Laatste nieuws

Vader een Biturbo, zoon een Alfa

Octane Auto's / 12 maart 2021

Pascal Blondeel heeft zijn oog laten vallen op een Maserati Biturbo, zijn zoon Arthur ging voor een klassieke Alfa Romeo GT Junior.

Voor de – zonnige – fotosessie zet Pascal zijn Maserati neus aan neus met de Alfa van zijn zoon. Het is een Maserati Biturbo 420 uit 1986 met de tweeliter V6, een uitvoering die alleen in Italië geleverd is vanwege de belastingwetgeving aldaar voor auto’s tot deze motorinhoud. De exportauto’s waren voorzien van een 2,5-liter en later ook de 2,8-liter V6. De lak is origineel, in de kleur Rifle Grey, wat eigenlijk een zeer donkergroene metaallak is. Ook de optionele Mille Miglia wielen hebben deze kleur.

Zoon Arthur heeft een 14 jaar oudere auto gekozen. Zijn Alfa Romeo GT 1300 Junior uit 1972 heeft een viercilinder-lijnmotor met een inhoud van 1300 cm3. Ook deze auto is oorspronkelijk in Italië geleverd en later geëxporteerd naar België. De Alfa is overgespoten in de originele, witte kleur en staat op prachtige Alfaholics GTA Strada wielen.

Pascal over zijn Maserati: “Dankzij de extra druk van de twee IHI-turbo’s levert de motor 180 pk waarmee de acceleratie van 0-100 km/h in 6,5 seconden lukt. De topsnelheid is 215 km/h. Mijn auto is de zogenaamde Weber-carburatorversie met MABC (Maserati Automatic Boost Control), een systeem dat ervoor zorgt dat je de turbo’s niet kan opblazen door een te hoog toerental, zoals bij de eerste versie wel het geval was. Deze carburateur geeft in de tweede versnelling bij een hoger toerental een zeer agressieve acceleratie. Het is wel oppassen want de achterkant wil nog wel eens uitbreken, een gevolg van 180 pk op de achterwielen met slechts 1.086 kg wagengewicht. De Maserati heeft 64.000 km op de teller staan en is in topconditie, alles werkt en het grote onderhoud is gedaan.”

Arthur over zijn Alfa Romeo: “De 1300 levert 102 pk en hoewel de topsnelheid op papier 170 km/h bedraagt, beleef ik het meeste plezier met snelheden tussen de 70 en 100 km/h. De motor is voorzien van dubbele Webers en mede dankzij de sportuitlaat is het geluid tussen de 2500 en 6000 toeren geweldig; typisch het sportieve geluid van de Alfa’s die vroeger over de circuits gingen. Hoe dichter ik bij de 6000 kom, hoe meer hoofden draaien en hoe meer duimen omhooggaan. De aankoop van de GT Junior was nooit iets dat echt op de planning stond, hoewel ik altijd geïnteresseerd was in oude Lancia’s en Alfa’s. Op een beurs in Waregem kwam ik eerst een Lancia Delta Integrale tegen, de ideale ‘pocket rocket’ om tijdens het weekend door de ‘boere banen’ (zoals wij dat noemen) te scheuren. Enkele wagens verder zag ik echter de Alfa staan; liefde op het eerste zicht, een prachtige wagen. Kort na de beurs volgde een gesprek thuis, dat werd gevolgd door een testrit en de aanschaf van een auto die meer dan dubbel mijn leeftijd was.”

Pascal vervolgt: “Mijn Maserati heb ik gekocht via een online veiling van een Italo/Belgische garage die Italianen inkoopt; door plaatsgebrek moesten ze van enkele wagens af en deze was er één van. Mijn biedingen deed ik tijdens een wandeling door Amsterdam met de telefoon in de hand, tot ik riep: ‘schat, ik heb mijn droomauto gekocht!’. Sportieve auto’s zijn al jaren mijn passie; niet enkel Italianen, want mijn eerste auto was een Opel Kadett 1.6 SR en dat was een goede start voor een 18-jarige jongeman. Opgegroeid in de tachtiger jaren val ik vooral op Italiaanse wagens uit die tijd, misschien ook door toedoen van mijn Siciliaanse echtgenote?”

Arthur: “Mijn kinderkamer was felrood, compleet met racevlaggen en een gigantische Formule1-poster die ooit in een bushokje hing; alles in de stijl van de Ferrari F1 2004 van Michael Schumacher, met de Marlboro en Vodafone logo’s. Als snel volgde ik al het autonieuws, met een grote voorliefde voor Ferrari. Vandaag heb ik die voorkeur nog steeds, hoewel ook Porsche en klassieke auto’s mijn aandacht hebben. Mijn droomauto is de Ferrari F50 met de op de Formule 1 gebaseerde V12. Op Instagram volgde ik zogenaamde ‘gentlemen’ accounts, waar oldtimers worden gedeeld zoals Porsches en Ferrari’s. Maar af en toe kwam er ook een Alfa en natuurlijk Alfaholics. Daar komt de liefde voor de GT Junior vandaan.”

“De Biturbo is een klassieke schoonheid met zijn rechte lijnen, grote lichtblokken en de exclusieve uitstraling van de drietand”, gaat vader Pascal verder over zijn Maserati. “De auto duikt op in James Bond’s ‘License to kill’ en de bijna identieke Quattroporte speelt een rol in The Godfather III, dus daarom heb ik het Godfather-beeldmerk op de achteruit geplakt. In mijn zoektocht naar een Biturbo bleken de meeste exemplaren in zeer slechte staat te zijn. In Amerika en Italië is er nog genoeg goed aanbod. Gerestaureerde auto’s worden al voor 20.000 tot 30.000 euro aangeboden, zeker als het om de Spider gaat. De Maserati gebruik ik zeker niet dagelijks, hoewel dat perfect zou kunnen. De  enige nadelen zijn dat hij geen stuurbekrachtiging heeft en nogal dorstig is.”

“Net zoals de auto van mijn senior, is de Alfa een zeldzame verschijning in onze omgeving”, vertelt zoon Arthur. “Vooral door het karakter van de motor geniet ik volop van de auto. Geaccentueerd door de sportuitlaat is er niets leuker dan, laag in toeren, terug te schakelen tussen twee gebouwen met als beloning het geluid dat weerkaatst van de gevels. Of richting de 6000 toeren, waar de Alfa me het gevoel geeft in een auto met driemaal zoveel paardenkrachten te rijden. In het dagelijks verkeer kan ik vlot meekomen. Met een gewicht onder de 1000 kg en 100 pk is dat geen probleem, alleen op de snelweg in rechte lijn moet ik snellere auto’s voorbij laten gaan. Zelf heb ik erg weinig hoeven te doen aan de GT en toen ik kort na aankoop enkele problemen kreeg met de synchrogeleider bij het schakelen naar de tweede versnelling, heeft de vorige eigenaar deze nog vervangen.”

Speciaal voor de Maserati heeft Pascal een avondopleiding gevolgd over oldtimertechniek.  “Veel monteurs die ik na de aankoop benaderde deden moeilijk over het sleutelen aan een Maserati. Maar deze motor niet specialer dan een andere; als je benzinetoevoer hebt, zuurstof en een vonk op het juiste moment draait elke motor. Nu heb ik een jonge technieker waarmee ik alles ben nagelopen en sindsdien zijn er geen problemen geweest. De zekeringdoos die naar Italiaans normen was gemaakt heb ik zelf vervangen. Er zat een soort soepel blad in met soepele koperen baantjes die vol slechte contacten zaten en elektrische problemen veroorzaakten. Na vervanging en controle van verdere elektrische verbindingen, zoals de rampzalige fittingen voor de verlichting, heb ik geen problemen meer. Gelukkig ben ik zelf elektrieker want dit zou voor menig garagist een drama betekend hebben.”

Net zoals iedereen hebben beide heren hun plannen voor langere reizen richting Italië en voor deelname aan evenementen nog niet kunnen uitvoeren. Wel zijn er gedachten over verbeteringen aan beide auto’s. Pascal geeft aan dat hij de lak van de Maserati graag origineel wil laten maar dat er wel plaatselijk retoucheerwerk nodig is. Het interieur van de Maserati is wat plakkerig geworden en aan vervanging toe. Zijn vrouw mag de kleur bepalen zodat zij er dan ook in mee wil rijden. Ook heeft zij hem een handgemaakt houten Nardi stuurwiel gegeven dat in combinatie met het nieuwe leder in cognackleur prachtig zal staan. Voor de Alfa Romeo heeft Arthur alleen puur esthetische wensen: de auto verlagen voor een sportievere uitstraling en hem subtiel voorzien van wat bestickering om een rally-look te creëren. Bij geen beperkingen aan het budget is een nieuwe kleur een optie; Verde Inglese, Blu Scuro of Nero Daytona, met goudkleurige wielen.

Pascal heeft de Maserati voor 5000 euro kunnen kopen en heeft een dubbel zo hoog bod op dezelfde dag toch maar afgewezen. “Daar heb ik geen spijt van. Ik heb vijf jaar gezocht en nadat ik deze BiTurbo gevonden heb is er geen tweede in deze staat te koop gekomen.”  Arthur heeft met 25.000 euro investering een auto gevonden waar geen extra kosten aan zijn geweest: “Tussen de 30.000 en 40.000 euro zijn er pareltjes in topstaat te koop, maar je kan met deze Alfa heel ver gaan want er zijn ook opgewaardeerde exemplaren die voor 80.000 euro worden aangeboden.”

Pascal: “Mijn droom is om ooit een betaalbare Ferrari, zoals een Mondial, 308 of 348 te kopen. Niet morgen, maar er wordt aan gewerkt. We zijn ook bezig met een mooie stalling voor de auto’s, met wat aankleding, verlichting en comfort. Daar kan dan ook de droomauto van Arthur in komen te staan: “Een realistische droomauto is een Lancia Delta Integrale, het liefst natuurlijk een EVO. En als ‘the sky is the limit’ geldt, dan is mijn lijst oneindig, maar heb ik wel een voorkeur voor ‘restomods’. Bijvoorbeeld een Singer Porsche, een 250 SWB by GTO Engineering of een Ferrari F355 of een Daytona Spyder, of …”

OCTANE AUTO’S / Updates door stafleden, medewerkers en lezers

Maserati Biturbo 420 (1986) & Alfa Romeo GT 1300 Junior (1972)

Pascal & Arthur Blondeel (BE)


Tags: , , , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Records onder hoogspanning, met Taycans

Volgend bericht

Een Thematische verslaving





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Records onder hoogspanning, met Taycans

Was Porsche te porren voor een paar puur elektrische duurrecords met de Taycan? Nou en of. Duizend kilometer op het kleddernatte...

12 March 2021