Laatste nieuws

Road Trip met een Lancia Gamma Berlina

Reportages / 25 september 2021

Veel mensen zouden zich een paar keer bedenken voordat ze met een Lancia Gamma Berlina in vier dagen 2800 kilometer zouden gaan afleggen. Zo niet Paul Vaarkamp, hij kan alleen maar lovend zijn over de betrouwbaarheid van zijn Lancia.

“Een droom is afgelopen maand uitgekomen; met mijn Lancia Gamma Berlina (zie eerder in Octane Auto’s) heb ik in vier dagen 2800 kilometer afgelegd en tien mooie bergpassen bedwongen. De reis was vorig jaar al helemaal uitgestippeld, maar aangezien op dat moment Nederlanders nog niet welkom waren in Zwitserland moest ik het uitstellen tot dit jaar. Tijd genoeg om de route tot in het kleinste detail voor te bereiden en het maximale eruit te halen. Dat hebben we geweten, want elke dag was volledig volgepland waardoor de Gamma en wijzelf flink hebben moeten doorwerken.

Het hoofddoel van de reis was om de Bernina Gran Turismo te bezoeken. De BGT is een heuvelklim die al een aantal jaar wordt gehouden op de Berninapas en waaraan een grote verscheidenheid aan auto’s deelneemt. Van DTM autos uit de jaren ‘90, 3-wieler Morgans tot en met Groep B rallymonsters. Al jaren volg ik deze hillclimb op de voet en ik moest en zou er een keer naar toe moeten met mijn Lancia Gamma. Mijn vader vond het ook een leuk plan dus hij werd mijn reisgenoot. Er moest wel het één en ander gebeuren om te zorgen dat de Gamma er klaar voor was. Een nieuwe distributieriem en gereviseerde dynamo waren een paar van de grotere ingrepen die de grote Italiaanse reiswagen de benodigde betrouwbaarheid moesten geven.

De eerste etappe leidde ons naar de Vogezen waar we onthaald werden door een vriend die daar woont; een met een zeer groot autohart, want zijn bruine Fiat Dino Coupé is in die omgeving geen onbekende. Na een heerlijk ontbijt reden we door met als eindbestemming een hotel in Süd Tirol (Trentino). De route liep via het meer van Zürich naar Klosters, Davos met als fijne afsluiter de Flüelapas.

Een Gamma heeft niet bepaald de reputatie een betrouwbare klassieker te zijn, maar als de auto technisch goed is, is het een ware alleskunner. Zowel op de snelweg als op bochtige wegen voelt de Gamma zich als een vis in het water. Dat komt mede door de bergen van koppel en ook het lage zwaartepunt dat te danken is aan de boxerconfiguratie. Daarnaast is mijn Gamma onlangs nog voorzien van nieuwe schokdempers. Toch blijft het een auto van bijna 40 jaar oud en moeten de meters goed in de gaten worden gehouden. De temperatuur steeg tijdens het harde werken dikwijls boven de 90 graden. Wat niet gek is gezien de hoge buitentemperatuur en de inspanning, maar het is wel een punt van aandacht voor de toekomst. Een dubbele ventilator zou misschien geen onnodige luxe zijn.

De derde dag was er eentje met gigantisch veel indrukken. Sankt Moritz werd als eerste aangedaan na een prachtige rit door het Zwitserse landschap onder een stralende zon. Het statige hotel Suvretta House stond op mijn lijstje van te bezoeken plekken. We parkeerden de auto voor de ingang wat de portier helemaal niet vreemd vond. Sterker nog, we mochten hem laten staan terwijl we binnen een overheerlijke en veel te dure cappuccino dronken. Vlakbij het hotel bevindt zich een chalet dat meerdere keren door één van mijn helden werd bewoond, namelijk Gianni Agnelli en zijn vrouw Marella. Er bestaat een foto waar Gianni en Marella voor het chalet in een Lancia Delta Cabrio (!) stappen terwijl er een Lancia Thema op de achtergrond in de garage staat. Er MOEST dus een foto worden gemaakt met de Gamma voor de garage.

Van de ene decadente plek gingen we naar de volgende, want het Lago di Como stond via de Malojapas op het lijstje. We hadden het meer al vele malen bezocht, maar het verveelt nooit. Helaas hadden we weinig tijd, dus het bleef bij een snelle panino in Menaggio waarna we de ferry hebben genomen naar Varenna. Aangezien het inmiddels al bijna vijf uur was en we nog vier uur terug moesten rijden naar ons hotel in Burgusio was vaart maken het devies en via het industriële Sondrio zijn we teruggereden. In het belastingvrije wintersportdorpje Livigno waar ik als kind met mijn ouders heb geskied had ik een restaurant gereserveerd. Na een heerlijk diner reden we volgegeten en redelijk moe rond tien uur weer verder voor de laatste etappe van de dag.

Via de Foscagnopas stuurden we de Gamma door de duisternis terwijl we ons lieten leiden door de navigatie die opdracht had gekregen ons via de snelste route naar huis te brengen. Opeens horen we onze navigatie zeggen: ‘sla linksaf de ss38 op richting Stelvio. Nu zijn we niet vies van een stevige pas en de Gamma had al bewezen dat ze het aankan, maar om rond middernacht in het pikkedonker de Stelvio te bedwingen voegt weinig toe. Daarnaast heb ik de waarschijnlijk niet echt populaire mening dat er wel fijnere rijderspassen zijn dan de Stelvio. Enfin, het was terugrijden, óf eroverheen rijden en na 70% afslaan naar de Umbrailpas (2500 m hoogte) om vervolgens af te dalen naar het dal uitkomend in Müstair. We kozen voor de volledige Stelvio en toen we eindelijk in bed lagen was ik verschrikkelijk trots op de Gamma. Een auto die we in 2008 als een rollend hoopje onderdelen hadden gekocht had zojuist een serieuze prestatie geleverd.

De op één na laatste dag was de dag waarop we de Bernina Gran Turismo bezochten en het evenement heeft onze verwachtingen overtroffen. De sfeer, de locatie, de auto’s; alles was aanwezig voor een heel leuk autofeest op het dak van Europa. Aangezien we zondag niet in één ruk naar huis wilden reizen, besloten we op rond drie uur in de middag via de Albulapas en de perfecte Zwitserse snelwegen naar het Schwarzwald te rijden om daar een heerlijke grote schnitzel te verorberen.

Via Metz, Luxemburg en Antwerpen hebben we de Gamma Berlina naar huis geloodst, met twee vingers in de neus. Het was een onvergetelijke reis. Vader en zoon in hun geliefde, betrouwbare Lancia genietend op het dak van Europa. Beter kon het niet!”

Paul Vaarkamp (tekst en foto’s)

 

 

 


Tags: , , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Rijden, rijden, rijden! Met een 911 Targa

Volgend bericht

Honda NSX: dicht bij Senna





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Rijden, rijden, rijden! Met een 911 Targa

De Alfa 1750 GTV van Kostiaan van de Pijpekamp mocht na veel technisch malheur vertrekken naar een nieuwe eigenaar in Corsica...

24 September 2021