Laatste nieuws

Sentimenten rond een Ford 12M

Man & Machine / 20 augustus 2021

Nog net op tijd kon Enrico Stam zijn opa meenemen voor een ritje in zijn donkerrode Ford 12M. Nu is het koesteren en origineel houden van de auto zijn voornaamste doel.

In de jaren ’60 waren Opel, Volkswagen en Ford de merken die het best verkocht werden in Nederland. Opel stond stevig op de eerste plaats met de Kadett en de Rekord. Ford bracht in die tijd onder de modelnaam Taunus  de typen 12M, 15M, 17M op de markt. En een bestelwagen die Ford Taunus Transit heette. Deze serie is uiteindelijk opgevolgd door de Taunus TC1, TC2 en TC3 serie totdat de revolutionair vormgegeven Sierra het roer overnam en de naam Taunus verdween.

“Mijn mooie rode Ford is een 12M (P6) uit 1969, uitgevoerd met een unieke 1300 cm3 V4. De V4 is een compacte, mooiklinkende motor, en levert een vermogen van 54 pk. Dat klinkt niet heel indrukwekkend, maar met een gewicht van 850 kg valt het allemaal best nog wel mee. Hoewel ik het nog niet gemeten heb, duurt de acceleratie van 0-100 km/h ongeveer 16 seconden en dat betekent dat ik niet heel snel ben, maar dat ik niemand in het dagelijkse verkeer in de weg zit. De topsnelheid weet ik niet, maar mijn eigen maximum is 148 km/h en dat was meer dan hard genoeg. Bij gebrek aan rembekrachtiging moet je geen gekke dingen doen met een auto als deze.”

“Van jongs af aan ben ik verliefd op auto’s. Mijn opa was monteur en ik stond er vaak naast als hij de auto van mijn vader repareerde. Dat maakte grote indruk en vanaf die tijd wist ik dat ik zelf ook monteur wilde worden. En dat is gelukt, want ik ben nu Technisch Specialist bij Dekkerautogroep, de Ford dealer in Alkmaar. Toen ik 17 was en mijn rijbewijs had gehaald wilde ik zo snel mogelijk een oldtimer kopen en een witte Ford 15M met vinylleren dak trok mij wel aan. Echter, de hoeveelheid roest, in combinatie met mijn beperkte budget deed me anders besluiten en uiteindelijk kocht ik een Mercedes W115, de ‘Strich-Acht’ serie. Die heb ik helemaal zelf opgeknapt totdat ik hem moest verkopen om een meer praktische, dagelijkse auto te kunnen aanschaffen. Dat werd een Peugeot 207 SW RC, waarvan er slechts 50 stuks in Nederland waren; een fijne auto met 175 pk en een topsnelheid van 220 km/h. Daarna kocht ik een Mini Countryman Cooper S die getuned is tot 242 pk. Die auto rijd ik nu nog steeds.”

“Wel miste ik het plezier en de charme van het bezit van een oldtimer. Toen ik met mijn chef werkplaats over klassieke auto’s kwam te spreken en hij mij liet zien wat zijn favorieten waren, begon het weer te kriebelen. Diezelfde avond heb ik Autoscout afgezocht en daar vond ik al snel wat ik echt wilde hebben: een rode Ford 12M, te koop bij een dealer in Friesland. Drie dagen later ben ik met mijn vader om zeven uur in de ochtend naar Friesland gereden en daar zagen we dat de auto net zo mooi en goed was als op de foto’s. Na een stevige onderhandeling heb ik de Ford kunnen ophalen om er diezelfde dag nog mee naar mijn werk te rijden en ermee te pronken. Het is leuk om te zien dat de waarde inmiddels is verdubbeld, dus ik heb een goede deal gedaan.”

“De 12M bleek bij nader inzien niet helemaal perfect te zijn. De snelheidsmeter werkte niet, het stuur stond scheef en de auto trilde enorm. Ook heeft de carrosserie hier en daar wat kleine plekjes die ik op het moment aan het aanpakken ben. De bodem is hard, maar ook daar zie ik nog wel een plek die aandacht behoeft. Gelukkig ben ik monteur en kan ik alles zelf oplossen. De trillingen zijn dan ook verdwenen en op elke snelheid is de auto nu stabiel en goed te rijden. Ik heb een adresje gevonden voor originele onderdelen van de 12M en dat stelt mij in staat om de auto mooi authentiek te houden. Alleen de dynamo en de snelheidsmeter zijn niet origineel. De dynamo levert nu wisselstroom en de snelheidsmeter werkt op GPS. Dat laatste zie je niet, want ik heb achter het dashboard een constructie bedacht die de originele naald op de originele klok aanstuurt.”

“Na de auto ‘rijklaar’ gemaakt te hebben was het hoog tijd om ermee op pad te gaan. De reacties die ik krijg, vervelen nooit; iedereen is altijd enthousiast en mensen blijven staan om goed te kijken. Maar het leukste blijven de rijervaring, de wegligging, het gevoel, het schakelen en het remmen; het neemt me mee terug naar een mooie tijd. Er zijn nu al veel kilometers mee gereden, met een bezoek aan de Nederlandse bergen in Limburg als hoogtepunt. Ik kom zelf uit het vlakke Noord-Holland, dus het was leuk om meer dan 600 kilometer zonder problemen door de heuvels te toeren. Samen met een vriend die een blauwe Ford Capri heeft, ga ik vaak op pad. Gedeeld plezier met twee mooie oude auto’s is echt een goede tijdsbesteding!”

“De meest bijzondere rit was die met mijn opa naast me in de Ford. Hij was altijd heel enthousiast over de 12M en hij vond het geweldig dat ik er eentje in bezit had. Helaas werd mijn opa plotseling ernstig ziek en kon hij amper meer lopen. Omdat hij snel slechter werd, moest en zou ik hem nog een keer meenemen in de Ford. Dat is uiteindelijk nog gelukt en we zijn samen naar Volendam gereden; in lange tijd had ik hem niet zo zien lachen als tijdens die rit. Hij had vroeger zelf een Taunus en was echt een liefhebber van die auto’s. Niet lang daarna is hij overleden, dus het is heel bijzonder dat we die rit nog samen hebben kunnen maken.”

“Mijn Ford 12M is een prachtige auto, met inmiddels al veel herinneringen. Er rijden niet veel auto’s uit de serie 12M en 15M meer rond in Nederland, dus ik ben van plan om de auto stap voor stap te perfectioneren terwijl ik er ondertussen lekker van geniet. Mensen die willen volgen hoe het de 12M vergaat, kunnen op Instagram meekijken op mijn profiel: @Ford_12m

Noot van de redactie: Sommige auto’s brengen je direct terug naar je eigen jeugdherinneringen. Mijn eigen vader, nu nog steeds een verknochte Opelrijder, kocht in de jaren ’60 een lichtblauwe 12M, gevolgd door een beigekleurige 15M. Aangeschaft bij de dorpsgarage, Ford dealer Buitenhuis in Leusden-Zuid. Voor heimwee naar oude dorpsgarages bestaat er op Facebook een leuke groep: Oude Garage en Benzine-station foto’s. Zeer de moeite waard!

OCTANE AUTO’S / Updates door stafleden, medewerkers en lezers

Ford 12M (1969)

Enrico Stam


Tags: , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Lamborghini Jalpa, piccolo toro bravo

Volgend bericht

Fast Art in De Krachtcentrale





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Lamborghini Jalpa, piccolo toro bravo

Lamborghini heeft driemaal geprobeerd met een V8 een marktaandeel te veroveren naast de machtige V12’s. Een rit terug in de tijd,...

20 August 2021