Laatste nieuws

Supercharged vakmanschap

Octane Auto's / 28 augustus 2020

Als je gek bent van auto’s die zijn gemaakt met vakmanschap en mooie techniek kom je volgens Harm Derks al snel uit bij zijn droomauto, de Jaguar XJR 4.0 Supercharged.  

“Mijn Jaguar – een X300 – is een plaatje. In de kleursamenstelling ‘black over cream’ is het een auto waar ik me altijd even voor omdraai als ik ervan wegloop. De motor, een 4,0-liter straight six met Eaton blower is een krachtpatser, met een vermogen van 322 pk en een koppel van 512 Nm. Voor een auto uit 1994 zijn de cijfers nog steeds indrukwekkend: de begrensde topsnelheid is 250 km/h, 0-100 acceleratie in 6,6 sec. De motor is volledig origineel, zoals de hele auto overigens, in mijn filosofie koester ik auto’s graag zoals bedoeld door de ontwerper en fabrikant, alsof je een tijdscapsule instapt.”

“Na lang zoeken ben ik deze auto tegengekomen waar ik hem niet verwacht had: bij Koster & Hogeslag in Genemuiden. Na vijf minuten tijdens de proefrit en een grondige inspectie vooraf was ik eigenlijk al verkocht: wat een prachtexemplaar! De beste die ik in mijn zoektocht van bijna twee jaar ben tegengekomen. Mijn gevoel bevestigde dat dit de goede auto voor me was, een waar alles gewoon klopte. In 25 jaar ben ik de derde eigenaar geworden en alle documentatie en onderhoudsfacturen waren aanwezig. Dat is wel belangrijk bij een wat complexere auto als de Jaguar.”

“Net als de meeste mensen die Octane lezen, ben ik al zolang ik en mijn ouders zich kunnen herinneren, dol op auto’s en dan vooral de oudere modellen waar mooie techniek en vakmanschap bij het ontwerp de hoofdrol hebben gespeeld. Toen ik 16 jaar was kocht ik een BMW 528 (E12) met twee Zenith registercarburateurs, uit mijn eigen geboortejaar 1976. Het was een opknapper, maar uiteindelijk heb ik hem rijdend gekregen. De XJR die ik nu bezit is één van mijn droomauto’s; ik herinner me nog goed dat hij uitkwam in 1994. Zelf zat ik toen in de zesde klas van de middelbare school en vond het één van de mooiste auto’s ooit gemaakt. In mijn ogen liet en laat de XJR de concurrentie van BMW (M5) en Mercedes (E55 AMG) ver achter zich. Wat er zo bijzonder aan is? Alles klopt aan deze auto: de uitstraling, de vormgeving, de afwerking en de prestaties. Het is een echte gentleman’s driver, een stijlvolle wolf in schaapskleren. De schitterende techniek en de beperkte oplage van deze zescilinder XJR. Een jaar na de productiestart kregen de latere productieversies een V8. Dit is de eerste in serie gebouwde Jaguar met een compressor, in navolging op de met de hand gebouwde legendarische Jaguar XJ220.”

“Ik hou van authentieke, eigenzinnige merken met een rijke historie. Jaguar is een uniek merk met een interessante geschiedenis dat eigenzinnige auto’s bouwt, compromisloos en zonder al te veel concessies die schoonheid en prestaties beperken. Vooral de oudere Jaguars hebben een eigen karakter en het is die uniciteit waar ik waardering voor heb. Andere auto’s waar ik een zwak voor heb zijn op dezelfde leest geschoeid. Engelse heren zoals de Aston Martin DB6, de Aston Martin V8, Bentley Continental R en de Bentley Turbo R. Italiaanse sportauto’s uit de jaren ‘60 en dan met name de Maserati Ghibli en Lamborghini 350 GT. En als ik een moderne, hedendaagse droomauto zou moeten kiezen zou ik wellicht uitkomen bij de Bentley Mulsanne, de laatst geproduceerde auto met de legendarische Bentley 6,75-litermotor. Of een Rolls Royce Phantom Drophead Coupé.”

“De Jaguar is nog echt origineel met hier en daar wat kleine, cosmetische ingrepen. De kwaliteit van de gebruikte materialen is geweldig, zelfs na 26 jaar ziet alles er nog strak en bijna nieuw uit. Het is een sportauto in een maatpak. Je kunt er heel gedistingeerd mee rijden, maar als je de schakelaar omzet naar de ‘sportstand’ en het gaspedaal intrapt begint de supercharger echt te ‘huilen’ en dat is een erg verslavend geluid. Je voelt dan een enorme stuwkracht in je rug en ik bedenk met dan dat de Jaguar zijn klauwen laat zien. Het enig praktische nadeel is dat veel hedendaagse parkeervakken te krap zijn voor de lengte van deze limousine.”

“De ‘concours staat’, bevestigd met een recente derde  prijs tijdens het Concours d’Elegance van de Jaguar Daimler Club Holland (JDCH) in de categorie ‘1981 – heden’, is het resultaat van een jaar lang investeren in conserveren. Originaliteit en perfectie zijn daarbij de enige criteria. Zo zijn de wielen in perfecte staat gebracht en ben ik via Oldtimer BV te Heeze aan de originele Pirelli’s gekomen waarmee de XJR in 1994 de fabriek heeft verlaten: 255/45/R17 Pirelli’s P Zero Asimetrico. Deze banden worden enkel nog incidenteel geproduceerd door Pirelli in een ‘heritage program’ en Cees van Oldtimer BV heeft een setje voor me weten te bemachtigen. Van dit soort details word ik intens blij. Inmiddels heb ik een aardig netwerk opgebouwd binnen de Jaguar community, zowel binnen Nederland als internationaal. Een plek waar ik eigenlijk altijd terecht kan, voor zowel onderdelen, advies als voor een goed gesprek met een lekker glas is het bedrijf ‘klassiekerskopen.nl’. Rob is gespecialiseerd in vintage Jaguars en heeft een enorme voorraad onderdelen beschikbaar. En mocht een onderdeel er niet tussen zitten, dan weet hij wel een manier om eraan te komen. Hij is ook de enige van wie ik weet bij wie je terecht kunt voor de restauratie van een originele radio of digitaal klokje; niet geheel toevallig de twee notoire zwakke punten van deze auto’s. Zelf ben ik redelijk technisch en leer veel door mee te kijken en samen te werken met gepassioneerde specialisten zoals Henk Bongertman (technisch bestuurslid JDCH) en de mensen van Kolvenbach BV, die naast hun enorme passie en enthousiasme een lopende encyclopedie vormen voor mijn auto en andere Jaguars. Voor mij staat nog op de planning om preventief een anti-roest behandeling uit laten voeren en de puntjes op de i zetten; het klokje en de radio zijn aan een revisie toe, een nieuwe antenne is nodig en de originele gaskabel wil ik graag vervangen, maar daar is bijna onmogelijk aan te komen.”

“Momenteel neemt de vraag naar de deze serie XJR snel toe. Ze zijn naar mijn idee ook lange tijd ondergewaardeerd en miskend gebleven. Voor een goed exemplaar variëren de prijzen momenteel van ongeveer € 12500 tot € 25000,- en dat is niet veel geld voor een beresterke, stijlvolle limousine. Ik ben net terug van een reis naar Zuid-Frankrijk en Zwitserland, waarbij we heerlijk toeren af hebben gewisseld met kunst, cultuur, lekker eten en mooie bergpassen. Mijn ambitie is om de auto zo goed als mogelijk is  te conserveren en ervan te blijven genieten door ermee te rijden, daarvoor zijn auto’s gemaakt, zeker deze XJR.”

De foto’s zijn gemaakt door Harm zelf en door Dennis Wierenga https://www.denniswierenga.com

OCTANE AUTO’S / Updates door stafleden, medewerkers en lezers

Jaguar XJR 4.0 Supercharged (1994)

Harm Derks


Tags: , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Skoda Sport: bijna een sensatie op Le Mans

Volgend bericht

Een glimlach van oor tot oor





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Skoda Sport: bijna een sensatie op Le Mans

In 1950 leek een sensationeel resultaat binnen bereik. De lange nacht op Le Mans was bijna voorbij en het Skoda-team hield...

26 August 2020