Laatste nieuws

Rover SD1 3500 Vanden Plas & 827 Vitesse

Octane Auto's / 10 april 2020

De dertigjarige Marc Stillebroer houdt van ‘luxe Amerikanen, snelle Duitsers, romige Fransozen én charmante Britten’. Dat laatste blijkt uit het bezit van twee Rovers, een 827 Vitesse en een SD1 3500 Vanden Plas.

“In 2009 heb ik de grijze Mk1 Rover 827 Vitesse uit 1989 aangeschaft. Hij stond te koop in Duitsland, in zeer goede staat, met 70.000 kilometer op de teller. Op de website zag de auto er goed uit en de verkoper leek te weten wat hij verkocht, dus na vertrouwenwekkend overleg heb ik mijn eerste Rover geïmporteerd. In mijn familie werden meerdere Rovers gereden dus ik was vanaf het moment dat ik mijn rijbewijs had al ‘fan’ van het merk.”

“Zeven jaar later zag ik een rode Mk2 Rover SD1 3500 Vanden Plas uit 1982 te koop staan bij een bevriende garagist in Zwitserland. Hij stond er zielig bij. De koets zat onder de hars, het interieur was sleets, de zwarte ‘trim’ was grijs uitgeslagen en de techniek schreeuwde om grondig onderhoud. Maar met een kilometerstand van 107.000 en een keiharde carrosserie was er voor mij aanleiding genoeg om hem naar Nederland te halen en ermee aan de slag te gaan.”

“Beide Rovers zijn geen strepentrekkers of statussymbolen maar bieden wel veel souplesse en een goed gevoel dat elke rit speciaal maakt. Ze zijn zeker niet zo betrouwbaar of waardevol als vergelijkbare auto’s van Mercedes of BMW, maar de waarde van goede exemplaren begint een lichte stijging te vertonen. Voor mij gaat het niet om het financiële gewin, maar om de investering in veel rijplezier!”

“De Vitesse heb ik nu al ruim tien jaar en ik vind hem steeds mooier worden. Het strakke jaren tachtig ontwerp spreekt me aan en het interieur heeft een sfeervolle uitstraling. Kenners weten dat de 2,7 liter V6 motor van Honda afkomstig is. De krachtbron ziet er prachtig uit, is betrouwbaar en past goed bij het karakter van de Brit. De motor is zo soepel en gretig dat je op de snelweg het gas alleen maar hoeft aan te raken om hem er als een vrachttrein vandoor te laten gaan. De automatische transmissie past helemaal bij het rijcomfort en zeker als ik besef dat de techniek al bijna 35 jaar oud is, blijf ik onder de indruk van de souplesse van motor en versnellingsbak. Het is een praktische auto.”

“De megagrote kofferbak en het comfortabele rijgedrag maken het tot een heerlijke reisauto. Dat is dan ook waar ik de 827 voor gebruik. Lange vakanties naar Zwitserland, Frankrijk en – vanzelfsprekend – naar zijn thuisland Engeland. Alles is een feest; van lekker opschieten op de Autobahn tot en met het genieten op mooie bergwegen in Zwitserland. In Engeland is de Rover 800 serie bijna uit het straatbeeld verdwenen dus krijgen we veel leuke reacties daar. Alles dat ik aan deze auto heb aangepast was niet noodzakelijk, maar voor mij wel belangrijk omdat ik deze ‘Gentleman’s Express’ zo mooi mogelijk wil houden. Daarom heb ik het interieur en de wielen opgefrist, de zwarte accenten opnieuw gespoten en ontelbare kleine details aangepakt.”

“De SD1 heeft als product uit de dramatische British Leyland periode een matige reputatie en daar kan ik over meepraten! Maar ik vind het zo’n mooie auto. De keren dat ik stil kwam te staan met een kapotte brandstofpomp of ‘klevende’ startmotor waren zeker vervelend, maar ik kon niet echt boos worden. Dit is een auto die mij bezit en niet andersom.”

“Nadat ik de auto vanuit zijn Zwitserse verwaarloosde staat met veel tijd, geld en liefde had opgeknapt kon het genieten beginnen. De V8, die gevoed wordt door twee Stromberg carburateurs, vormt in combinatie met de automaat van Borg-Warner een soepele aandrijflijn. De Rover V8 is een betrouwbare motor en vooral het geluid is verslavend. Elke keer als ik in de SD1 stap ben ik verbaasd hoe gemakkelijk hij zich laat rijden en hoe comfortabel en snel hij nog is. Ook deze Rover heeft een vijfde deur en daarmee is het mijn tweede vakantieauto. We zijn er al mee naar Engeland geweest en ik zou het leuk vinden om hem in Zwitserland aan de tachtigjarige vorige eigenaar te laten zien. Op mijn niet-urgente ‘to do’-lijst staan nog het verder opknappen van het interieur en de wat verschoten lak een nieuwe glans (of laklaag) geven. Maar deze stijlvolle Brit is een blijvertje, dus die lijst kan de komende jaren nog wel worden afgewerkt.”

Rover 827 Vitesse

“De nauwe samenwerking tussen Rover en Honda resulteerde, onder meer, in de introductie van de Rover 800 in 1986. De eerste twee jaar was de auto net als de Honda Legend alleen als sedan leverbaar maar vanaf 1988 ook als fastback. In 1988 werd de nieuwe Honda 2,7 liter C27A V6 motor leverbaar en daarmee werd de Rover 825 de 827. Het topmodel van de fastback moest een sportief imago uitstralen en dat werd onderstreept door de inzet van een oude naam; Vitesse. Van mijn Vitesse, waarvan er nog 15 stuks overgebleven zijn in Nederland (slechts 6 exemplaren met APK), staan hieronder de specificaties.”

Motor                                      Honda C27a V6, 2.675 cm3c, 24 kleppen, vermogen 169 pk

Transmissie                           automaat Honda PL5 4-traps met ‘lock-up’

Topsnelheid                           217 km/h

Acceleratie 0-100 km/h      8,8 sec

Rover 3500 Vanden Plas

“In 1976 werd de Rover SD1 gepresenteerd als aflossing van de veel traditionelere Rover P6. De auto, ontworpen door David Bache, Gordon Bashford en techneut (Sir) Spencer King moest concurreren met de BMW 5-serie en Mercedes E-Klasse. In 1976 werd deze ‘Special Division’ Rover, mede dankzij het afwijkende ontwerp, gekozen tot Auto van het Jaar. In 1982 werd de Mk2 geïntroduceerd met een grondige facelift en veel kwaliteitsverbeteringen. Mijn auto is de luxe Vanden Plas uitvoering die in Nederland naast de Vitesse gevoerd werd.”

Motor                                        V8 3.532 cm3, 16 kleppen, vermogen 155 pk

Transmissie                             automaat Borg Warner 66, 3-traps

Topsnelheid                             203 km/h

Acceleratie 0-100 km/h        9,5 sec

OCTANE AUTO’S / Updates door stafleden, medewerkers en lezers

Rover SD1 3500 Vanden Plas (1982) & 827 Vitesse (1989)

Marc Stillebroer


Tags: , , , , , , , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

De droom van Merlin Cofano

Volgend bericht

Porsche 909 Bergspyder: hemelbestormer





Bezoekers lazen ook


Meer historie

De droom van Merlin Cofano

Een groepje creatieve doeners met een technische- en autosport achtergrond heeft het idee opgevat de onvoltooide M-1 van Merlin...

10 April 2020