Laatste nieuws

Rolls-Royce Ghost, de prijs van vooruitgang

Rij-impressies / 15 december 2020
“Slechts drie onderdelen zijn overgenomen van de oude Ghost”, zei de man van Rolls-Royce tijdens de presentatie van de nieuwe. “Een daarvan is The Spirit of Ecstasy op de neus en de andere twee zijn de paraplu’s in de portieren.”

Het bovenstaande is een slimme manier om te zeggen dat de Ghost vergaand vernieuwd is, hoewel er in technische zin ook oude bekenden zijn zoals de vertrouwde twin-turbo 6,75-liter V12, die met zijn 572 pk aan vermogen en 850 Nm aan koppel meer dan voldoende gewapend is om de 2490 kilo zware Rolls in 4,6 seconden van 0 naar 100 te laten sprinten. Dat koppel, waarvoor we in dit verband zeker ‘Gargantuesk’ mogen gebruiken, is al vanaf 1600 toeren beschikbaar. Van die juist genoemde kilo’s komen er overigens 100 voor rekening van dempende materialen, want hij moest natuurlijk fluisterstil zijn.

Als je veel gas geeft, is het alsof een geliefd iemand iets aardigs in je oor fluistert

Er is echter beslist heel veel anders: om te beginnen heeft de nieuwe Ghost vierwielaandrijving en vierwielbesturing. Dankzij dat laatste is de draaicirkel van de 5,55 meter lange Rolls nog enigszins welwillend en is de wendbaarheid naar een niveau gebracht dat je voor een Rolls-Royce voor onmogelijk had gehouden. Om de laten zien dat Ghost sportiviteit in zijn DNA heeft, is voor hem afscheid genomen van Continental, hij draagt als allereerste Rolls Pirelli’s.

De Ghost is nu nog beter in staat opstandige wegdekken tot nederigheid te dwingen

De vierwielaandrijving is een open systeem dat er niet eerst en vooral op gericht is de dynamiek te verbeteren, het is er vooral voor de tractie. Veel eigenaren hebben een mooi stulpje ergens in de bergen en willen ook in de sneeuw thuis kunnen komen, vandaar.

De wielophanging is ook nieuw met een speciaal dempsysteem op de bovenste van de driehoekige draagarmen, waardoor de Ghost nu nog beter in staat zou zijn opstandige wegdekken tot nederigheid te dwingen. Hij doet dat subliem, ondanks de gigantische 21-inch wielen, die in esthetisch opzicht ook een belangrijke bijdrage leveren aan de wijze waarop de Ghost wordt geapprecieerd. Het is een gouden regel bij Rolls-Royce dat de daklijn een hoogte heeft die maximaal die van twee wielen heeft, dat geeft het fraaiste silhouet.

Dat het werkt, is hem aan te zien Ondanks zijn grotere lengte (+ 89 mm) en breedte (+30) is het een buitengewoon fraaie auto, conventioneel natuurlijk, maar heel fraai en elegant, ondanks zijn massa. Zijn grille is ook breder, en wordt ’s nachts geraffineerd verlicht, wat hem nog meer onderscheidend vermogen geeft op de weg. Zijn laser-koplampen reiken nu geen 400 meter ver meer, maar 600!

Bij Rolls-Royce beseft men dat touch screens en dergelijk het werk van de duivel zijn en daarom heeft de fabrikant het fijntjes bij traditionele schakelaars gehouden. De super-rijken houden niet van bling-bling bovendien, zo weet Rolls-Royce, ze willen een omgeving die rust geeft, die zich niet opdringt, een cocon. Rolls-Royce heeft het interieur daarom relatief sober gehouden, fraai, maar zonder onnodige details en modern ‘speelgoed’. De aandacht voor details heeft zich geuit in zelfs de regengoten in het dak, die zijn met 14,4 millimeter de breedste in de wereld, aldus Rolls-Royce. Daardoor stromen er in zelfs de moessontijd geen druppels meer over de zijruiten.

De Ghost is een sublieme reisauto. Er heerst geen absolute stilte in, dat zou zelfs ongemakkelijk zijn, er is eerder sprake van akoestische harmonie – af en toe hoor je de melodieuze roffel van de V12 als je veel gas geeft, natuurlijk nooit hinderlijk of verstorend. Het is meer alsof een geliefd iemand iets aardigs in je oor fluistert.

De prijs van al deze vooruitgang? CITO Motors zet er voor € 392.488 eentje voor je klaar. Is er iets dat ons niet is bevallen? Nauwelijks. Ik hoop dat de ingenieurs van Rolls-Royce een list bedenken om de Ghost af te helpen van zijn olifantsoren – de buitenspiegels. En we zouden graag ‘echte’ instrumenten in het dashboard zien, met naalden en zo, en geen digitale voorstellingen ervan, die zijn wat ons betreft inmiddels passé. Desondanks behoort ook deze Ghost weer tot ’s werelds beste auto’s.

TEKST MARK DIXON

 


Tags: ,



Ton Roks
Na 25 jaar in de autojournalistiek vervulde Ton Roks in november 2012 een lang gekoesterde wens, hij begon een eigen autoblad: Octane, met een hoofdrol voor de klassieke auto – en een gezonde belangstelling voor interessante nieuwe auto’s.




Vorig bericht

De Baby II laat zich niet in hoek zetten

Volgend bericht

Lotus Type 56: vol op het gas





Bezoekers lazen ook


Meer historie

De Baby II laat zich niet in hoek zetten

Je mag hem gerust ‘Baby’ noemen, maar zeg niet dat deze verkleinde Bugatti Type 35 speelgoed is. Er zullen er veel gekocht...

15 December 2020