Laatste nieuws

Spectaculaire 400 pk sportsedan van Peugeot

Nieuwe auto's / 21 februari 2019

Unboring the future, dat zijn de uitdagende woorden met welke Peugeot een 400 pk hybride sportsedan heeft onthuld. De auto, met de nieuwe 508 als basis, zal tijdens de autosalon van Génève voor het eerst aan het grote publiek worden getoond.

Momenteel heet Peugeot’s nieuwe vaandeldrager nog 508 PSE (voor Peugeot Sport Engineered), maar het kan zijn dat hij een andere naam zal hebben als de autopers er eind 2019 voor het eerst mee kan testrijden. Dat belooft in elk geval een spectaculair evenement te worden, want de 508 PSE heeft 400 pk aan boord. Hij zal een (begrensde) topsnelheid van 250 km/h hebben en in staat zijn van 0 naar 100 km/h te accelereren in 4,3 seconden. De 508 PSE zal echter vooral indruk maken door de tussenacceleratie: Peugeot belooft een sprintje van 80 naar 120 km/h in 2,5 en van 80 naar 180 km/h in 9,3 seconden. Ter vergelijk: over een sprintje van 80 naar 120 doet een 600 pk Lamborghini Huracán Performante 2,6 seconden, de 508 PSE zou dat dus 0,1 seconden sneller kunnen.

Ook bijzonder is echter de lage CO2-uitstoot waartoe de PSE in staat is: 49 gram per kilometer, een hoeveelheid die dermate gunstig is dat hij daarmee wellicht ontsnapt aan de hoge BPM waarmee prestatiegerichte automobielen in Nederland bestraft worden. Drie motoren huizen onder het koetswerk van de PSE, overigens zonder dat ze veel inbreuk doen op de ruimte in de auto zelf. Alle techniek is zodanig ondergebracht dat alleen de bagageruimte marginaal (32 liter) kleiner is.

De voorwielen worden aangedreven door de bekende 225 pk 1,6-liter viercilinder van Peugeot, die echter wordt geassisteerd door een 110 pk elektromotor, waarmee de PSE zo’n 50 kilometer volledig elektrisch kan rijden. Als meer vermogen wordt gevraagd, treedt een tweede, grotere electromotor in de achteras in werking, goed voor 220 pk. Deze draagt tot 180 km/h bij aan het indrukwekkende acceleratievermogen van de PSE. De motor is ondergebracht in de uiterst compacte multi-link achterwielophanging van de 508.

De PSE ziet er buitengewoon smakelijk uit, met een atletische uitstraling zonder met overdreven spoilers en dergelijk luid om aandacht te vragen. In de achteruitkijkspiegel maakt hij zich vooral kenbaar door de contrasterende groengele lakkleur van de onderste luchtinlaten, en door de speciale driedimensionale grille die de luchtstromen onder de motorkap optimaliseert.

Opvallende details zijn de airblades bij zowel de voor- als achterwielen, waarvan niet zeker is of die het productiestadium gaan halen vanwege de mogelijke kwetsbaarheid, dat aldus Bernard Hesse, projectmanager van de nieuwe 508. De spannende winglets op de C-stijlen zullen we zeker niet op de weg terugzien, die zijn een showelement voor Génève. “Het is immers een conceptcar, en daarbij kunnen we ons wat meer veroorloven”, zei Gilles Vidal, Peugeot’s ontwerpchef.

De krachtige uitstraling van de PSE wordt versterkt door de grotere spoorbreedten voor (+24 mm) en achter (+12 mm) waardoor de brede Pilot Sport 4S banden van Michelin (maat 245/35/20) de wielkasten uitstekend vullen. Achter de lichtmetalen wielen zijn forse 380 mm remschijven zichtbaar met vier zuigers per klauw.

Uit alles blijkt dat Peugeot zijn zelfopgelegde missie – elektrisch rijden spannend en aantrekkelijk maken – heel serieus neemt. De PSE staat ten opzichte van de standaard 508 een stuk lager op zijn wielen, en heeft een snellere besturing en eigen veer- en dempkarakteristieken, die veel beloven. Peugeot Sport heeft immers al met snelle auto’s als de RCZ-R (2013), de 208 GTi 30th (2014) en 308 GTi by Peugeot Sport (2015) laten zien waartoe het in staat is. Bruno Famin, CEO van Peugeot Sport, vertelde dat voor de ontwikkeling van de 508 PSE gebruik is gemaakt met ervaringen opgedaan met de 908 Hybrid4 die het voor FIA World Endurance Championship van 2012 ontwikkeld heeft. Dat project is toen helaas geannuleerd vanwege de tegenvallende marktresultaten van Peugeot.

Voor de integratie van de elektrische aandrijflijn met de zuigermotor hoeft niet gevreesd te worden, zo bleek uit een proefrit met de ‘gewone’ 508 PHEV, die eind dit jaar op de markt komt, met 225 pk aan systeemvermogen op de vooras, afkomstig van een 180 pk benzinemotor, gecombineerd met een 110 pk electromotor. Dat bleek een testcircuit Mortefontaine een perfect rijdende auto, met een uitstekend geïntegreerde, schier onmerkbaar opererende hybride-aandrijflijn en 40 kilometer vol-elektrische actieradius.

Wat de 400 pk PSE betreft, is er nog een aantal maanden nodig voordat hij productieklaar is. Projectmanager Bernard Hesse: “We moeten nog allerlei fijnafstellingen doen en we moeten belangrijke besluiten nemen over de naam en over het geluid dat we hem gaan geven.”

Gaat hij superstil worden als een Tesla? Of gaat de 1,6-liter viercilinder de krachtige, maar onvermijdelijk artificiële soundtrack krijgen die (nu nog) bijna 400 pk wordt verwacht? Hesse: “Daar zijn we nog niet uit, we gaan in elk geval niet voor branie, dat past niet bij Peugeot. We willen echter ook vergaande kunstgrepen vermijden. Je mag gerust horen dat hij tot grote prestaties in staat is, maar het moet ook beschaafd en eerlijk zijn.”

Peugeot schat jaarlijks zo’n 1000 tot 1500 stuks van de PSE te bouwen, zo vertelde Hesse, en de prijs in Frankrijk zal vermoedelijk rond de 60.000 euro bedragen. In Nederland zal dat bedrag hoger uitpakken. En last but not least: Peugeot brengt de PSE ook als stationwagon.


Tags: , ,
Print Friendly, PDF & Email




Ton Roks
Na 25 jaar in de autojournalistiek vervulde Ton Roks in november 2012 een lang gekoesterde wens, hij begon een eigen autoblad: Octane, met een hoofdrol voor de klassieke auto – en een gezonde belangstelling voor interessante nieuwe auto’s.




Vorig bericht

Lo Stivale II, onze nieuwste lezersreis

Volgend bericht

Plons, een Pontiac de Amazone in....





Bezoekers lazen ook


Uitgelicht

Lo Stivale II, onze nieuwste lezersreis

Naar de voet van de Italiaanse laars met Octane Een nieuwe en luxe versie van Lo Stivale, onze succesvolle lezersreis...

30 January 2019

Webdevelopment Passionate Bastards