Laatste nieuws

Sir Stirling Moss, een racelegende

Nieuwsberichten / 20 april 2020

Als bewonderaar van Stirling Moss laat Octane-lezer Stanley Daamen de racegeschiedenis van deze Engelse legende herleven. Onderstaand zijn persoonlijke eerbetoon.   

Stirling Moss werd op 17 september 1929 in London geboren. Zijn vader, een tandarts, had in 1924 als amateur deelgenomen aan de Indianapolis 500. Moeder Aileen reed vooroorlogse hill climbs in een Singer Nine, waarmee de herkomst van Stirling’s racegenen duidelijk is. Op negenjarige leeftijd kreeg hij zijn eerste auto, een Austin 7, waarmee hij door de Engelse velden reed. In die tijd had de plaatselijke politie nog geen mankracht genoeg om dergelijke overtreders na te jagen. In 1944 kocht hij als vijftienjarige zijn eerste auto. Hij werd vrijgesteld van dienstplicht door een probleem met zijn nieren en zijn vader wilde graag dat hij tandarts zou worden, maar die ambitie deelde Stirling niet. Hij bokste, speelde rugby en nam deel in paardenraces. Zijn eerste geld verdiende hij met deze paardenraces en daarmee financierde hij in 1948 de aanbetaling op zijn eerste racewagen, een Cooper 500. De start van zijn race-carrière was een feit en al snel behaalde hij overwinningen  in Engeland. Aansluitend nam hij een aantal jaren deel in de Formula Three klasse, onder andere met het Engelse merk Kieft. Ook zijn zus Pat Moss had racegenen geërfd. Zij was in de vijftiger en zestiger jaren een van de belangrijkste vrouwelijke rallycoureurs, in een MG TF en een Austin Healey 3000. Ze was getrouwd met de beroemde Zweedse rallycoureur Eric Carlsson, met wie ze diverse overwinningen behaalde.

De eerste belangrijke internationale overwinning behaalde Stirling in 1950 in de RAC Tourist Trophy in Noord-Ierland. Dat gebeurde op zijn verjaardag; hij werd die dag 21. Deze belangrijke race zou hij later nog zes keer winnen: in 1951 met een Jaguar C-type, in 1955 met een Mercedes Benz 300 SLR, in 1958 en 1959 met een Aston Martin DBR1 en in 1960 en 1961 met een Ferrari 250 GTO.

Vooral zijn overwinning in de Mille Miglia van 1955 heeft hem wereldberoemd gemaakt. Hij reed samen met navigator en autojournalist Dennis Jenkinson in een Mercedes Benz 300 SLR naar de overwinning in een tijd van tien uur, zeven minuten en 24 seconden. Dat kwam neer op een gemiddelde snelheid van 160 km/h op de openbare Italiaanse weggetjes, met uitschieters naar 280 km/h. Dit record is nooit meer geëvenaard.

Zijn succes trok ook de aandacht van de MG Car Company. Op dat moment had MG geen competitieve racewagen in de Formule 1, maar werkte aan een Land Speed Record racewagen in de klasse voor motoren met een inhoud van anderhalve liter. In 1957 werd Moss gecontracteerd om met deze wagen een recordpoging te wagen in Amerika. De door Syd Enever ontworpen MG EX181 werd aangepast op het postuur van Stirling. De auto werd aangedreven door een 1,5 liter MGA twin-cam motor die extra vermogen had door het gebruik van een grote Marshall supercharger met dubbele 2,5” SU-carburateurs. De brandstof bestond uit 86% methanol, vermengd met nitrobenzeen aceton en sulpuric ether. Dit resulteerde in een vermogen van ruim 290 pk bij 7300 toeren. Deze vliegende schotel op wielen kreeg al snel de bijnaam the Roaring Raindrop. In augustus 1957 behaalde Moss vijf internationale Class F snelheidsrecords op de zoutvlakte van  Bonneville (Utah) met een topsnelheid van 245,64 miles per hour. Hij verbrak hiermee het record dat de bekende MG-coureur Goldie Gardner daar voor de tweede wereldoorlog gevestigd had.

De raceoverwinningen van Moss zijn zo talrijk dat er vele boeken over geschreven zijn; hij won 212 van de 529  races. Zijn hoogste doel, wereldkampioen worden in de Formule 1, heeft hij nooit kunnen bereiken. De oorzaak hiervan ligt mede in het feit dat hij het moest opnemen tegen zijn grote raceheld en teamgenoot bij Mercedes, Juan Manuel Fangio. Van 1955 tot en met 1958 eindigde hij vier keer op de tweede plaats in het kampioenschap. Omdat hij en Fangio bijna alle races dicht achter elkaar reden, kregen ze de bijnaam ‘The Train’.

Daarna probeerde hij nog om met een Engelse auto wereldkampioen te worden, maar door veel technische problemen viel hij geregeld uit. Wel behaalde bij in 1957 de eerste plaats bij de RAC British Grand Prix in een Vanwall VW5. In 1958 stond hij slechts een punt achter op zijn directe concurrent Mike Hawthorn. Toen die de Portugese Grand Prix van dat jaar dreigde te verliezen door een tijdstraf verdedigde Stirling Moss hem bij de wedstrijdleiding waardoor Hawthorn alsnog won. Dat kostte Moss wel het wereldkampioenschap.

Op 23 april 1962 kwam er plotseling een einde aan zijn Formule 1 carrière, door een ernstig ongeval in zijn Lotus op Goodwood. Hij lag een maand in coma en bleef een half jaar verlamd aan de linkerkant van zijn lichaam. Na een lange revalidatie begon hij in 1974 weer deel te nemen aan autosportevenementen en werd hij racecommentator op radio en TV. In 1990 werd Moss opgenomen in de International Motorsports Hall of Fame. Zijn bijnaam was ‘Mister Motorsport’. Hij nam nog vaak deel aan diverse klassiekerrally’s in Europa en tot op hoge leeftijd verscheen hij voor zijn sponsor Mercedes op evenementen voor klassieke raceauto’s. Mercedes bracht in 2009 in samenwerking met McLaren een naar Moss vernoemde sportauto op de markt, de SLR McLaren Stirling Moss.

Zelf heb ik hem op de Nürburgring en bij het Schloss Dyck evenement in de 300 SLR zien rijden. Hij moet een sterk gestel gehad hebben want hij heeft diverse ernstige raceongevallen overleefd. In zijn werkkamer hingen een paar totaal verbogen stuurwielen die daar de stille getuigen van waren. Ook rookte hij stevig en er zijn vele foto’s van hem gemaakt na raceoverwinningen dat zijn gezicht totaal zwart was van roet, rubber en olie.

Moss liet zich niet zomaar stoppen. In het voorjaar van 2010 overleefde hij een val in de liftschacht van zijn eigen huis, waarbij hij beide enkels en botten in zijn voet brak. Maar tegen de zomer zat hij alweer aan het stuur. In 2018 trok hij zich vanwege gezondheidsproblemen terug uit het openbare leven met een voor hem typerende uitspraak: “It was a wonderful life. I can‘t think of any life, for a young man, that’s better than being a professional racing driver.”

Sir Stirling Moss overleed na een lang ziekbed vredig op eerste paasdag 2020 op negentigjarige leeftijd.

Stanley Daamen

Tipo 60 (Bird Cage), Aeroautodromo di Modena.


Tags: , , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Porsche 909 Bergspyder: hemelbestormer

Volgend bericht

Mooie onderwerpen voor autosportfilms





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Porsche 909 Bergspyder: hemelbestormer

Hij heeft nooit een wedstrijd gewonnen, maar toch is hij voor zijn makers heel bijzonder. Want een radicalere of lichtere...

20 April 2020