, hoewel die pas later beschikbaar is gekomen, geeft de kwalificatie ‘logisch’ aan. Edwin heeft de Porsche toch weer verkocht aan iemand die, naar later is gebleken, niet veel had met klassieke auto’s en die hem heeft ingeruild bij Porsche Twente.

Bijzondere auto’s hebben altijd mijn interesse gehad. In mijn jeugd reden mijn ouders Simca’s, daarna een Renault 16, gevolgd door diverse Alfa Romeo’s; een Giulia, 75, 164, 155 en meer. Als tieners gingen mijn vrienden en ik – eerst met mijn vader en later liftend- naar de RAI om onze dromen te bekijken; altijd kwamen we thuis met een volle tas brochures. Mijn eerste eigen auto was een felrode Fiat Panda en daarna een grijze Alfa 33 Quadrifoglio, die met de vierkante koplampen. Voordat de leaseauto’s hun intrede deden heb ik nog een witte Volvo 145 en een Alfa Romeo 164 V6 met de mooie Busso motor gereden.

Naast de leaseauto’s had ik al snel toch weer een klassieke auto in bezit; mijn Giulia 1600 Super uit 1974. Die reed als de beste maar moest plaatsmaken voor een witte 1750 GTV; een prachtig exemplaar met hangende pedalen en rode bucketseats. Die auto vond ik heel mooi, maar het rijplezier werd tenietgedaan door vooral technische problemen en dat terwijl het geen ingewikkelde auto is. Maar het bleef maar misgaan en toen ik de Targa tegenkwam kon de GTV er wat mij betreft meteen vandoor. De koper was een Fransman op Corsica en hij liet zijn mecanicien de GTV met een autoambulance ophalen.

Een 911 is een jongensdroom, en dat geldt zeker ook voor mij. Doordat ik al veel in de nieuwere 911’s van mijn vrienden had gereden, wist ik dat ikzelf voor een oudere 911 zou gaan, als ik de juiste tegen zou komen. Een aantal kenners waren op de hoogte van mijn zoektocht en dankzij een appje van Martin Schotpoort van Saab Apeldoorn ben ik de auto gaan bekijken die nu in mijn garage staat. De Targa gaat nooit meer weg, maar dat heb ik al met meerdere auto’s beweerd, dus je weet het nooit. Er zijn zoveel mooie klassiekers op de wereld, alleen met mijn lengte van 1,97 meter past het lang niet altijd. De Targa biedt me nu gewoon alles dat ik leuk vind.

De auto is gerestaureerd en daardoor nu weer, ondanks zijn 40+ leeftijd, zo goed als nieuw. Hij is overgespoten en voorzien van nieuwe rubbers, bussen, schokdempers, klassieke Porsche N-codering banden en afgelopen winter is de hele bodem van tectyl ontdaan en in de ‘Bodenschutz’ gezet. Alleen het velours op de stoelen heeft zijn beste tijd gehad, maar pas na drie jaar zoeken heeft een tip van Joost Hermes mij een paar meter stof opgeleverd, opgediept uit de kelders van Porsche Classic Duitsland; de stof is slechts twee jaar geleverd in het Porsche programma. Komende winter gaan de stoelen opnieuw bekleed worden.

Het rijden met de 911 is geweldig; de lichtvoetigheid, het geluid, het dak eraf. In het moderne verkeer doet hij niet onder en de blije gezichten en vele duimpjes bewijzen dat de Targa een vriendelijke uitstraling heeft. Onze kinderen noemden hem, toen ze kleiner waren, de ‘Minion’, dus daarmee is zijn naam nu officieel ‘aircooled minion’ ( www.instagram.com/aircooledminion/ ). De Targa is ook een mooi onderwerp voor mijn fotografiehobby, want een slechte foto kun je er niet van maken!

Filerijden is niet echt een pretje met de Porsche; in de zomer kan het best wel warm worden in de auto en de koppeling gaat zwaar en het sturen verloopt onbekrachtigd. Dat er geen navigatie en geen stereo inzitten is heerlijk. Met mooi weer gebruik ik hem dagelijks, voor ritjes om de kerk, toerritjes met de dauwtrappers, na het werken even met mijn vriendin langs de dijken toeren of de Posbank over, soms weekendjes er samen mee op pad, en ijsjes halen met de kinderen (liefst zo ver mogelijk weg). Voornamelijk met het dak eraf. Voor grote afstanden gebruik ik liever een auto die comfortabeler is, maar met de Porsche zou het ook kunnen.

Dit is mijn enige klassieker, vooral omdat er gelukkig maar één auto in mijn garage past. Dat beperkt me op een gezonde manier en ik kan toch maar één auto tegelijk rijden. Als ik over auto’s droom dan komen een klassieke Giulia, een oude Defender, het geluid van een AMG en de brede kont van de 997 4S voorbij. Als ik de loterij zou winnen en mijn benen af kon zagen, dan zou een Miura mijn droomauto zijn! Maar het plan met de Targa is nu simpel: rijden, rijden, rijden!

OCTANE AUTO’S / Updates door stafleden, medewerkers en lezers

Porsche 911 Targa (1977)

Kostiaan van de Pijpekamp

 

 


Tags: , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Octane 054 ligt nu in de winkels......

Volgend bericht

Road Trip met een Lancia Gamma Berlina





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Octane 054 ligt nu in de winkels......

In deze editie binden de BMW 3.0 CSL ‘Batmobile’ en Porsche 911 2.7 RS de strijd met elkaar aan en geven we antwoord...

24 September 2021