Laatste nieuws

T.50: De laatste analoge superauto

Nieuwsberichten / 27 februari 2020

Gordon Murray, de vader van de bejubelde McLaren F1, is ondanks zijn 73 jaar nog lang niet klaar. Hij is ver gevorderd met zijn T.50, een volledig ‘natuurlijke’ superauto die £ 2,36 miljoen gaat kosten (exclusief belastingen) en waarvan hij er maximaal 100 gaat bouwen.

De T.50 is het 50ste ontwerp van de gevierde F-1 ontwerper en markeert tevens dat Murray vijftig jaar in het vak zit. Daarmee is meteen de naam verklaard van de nieuwe exoot, die ongetwijfeld net zo’n legendarische machine gaat worden als zijn F1. De T.50 zal alle typische Murray kenmerken hebben: licht, zonder turbo’s (daar heeft hij een hekel aan), snel en zonder elektronische hulpmiddelen. De T.50 wordt 100% op de rijder gefocust, wat betekent dat er gekoppeld en met de hand geschakeld moet worden, met ene pook, want Murray ‘heeft niks’ met flippers aan het stuur. Waar mogelijk zal er geen bekrachtiging aan boord zijn en ook geen elektronica die taken van de bestuurder overneemt. De T.50 wordt ‘natuurlijk’ alleen op de achterwielen aangedreven, wat vierwielaandrijving verhoogt niet alleen het gewicht maar vermindert het stuurgevoel, vindt Murray.

Samen met Cosworth ontwikkelt hij een volledige atmosferische V12, met een inhoud van 3,9-liter. De twaalfcilinder zal superlicht zijn, zo belooft Murray, véél lichter dan die van Aston Martins Valkyrie, een zeer hoog toerental aankunnen (hij spreekt van 12.400 min-1), en een supersnelle respons op het gaspedaal leveren. Het zou weleens de laatste ‘grote’ V12 kunnen worden.

De T.50 zal geheel van koolstofvezel zijn en slechts 980 kilo wegen. Reken op dezelfde inrichting als de F1, de bestuurder zit in het midden. Murray’s supersportwagen zal gebouwd worden in een kleine fabriek in Dunsfold, in Surrey, onder de vlag van zijn nieuwe bedrijf Gordon Murray Automotive. Het grootste deel van de geambieerde 100 exemplaren is overigens al gealloceerd aan superauto-enthousiasten.

De V12 (blokhoek 65 graden) zal 700 pk leveren, over topsnelheden, acceleratie en rondetijden op de Nordschleife of waar dan ook wordt niet gerept, dat vindt Murray allemaal irrelevant: de T.50 moet eerst en vooral een supersportwagen worden met een ‘natuurlijke’ rijbeleving. Dat wil zeggen, hij moet schakelen als een geweervergrendeling, het gevoel in stuur, pedalen en zitvlak zullen ongeëvenaard zijn, en wegligging en weggedrag niet alleen op zeer hoog niveau maar ook super-transparant, zodat de bestuurder het maximum uit zijn aankoop kan halen.

Een onderscheidend – en op de openbare weg sensationeel – element zal het 40 centimeter grote schoepenwiel zijn in het staartstuk van de T.50. Een erfenis van Murray’s Brabham BT46B, die achterin een grote ‘fan’ had die lucht onder de auto wegzoog en zo onderdruk (downforce) creëerde. Een vondst van formaat, want de Brabham won meteen zijn debuutrace, de Zweedse GP van 1978 met Niki Lauda, en werd daarna prompt verboden.

De elektrische aangedreven ‘fan’ zal in de T.50 zes ‘aero modes’ hebben en in staat zijn zowel lucht downforce te creëren bij lage snelheden, maar ook de neerwaartse druk bij zeer hoge snelheden te verminderen en zo excessieve compressie in de wielophangingen te vermijden. Hij zal ook een bijdrage leveren aan de koeling van de V12.

Als gevolg daarvan heeft de T.50 geen spoilers nodig, alhoewel carrosserie en de ‘actieve’ bodem natuurlijk aerodynamisch optimaal worden ingezet. De auto zal de meest innovatieve en effectieve aerodynamica hebben ooit gezien op de straatauto, aldus Murray.

De T.50 zal voor de maand mei in definitieve vorm onthuld worden en de eerste exemplaren worden begin 2020 geleverd.


Tags: , , , , , , , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Cayman GT4: een klassieker, nu meteen al

Volgend bericht

Saab 900i (1989): Haat en liefde





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Cayman GT4: een klassieker, nu meteen al

Snelheid in rechte lijn is niet het enige dat een uitstekende sportwagen definieert. Dat bewijst Porsche weer eens met de 718 Cayman...

26 February 2020