Laatste nieuws

TE KOOP: schitterende Martini Lancia’s

Nieuwsberichten / 28 april 2020

Kun je jezelf een mooiere verzameling voorstellen? Ze worden niet geveild, maar wel verkocht, deze race en rally Lancia’s in de kleuren van Martini. Het is van de meest indrukwekkende verzamelingen in zijn soort, en hij is eigendom van de ondernemer en coureur John Campion.

Het is moeilijk waar te beginnen met deze zes auto’s, maar de Lancia Delta HF Integrale 8V Group A van ’88 heeft waarschijnlijk de grootste betekenis. Het is de fabrieksauto waarin Miki Biasion in 1988 het kampioenschap won en de Rallye de Portugal en de Olympus Rally op zijn naam zette. De Delta was ook op 36 proeven de snelste auto.

Er zijn twee Group B Lancias: een Delta S4 Corsa en de eerdere 037 Rally Evo 2. ­De S4 is gebruikt als testauto voor de Monte Carlo en voor de Swedish Rally van het WRC en de 037 – chassis 411 – is Markku Alén gebruikt voor de verkenning van de Rally of the 1000 Lakes in 1984. Later heeft de auto een thuis gevonden bij het raceteam Jolly Club.

De verzameling bevat niet alleen rallyauto’s maar ook drie endurance racers, te beginnen met de Beta Montecarlo Turbo van ‘81. Dit was een ‘silhouette racer’, ontwikkeld voor Group5, met een spaceframe chassis en een 500 pk 1,4-liter turbomotor. Hij luidde de terugkeer van Lancia in endurance racing in en heeft tot nog grotere daden geleid.

Een daarvan was de agressief uitziende LC1 Group 6, gebouwd voor de 24 Uren van Le Mans in 1982. Het was de eerste Italiaanse auto met grondeffect en met het te koop zijnde exemplaar – een van de vier gebouwde – is de Nürburgring 1000 Kilometer van 1982 gewonnen.

In 1983 kwam het geweld van de Group C LC2. ­Met de aangeboden auto is gereden in het 1983 en 1984 FIA World Sportscar Championship. Hij is als fabrieksauto ingezet voor Le Mans 1983, met Henri Pescarolo, Alessandro Nannini en Bob Wollek.

Campion’s passie voor de rally is ontstaan in Ierland, waar hij opgroeide, en hij verkoopt zijn collectie om te investeren in nieuws Iers racetalent. Girardo & Co doet de verkoop en schat de waarde van de totale collectie op zo’n zeven miljoen. Bij het ter perse gaan deze editie was de Group A Delta al verkocht.

girardo.com


Tags: ,



redactie Octane
Octane is een licentie van de gelijknamige Britse titel, maar streeft naar zo veel mogelijk eigen inhoud, met Nederlandse en Belgische liefhebbers en hun auto’s in de hoofdrol. Van de redactie maken deel uit Wil van Lierop (eindredactie), Carl de Vaal (art-director) en Ton Roks (hoofdredacteur).




Vorig bericht

Ford GT40 topper in schaal 1:8

Volgend bericht

Opel Kadett Coupé GT/E (1978)





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Ford GT40 topper in schaal 1:8

Amalgam, bouwer van topklasse modellen, ontwikkelt momenteel een model van de Ford GT40, in schaal 1 op 8. Amalgam begint...

28 April 2020