Laatste nieuws

Spectre, een ‘Ultra-Luxury Electric Super Coupé’

Nieuwsberichten / 18 oktober 2022

Rolls-Royce presenteert de Spectre, de eerste volledig elektrisch aangedreven auto van het merk. Het merk spreekt van ‘het bewijs van de perfecte synergie tussen Rolls-Royce en elektrificatie’ en kondigt de auto aan als de eerste in een volledig elektrisch tijdperk voor Rolls-Royce. Tegen het jaar 2030 zal het volledige modellenportfolio geheel elektrisch aangedreven zijn.

De Spectre is gebouwd rond het volledig aluminium ‘Rolls-Royce Architecture of Luxury’ concept. Het is de geestelijk opvolger van de Phantom Coupé en de eerste exemplaren zullen worden afgeleverd in het vierde kwartaal van 2023. Reserveren kan nu al.

De Spectre is volgens Torsten Müller-Ötvös (CEO) ontstaan uit de filosofie van oprichter Sir Henry Royce: ‘streef naar perfectie in alles wat je doet’. Al in het jaar 1900 verklaarde the Hon. Charles Stewart Rolls: “De elektrische auto is perfect geluidloos en schoon. Er is geen geur en er zijn geen vibraties. Als er vaste oplaadpunten zouden zijn, was het een zeer bruikbaar vervoermiddel.” Nu, 120 jaar later, is het moment aangebroken dat Rolls-Royce deze voorspelling laat uitkomen.

Tijdens het ontwerpproces zijn er meer dan 2,5 miljoen testkilometers afgelegd, gelijk aan ongeveeer 400 gebruiksjaren voor een Rolls-Royce. De auto beschikt over een nieuw ‘Decentralised Intelligence’-systeem wat het uitwisselen van informatie over meer dan duizend voertuigfuncties onderling mogelijk maakt en de kwaliteit van het rijden vergroot. Ook de personalisatiemogelijkheden, waaronder Starlight Doors en Illuminated Fascia geven kopers de mogelijkheid om hun eigen maatwerkwensen te laten realiseren.

Het merk spreekt van de creatie van een geheel nieuwe klasse in de automarkt, de Ultra-Luxury Electric Super Coupé (wordt het dan ULESC ?). Aan de voorzijde worden de gedeelde koplampen van de Spectre onderbroken door de breedste grille die ooit is toegepast op een Rolls-Royce. De lamellen van de Pantheon-grille liggen vlakker in het geheel en sluiten nauwer aan, ontworpen om de lucht langs de voorkant van de auto te geleiden.

Samen met het gestroomlijnde Spirit of Ecstasy-beeldje – het resultaat van 830 uur modelleren en testen in de windtunnel – verlaagt de grille de luchtweerstand van de auto, die met een Cw-waarde van 0,25 van de Spectre de meest gestroomlijnde Rolls-Royce ooit maakt.

De scherp gesneden dagrijverlichting van de Spectre benadrukt de indrukwekkende breedte van twee meter en neutraliseert de lagere verlichtingclusters die er op het eerste gezicht donker uitzien, maar een ‘op een juwelenkistje lijkende donkere, chroomkleurige koplampbehuizing’ verbergen. In het donker wordt de grille gedimd verlicht door 22 LED-lampjes die de achterzijde van de lamellen beschijnen en door de weerkaatsing in het gepolijste front een subtiele, driedimensionale verschijning verzorgen. Dat ziet er erg goed uit.

De Spectre is een fastback en aan het eind van de daklijn zijn de achterlichten omgeven door het grootste carrosseriedeel uit één stuk dat ooit voor een Rolls-Royce gebruikt is en dat begint bij de A-stijl en doorloopt tot het bagagecompartiment. De verticale achterlichten, zijn kleurloos en kunnen tijdens het personalisatieproces in talloze kleuren worden uitgevoerd, naar wens van de nieuwe eigenaar. De Spectre is de eerste tweedeurs coupé in productie in honderd jaar die is uitgerust met 23 inch wielen.

Van binnen is de Spectre voorzien van de meest geavanceerde maatwerkopties tot nu toe, waarbij inspiratie is opgedaan van een nachtelijke hemel. De zogenaaamde Starlight Doors zijn nu beschikbaar op de Spectre, voorzien van 5.876 zacht verlichte ‘sterren’. De coachdeuren kunnen ook worden voorzien van een achtergrond in Canadel paneelwerkhout, waarvan de naam komt van de baai in Zuid-Frankrijk waar Sir Henry Royce en zijn ontwerpteam in de winter verbleven.

Het nachtelijk thema komt eveneens tot uiting in het Illuminated Fascia van de Spectre. Er waren meer dan 10.000 manuren en twee jaar voor nodig om dit te ontwikkelen, maar dan beschik je wel over een Spectre-naamplaatje dat is omgeven door 5.500 sterren. Het paneel zit aan de passagierskant van de auto en is geheel onzichtbaar als de auto niet in gebruik is.

De vernieuwde digitale architectuur, genaamd SPIRIT, bewaakt niet alleen de functies van de auto, het is ook naadloos geïntegreerd met de Whispers-applicatie van het merk, wat eigenaren de gelegenheid geeft op afstand met hun auto te communiceren en daarnaast live informatie doorgeeft van en aan de specialisten van het merk.

De aluminium delen en de integratie van het accupakket in de structuur van de auto maken het geheel 30 procent stijver dan elke voorgaande Rolls-Royce (opgave Rolls-Royce). De vloer is bovendien halverwege de dorpel geplaatst in plaats van erboven of eronder. Er is ruimte gemaakt tussen de accu’s en de vloer voor de bekabeling en de leidingen van de klimaatregeling en doordat de batterij daaronder zit, is de vloer perfect vlak. Dat zorgt niet alleen voor een lage zitpositie en meer binnenruimte, maar geeft de batterij ook een tweede functie: bijna 700 kg aan geluiddemping.

De Spectre zal de meest connected Rolls-Royce uit de geschiedenis zijn en om dat mogelijk te maken was er meer behoefte dan ooit aan de ervaring van experts. De Planar wielophanging is een samenspel van systemen dat reageert op de input van de bestuurder en op de omstandigheden onderweg, mogelijk gemaakt door de nieuwste soft- en hardwareontwikkelingen, met als resultaat Rolls-Royce’s befaamde ‘vliegend tapijt’-ervaring. De Rolls heeft een lengte van 5.453 mm en een breedte van 2.080 mm. Er kunnen vier mensen in alle luxe in vervoerd worden en de grote, bijna 3 ton wegende koets heeft een draaicirkel van 12,7 m.

De definitieve opgave van het vermogen, de acceleratie en het bereik moet nog worden opgegeven. Voorlopige data laten een verwachte elektrische actieradius van 520 kilometer (WLTP) en een trekkracht van 900 Nm uit de 430 kW sterke aandrijflijn zien. De acceleratie van 0 tot 100 km/u neemt naar verwachting 4,5 seconden in beslag.


Tags: , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Een moeilijk doelwit

Volgend bericht

Een bovenmodale mate van gevoel





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Een moeilijk doelwit

De Universal Carrier is tijdens de Tweede Wereldoorlog wereldwijd ingezet. Hij wordt aangedreven door een Ford V8 ‘flathead’,...

18 October 2022