Laatste nieuws

Taycan Turbo S: Superman The Ride is er niks bij

Nieuwe auto's / 2 juli 2020

De Taycan Turbo S is meest verrassende auto in lange tijd. De acceleratie is absoluut fenomenaal. Van 0 naar 100 in 2,8 seconden en van 0 naar 160 in 6,3. Je knalt door de 200 km/h barrière in 9,7 seconden. Heel indrukwekkende cijfers, die echter lang niet zo onthutsend zijn als het zelf ervaren van een volgas-sprint in een Taycan Turbo S. De onmiddellijkheid van zijn reactie op het ‘gas’ en de nietsontziende, keiharde en eindeloze duw in je rug die erop volgen – wow. Superman The Ride is er niks bij. De partij geweld waarmee deze 2,3 ton zware vierzitter met een druk op de knop in staat is, doet je bijna afvragen of Porsche een dergelijke machine wel aan gewone stervelingen zou moeten verkopen – wellicht is een soort van wapenvergunning een idee?

Alle gekkigheid op een stokje: de entree van Porsche is het segment der elektrische auto’s is een zeer indrukwekkende, een eerste poging die zonder meer af is. Van een inhaalslag ten opzichte van Tesla is geen sprake, de Taycan suist de Model S moeiteloos voorbij. En er komt nog meer elektrisch geweld aan: reken binnenkort op een Taycan Cross Turismo en een geheel elektrische Macan. Okay, het is even wennen dat je geen schorre platte zes achterin zijn keel hoort schrapen, maar verder is de Taycan in alle opzichten een echte Porsche. Je hebt zelfs een normaal dashboard voor je – hoera! – en geen gameconsole met stuurwiel zoals in menige andere elektromobiel. Je zit op een accupakket dat 600 kilo weegt, dat in aanmerking nemende, is het een uitstekende prestatie dat het kentekengewicht van de Taycan 2295 kilo is, ‘slechts’ 325 meer dan een Panamera. Al die kilo’s bevinden zich zeer laag in de auto, waardoor het met het zwaartepunt helemaal snor zit.

Eerst even de ‘elektrische’ details: de capaciteit van zijn accupakket is 93,4 kWh waarmee je in de dagelijkse rijpraktijk zo’n 350 kilometer kunt afleggen. Je kunt met maximaal 270 kW laden, je zou de accu’s dan in nog geen 25 minuten van zo goed als leeg tot 80% vol kunnen krijgen. De Taycan is ook de eerste productieauto die een 800 Volt systeem heeft, de meeste andere hebben liever wat minder spanning bij hun werk en zijn voor 400 Volt gegaan.

Je hebt zelfs een normaal dashboard – hoera! – en geen gameconsole met stuurwiel zoals in menige andere elektromobiel

Het zal geen verrassing zijn dat de Taycan geen zuinigheidswonder is waar het gaat om energieverbruik – hij heeft ook luchtvering – maar je kunt jezelf desondanks voorhouden dat je de wereld een dienst bewijst doordat je geen CO2 uitstoot. Je moet wel weten dat je eigenlijk niet zo ‘keurig’ bent als jezelf zou willen voordoen, want je rijdt eigenlijk op kolen, olie of aardgas, want 93% van onze energie wordt daarmee gegenereerd.

In de Taycan Turbo S gaan twee elektromotoren voor je aan het werk, een drijft de voorwielen aan zonder versnellingsbak, de ander de achterwielen via een transmissie met twee verzetten. De eerste is goed voor 258 pk en 440 Nm, de tweede voor 456 pk en 550 Nm. Porsche geeft als maximaal systeemvermogen 625 pk op en 850 Nm als onmiddellijk beschikbare trekkracht. Echter als je launch control hebt ingeschakeld, krijg je 761 pk en 1050 Nm om jezelf als een kanonskogel op de einder af te schieten. Voor deze climax verlangt de Taycan Turbo S overigens eerst enig voorspel. Dat levert hij overigens grotendeels zelf door eerst zijn accu’s tot een graad of 50 op te warmen, wat wel een kwartiertje rijden kan vragen. Daarna kun je hem naar hartenlust als lanceerinstallatie inzetten, wel tien keer achter elkaar, als hij daarvoor genoeg energie aan boord heeft en het niet te warm krijgt. Dat de Taycan zo’n ontaard snelle sprinter is, heeft hij overigens te danken aan die tweeversnellingsbak op de achterste motor, de I is speciaal gekozen voor zo snel mogelijke acceleratie, de II voor relaxed cruisen. Topsnelheid? Die is op 270 km/h begrensd en heel lang houdt hij dat niet vol, niet alleen omdat het veel energie kost, maar ook omdat de techniek dan te heet kan worden – hij tempert dan overigens zelf het tempo.

Het is een fraaie auto, die er goed gestroomlijnd uitziet en dat is hij dan ook, de cW-waarde is 0,22: de laagste van elke Porsche momenteel op de markt. Hij is mooi laag, een knap staaltje werk, want de meest elektroauto’s zijn hoger door het batterijpakket in de bodem. Ontwerpchef Michael Mauer is er trots op dat voor elkaar gebokst te hebben, en met recht. De Taycan staat op – uiteraard – een nieuw platform en om met al het extra batterijgewicht toch een rijgedrag te creëren dat de naam Porsche waardig is, is de Taycan voorzien van 4D Chassis Control, een systeem dat bestaat uit actieve luchtvering met drie kamers, een actief dempsysteem, dynamische anti-roll bars (PDCC Sport) en torque vectoring. O ja, hij heeft ook nog achterwielbesturing. Achter de enorme 21-inch wielen van de Turbo S gaan standaard kanjers van remmen schuil, 420 millimeter voor en 410 achter. Op de vooras doen klauwen met tien (!) remzuigers het zware werk, achter wordt vier stuks voldoende geacht. Je hebt deze vaker nodig dan in menige andere elektroauto, want Porsche heeft van de Taycan geen one-pedal-car gemaakt, omdat het een zo zuiver en lineair mogelijk gevoel in het rempedaal ene hogere prioriteit geeft. Dat wil overigens niet zeggen dat de Taycan niet regenereert, hij doet dat wel, echter niet excessief, en als je daarvan maximaal gebruik wilt maken, zul je meer anticipatie door je rijstijl moeten mengen. Porsche zegt dat 90% van het dagelijks vertragen gedaan kan worden zonder gebruik van de remmen – dus daar ligt een uitdaging.

Je moet wel weten dat je eigenlijk niet zo keurig bent, want je rijdt hoofdzakelijk op kolen, olie of aardgas

Een Taycan Turbo S heeft een vanafprijs van € 181.191, bijna het dubbele van een Tesla Model S Performance, die tot min of meer gelijke erupties van geweld in staat. Van een Porsche verwacht je véél meer dan dat, bijvoorbeeld een rijervaring die ruimschoots boven het gemiddelde ligt, en daarin stelt de Taycan niet teleur. Over het ongehoorde tempo dat je ermee kunt maken, hebben we het al gehad, en ook over de fenomenale stuwkracht van de elektromotoren – over weggedrag en comfort nog niet. Wat dat betreft is hij zonder meer een partij voor de Panamera: alleen als je het aller-aller-uiterste opzoekt, geraakt de Taycan soms uit zijn comfortzone en word je gewaar dat je probeert met 2,3 ton aan het jongleren bent. In alle soorten van gebruik die op de openbare weg mogelijk zijn, zijn alle carrosseriebewegingen uitstekend onder controle, met altijd een plezierige mate van stugheid. Je kunt heel mooi en strak met de Taycan sturen en er serieus rijplezier uit halen. Toegegeven: in het Nederlandse spitsverkeer valt er net zo weinig in te beleven als in elke andere doodstille elektrische auto, en moet je je vertier zoeken via de radio. Echter zodra de Taycan de ruimte krijgt, beginnen het chassis, de remmen en ook enigszins de besturing je feedback te geven en ontdek je er een dynamiek in die tot op heden nog geen enkele andere elektroauto heeft weten te leveren. De Taycan is veel meer dan een heel snelle sprinter – en daardoor de nieuwe maatstaf in het elektrische segment.

TEKST Ton Roks

 

 

 


Tags: ,



Ton Roks
Na 25 jaar in de autojournalistiek vervulde Ton Roks in november 2012 een lang gekoesterde wens, hij begon een eigen autoblad: Octane, met een hoofdrol voor de klassieke auto – en een gezonde belangstelling voor interessante nieuwe auto’s.




Vorig bericht

Vorm volgt functie: Ineos Grenadier

Volgend bericht

Hybriden van Renault, het heeft even geduurd





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Vorm volgt functie: Ineos Grenadier

Het begon met een gesprek in een Engelse pub; een groepje mannen kwam tot de conclusie dat er geen echte ‘no-nonsense’...

1 July 2020