Laatste nieuws

Saab 96L (1976) en meer…

Octane Auto's / 26 oktober 2019

Een liefhebber bezit bij voorkeur natuurlijk meerdere auto’s. Zo ook Robert Bart, die weloverwogen per categorie een auto heeft geselecteerd: ‘een voor de dagelijkse ritten, een 4×4, een open sportwagen en een klassieker.

“Eigenlijk was ik altijd meer een zeiler dan een autoliefhebber. Maar door grote verschuivingen in mijn privéleven is het zeilen op de achtergrond geraakt en heb ik stap voor stap deze kleine autocollectie opgebouwd. Ik herinner me nog dat mijn leaseauto, een Volkswagen Passat met alle opties, gerepareerd moest worden en dat ik van de garage als vervanging een Saab 9-5 meekreeg. Alhoewel de Saab veel minder luxueus was dan mijn Volkswagen, had ik direct een goed gevoel bij zijn onderscheidende karakter. Ik heb het terugbrengen van de Saab zo lang mogelijk gerekt. Al gauw daarna ben ik voor mezelf begonnen en heb een Saab 9-5 aangeschaft. Het was de juiste auto op het juiste moment, in heel veel opzichten.”

“Na de eerste 9-5 kwam ik op het spoor van een zwarte Saab 9-5 Aero, het model van voor de tijd dat Saab de lelijke ‘Dame Edna’ koplampen is gaan voeren. Een heerlijke auto, vooral nadat een Saab specialist de vering en het onderstel had gemodificeerd. Mijn liefde voor het merk Saab was nu een feit en als dagelijkse auto heb ik sindsdien altijd Saab gereden. Mijn huidige auto is een zwarte 9-3 Turbo X uit 2008 met een zescilinder 2,8-liter motor die met 281 pk heel veel rijplezier biedt.”

4×4: Jeep Cherokee 4.0 (2000)

“Voor mijn werk in de telecombranche moest ik veel in het Midden-Oosten zijn. Van lokale expats kreeg ik als weekendauto vaak een Jeep Cherokee te leen, waarmee we veel avontuurlijke woestijnritten hebben gemaakt. De Jeep is een auto die echt tot veel in staat is en terug in Nederland besloot ik dat dit mijn tweede auto moest worden. Bij het zoeken naar een auto ga ik zorgvuldig te werk en ik denk dat ik wel meer dan dertig Cherokee’s heb gezien voordat ik deze bij een particulier in Katwijk heb gevonden. Het is een zwarte Cherokee Classic uit 2000 met een 4,0 liter zescilinder en een strak lederen interieur.”

“Na aankoop is de Jeep bij het 4×4 Centrum Ermelo nagekeken en na toch een paar dure reparaties aan onder meer het koelsysteem is het nu een perfecte auto die ons nooit in de steek laat. Het is de favoriete auto van mijn vriendin en dat komt vooral door een aantal mooie roadtrips die we ermee gemaakt hebben.”

“Als je ’s morgens bij het wakker worden de daktent opent en je kijkt over de Italiaanse Alpen uit, dan krijg je een ongekend gevoel van vrijheid. Na onze Italiaanse reis hebben we met de Jeep ook nog een prachtige reis gemaakt naar de Baltische Staten om daarna via Helsinki, Stockholm, Oslo en Denemarken terug naar Nederland te rijden.”

Klassieker: Saab 96L V4 (1976)

“In 2014 heb ik samen met mijn vriendin besloten om een oude Saab te kopen om daar klassieke rally’s mee te rijden. Na zorgvuldig speurwerk vond ik, via de Zweedse autowebsite Blocket.se, een mooie 96L V4 uit 1976. De foto’s van de auto waren prachtig en het contact met de eigenaar verliep soepel. Dus al gauw reed ik met een aanhanger achter mijn auto naar Zweden om de Saab op te halen. Na een rondje op het erf van een boerderij werd de koop gesloten en bracht ik de auto terug naar Nederland.”

“Het gezamenlijk rally-rijden bleek helaas van korte duur te zijn, want na een cursus navigeren en het rijden van onze eerste rally, die ver boven ons niveau lag, hebben we de moed opgegeven. Van de Saab zelf hebben we echter geen afscheid genomen en ik heb besloten de ‘96’ helemaal naar mijn zin te maken. Zelf ben ik best technisch en in mijn jeugd heb ik veel gesleuteld aan mijn eerste auto, een Fiat Ritmo. Met een werkplaatshandboek van Haynes in de hand en met de hulp van een technische specialist ben ik aan de slag gegaan. Bij thuiskomst uit Zweden had ik al snel door dat de koppeling helemaal ‘op’ was. Ook vond ik de originele 1.500 cm3 Ford V4 een beetje zwak en primitief.”

“Op Marktplaats vond ik een goede 1.700 cm3 motor uit een Ford Taunus. Te koop in het zuiden van België, voor maar 120 euro. De motor lag dik onder het stof maar was wel in goede staat. We hebben alle onderdelen losgehaald en waar nodig vervangen of schoongemaakt. Om wat meer compressie te krijgen is de cilinderkop afgevlakt. Het vliegwiel hebben we afgedraaid zodat de motor sneller op toeren komt. Daar de kosten van alles een beetje uit de hand liepen, heb ik de gok genomen om het vliegwiel niet opnieuw te balanceren maar gewoon terug te zetten. Dat scheelde weer een paar honderd euro en gelukkig heeft mijn gok goed uitgepakt. De zuigerveren zijn vervangen.”

“Er zijn een elektronische ontsteking en een mooie carburateur van Weber gemonteerd. Met behulp van een geleende takel hebben we de oude motor uit de Saab getild, de koppelingsplaat vervangen en de nieuwe motor erin gezet. Het gevoel dat je krijgt als je dan voor het eerst de contactsleutel omdraait en de motor meteen hoort aanslaan, is onbeschrijfelijk. De wielen, mooie Minilites, zaten er al op bij de aankoop.”

“Dit model uit 1976 heeft wel de dikke ‘impact’ bumpers die Saab voor de Amerikaanse markt nodig had, maar nog niet de grote achterlampen en clignoteurs van het model daarna. Het bruin die er nu op zit is volgens mij een kleur van Mercedes, hoewel de originele lakkleur ook bruin is. Ik heb lekker grote verstralers op de voorbumper gezet, wat de auto een stoer Zweedse uitstraling geeft. Dan ben ik wel weer zo’n Pietje Precies dat ik het knopje waarmee ik die lampen kan bedienen heb gekopieerd van het originele knopje voor de alarmlichten. Wat je ook niet veel meer ziet, is het originele kunststof zonnerekje op de achterruit.”

Roadster: Honda S2000

“De vierde auto in het rijtje is een Honda S2000. Volgens mij wordt deze auto door vriend en vijand gezien als dé ultieme roadster en dat kan ik helemaal beamen. Hij rijdt superscherp, heeft een motor die graag toeren maakt en ik word heel blij alleen al van het kijken naar de Honda. De S2000 heb ik enigszins rationeel gekocht. Het is een Nederlandse auto, met maar 28.000 kilometer op de teller. Alles is origineel en de witte lak, de Japanse racekleur, met de stijlvolle rode stoelen in het interieur maken er een echt plaatje van. Het is naast een fijne rijdersauto, ook een goede belegging.”

“De auto’s worden zoveel mogelijk afwisselend door mij gebruikt. Ik heb het geluk dat ik een grote garage heb waarin ik ze na een rit in de regen goed kan ‘drogen’. Vier auto’s zijn voor mij wel het maximum. Nu ik onlangs een mooie camper heb aangeschaft, is er eigenlijk een boventallig. De Honda zou dan als eerste in aanmerking komen voor verkoop. Maar voorlopig laat ik die beslissing nog hangen. En ook negeer ik de mooie Saab 9-3 Cabriolet die ik onlangs bij garage De Snelheid te koop heb zien staan…”

OCTANE AUTO’S / Updates door stafleden, medewerkers en lezers

Saab 96L V4 (1976) en meer…

Robert Bart


Tags: , , , , , , , ,
Print Friendly, PDF & Email




Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Vantage AMR: fijner met een handbak

Volgend bericht

Verjaardagscadeau: Donkervoort D8 GTO-JD70





Bezoekers lazen ook


Uitgelicht

Vantage AMR: fijner met een handbak

Toen we de nieuwe Vantage begin 2018 op Portimao reden, beloofde grote baas Andy Palmer dat er een versie met handbak zou komen....

24 October 2019

Webdevelopment Passionate Bastards