Laatste nieuws

Saab 900i (1989): Haat en liefde

Nieuwsberichten / Octane Auto's / 1 maart 2020

“Ik doe alles voor mijn Saab, maar ik baal er enorm van hoe vaak er iets kapotgaat.” Een perfecte samenvatting van de haat-liefde verhouding die Niko Bloemendal heeft met zijn Saab 900i 16V Classic uit 1989.

“Vanmorgen heb ik weer rondgekeken op gaspedaal.nl, maar na het evalueren van leuke auto’s kan ik toch geen afscheid kan nemen van de Saab. Dus de kans is groot dat we de komende jaren weer lange reizen gaan maken met de Zweed. De storingen en stilstand nemen we dan maar voor lief.”

“We hebben de Saab gekocht omdat we op slag verliefd waren toen een specialist ons foto’s stuurde van een rode 900 combi coupé met relatief lage kilometerstand, die in Zweden te koop stond. We waren echt specifiek op zoek geweest naar dit model. Het moest een 900 worden van de laatste bouwjaren. Geen Turbo, dat vond ik belangrijk in verband met het verbruik, maar wel een zestienklepper voor betere prestaties. Saab is een heerlijk eigenwijs merk en dat spreekt mij echt aan. En de 900 heeft voor mij iets iconisch.”

“De haat-liefde verhouding licht ik graag een beetje verder toe. Het onderhoud aan de Saab – olie, bougies, ontsteking, uitlaat en remmen – pak ik zelf aan. Voor grotere zaken moet ik naar de specialist want het is toch een 30 jaar oude auto die wel eens iets ernstigs heeft. Het is en blijft een ‘prachtbak’ maar ik heb meerdere malen met panne langs de weg gestaan.”

“Bijvoorbeeld tijdens het fotograferen van de SLS Classic, na drie dagen stond ik opeens stil in Luxemburg door een overleden brandstofpomp. Nadat de hulpdiensten mij op weg geholpen hadden stond ik een dag later weer stil. Wat bleek, ik kon 150 kilometer rijden voordat de pomp weer begon te haperen en er te weinig druk in de tank was. Een nieuwe pomp loste dat euvel op. Ook kreeg de BDP-sensor (krukassensor) een keer een storing, vanzelfsprekend tijdens een vakantie, waardoor de Saab soms spontaan stilviel.”

“Een terugkerende ergernis was een brandend ‘check engine’ lampje op het dashboard. Dat ging meestal vanzelf uit, maar vorig jaar bleef het branden en viel de motor uit. Daarna sloeg de motor wel weer meteen aan. Maanden ben ik bezig geweest met het zoeken naar een oplossing. De garage wisselde de BDP-sensor nog een keer maar ik had er een slecht gevoel over. En inderdaad viel twee dagen later de motor weer uit en bleek dat de brandstofpomp het nogmaals begeven had.”

“Na al die keren dat de Saab mij had laten staan ging er meteen een ‘te koop’ bordje op. Maar de markt voor niet-Turbo’s is niet erg aantrekkelijk, dus uiteindelijk hou ik de Saab toch maar zelf. Afgelopen december hebben we eindelijk een mooie grote vakantiereis met de 900 gemaakt. De laatste maanden hadden we totaal geen problemen meer en reed de auto perfect, dus we durfden het aan om eerst naar Toscane en daarna door naar Castel Gandolfo, iets ten zuiden van Rome, te rijden. Wat een waanzinnig gave reis! Saab heeft wel auto’s verkocht in Italië, maar zeker de 900 Classic is daar een echte zeldzaamheid. Een hoogtepunt voor mij was het parkeren van de Saab op de Via Appia Antica, een meer dan 2000 jaar oude Romeinse weg. Officieel niet toegestaan, maar ik zag mijn kans en ik greep hem!”

“Op de terugweg besloten we om te overnachten in Zwitserland. We lagen goed op schema, maar op oudejaarsdag, net voorbij Florence, stopte de Saab ermee. In plaats van een hotel met uitzicht op het meer van Lugano, zaten we in een voorstadje van Florence met uitzicht op de Carrefour. Dankzij de ANWB werd de Saab gerepatrieerd en kregen wij een moderne, betrouwbare Fiat 500 als vervangende auto.”

“Hoewel ik weer even helemaal klaar was met de 900 en ik bij thuiskomst de ene saaie maar betrouwbare auto na de andere ging bekijken hield ik ook de terugkeer van de Saab in de gaten. Mijn vrouw wees me er nog even op dat ik toch emotioneel was geworden toen ik onze 900 achter moest laten. Dus, wat het ook kost, die 900 blijft gewoon. Ze hoort bij ons, in voor- en tegenspoed.”

“Mochten mensen overwegen om een Saab zoals deze aan te schaffen dan kan ik dat alleen maar aanbevelen. Er zit een 2,0-liter motor in met 126 pk die de auto acceptabele prestaties geeft. Een stadsautootje trekt jou er bij het stoplicht zo uit, maar met een top van 200 km/h zit er genoeg pit in. Rond de 110 is een heerlijke kruissnelheid voor deze Saab. De ruimte is echt een pluspunt, zeker in deze vijfdeurs combi, en daarnaast zijn de herkenbaarheid en het redelijk moderne weggedrag erg leuk. De stoelen zijn formidabel. Je kunt er uren in zitten, zeker met stoelverwarming aan, zonder dat er vermoeidheid optreedt. Het verbruik is 1 op 11 en dat is niet echt briljant goed. Let bij aanschaf op roestvorming rondom de wielkasten en onder de kunststof spatbordrangen voor en achter. Sensoren, luchtmassameters, gaskleppen, brandstofpompen kunnen allemaal kapotgaan en ook lekkage van olie uit motor en versnellingsbak komt voor. ‘Een auto die lang mee gaat’ zeggen ze altijd, maar het kost ook wat om dat te realiseren. De betrouwbaarheid hebben we denk ik bovenstaand al genoeg aangestipt?”

“Mijn autohobby vind ik leuk omdat het heerlijk is om met een oude pruttelende auto met karakter te rijden. De klassieke Saab 900 is zeldzamer aan het worden en daarmee begint de auto op te vallen. Mensen vinden het een leuke auto: glimlach op hun gezicht, foto’s worden gemaakt, heerlijk. Het is toch mobiel erfgoed! Mocht ik ooit nog eens onbeperkte financiële mogelijkheden krijgen, dan koop ik een Fiat Topolino én een Ferrari Testarossa, mijn droomauto’s. Maar als dat niet gebeurt is het ook prima, dan blijf ik mijn Saab haten en liefhebben.”

OCTANE AUTO’S / Updates door stafleden, medewerkers en lezers

Saab 900i 16V Classic (1989)

Niko Bloemendal


Tags: , , , , , , ,
Print Friendly, PDF & Email




Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

T.50: De laatste analoge superauto

Volgend bericht

PEUGEOT 208 'Auto van het jaar 2020'





Bezoekers lazen ook


Uitgelicht

T.50: De laatste analoge superauto

Gordon Murray, de vader van de bejubelde McLaren F1, is ondanks zijn 73 jaar nog lang niet klaar. Hij is ver gevorderd met zijn...

27 February 2020

Webdevelopment Passionate Bastards