Laatste nieuws

The Winter Trial 2020

Reportages / 9 maart 2020

The Winter Trial, 26-31 januari, Praag – Sankt Wolfgang

TEKST Werner Budding

Wat waren we verwend, in 2019, toen er een paar dagen voor The Winter Trial een enorme berg sneeuw over het midden van Europa werd gekieperd. Editie ’20 moest het met minder doen. En dat had eigenlijk ook zo zijn leuke kanten.

De onderlinge verschillen waren tot aan de streep in Sankt Wolfgang belachelijk klein. Zo klein zelfs, dat in de klasse ‘Challenge’ Ronald en Iris Hof naast de winst grepen, op 11 seconden! Lag er dan helemaal geen sneeuw? Jazeker wel. Hoewel de weerprofeten en rallywaarzeggers pas een sneeuwdek voorspelden vanaf dag drie, werd het tijdens dag twee, van Olomouc naar Hradec, al spiegelglad. Misschien was dat deze Winter Trial nog wel het spannendst maakte, de onvoorspelbaarheid van de omstandigheden. Sommige momenten toerden de deelnemers heerlijk door een ruig Tsjechisch woud, waar je elk moment van de dag een enorm dier voor de koplampen van je klassieker kunt hebben – vraag dat maar aan Timo Rietbergen. “Er stond plotseling een hert in het licht van onze auto, met een gewei, zo groot heb ik er nog nooit een gezien, en ik woon al heel lang aan de rand van de Veluwe.” Het hert koos de juiste richting, en Timo kon het navertellen tijdens het rondje mooie verhalen, ’s avonds aan het diner.

Andere momenten hadden de ruim tachtig equipes alle moeite om de klassieker in de juiste richting te houden. Rij je de hele dag op besneeuwde B-wegen, dan herken je de reacties van je auto intuïtief, je komt in een soort ritme. Maar in deze Winter Trial was van een ritme nauwelijks sprake. Dan weer verse sneeuw, afgewisseld met droog asfalt, dan weer tientallen kilometers black ice. Ondanks de verscheidenheid aan omstandigheden is het qua uitvallers relatief rustig gebleven. Behalve de nodige technisch malheur, wat een stuk of tien keer een ‘did not finish’ veroorzaakte, bleef zo’n beetje iedereen uit de bekende winterse greppels.

De route was wederom bijzonder prettig en uitdagend uitgezet, hoewel er toch een enigszins melancholisch randje aan de rally van dit jaar hing. Mark Appleton, vijftien jaar lang de man die verantwoordelijk is geweest voor de mooiste routes door heel Europa, stopt met het uitzetten van de The Winter Trial. Wat jammer is, maar gelijktijdig ook plaats biedt aan nieuw talent, en dan wellicht ook nieuwe routetrucjes in de toekomstige Winter Trials. Vervanger van Appleton is de van kaartleesritten bekende en succesvolle Remco Luksemburg. Of hij volgend jaar Tsjechië en de landen daar omheen of misschien wel Scandinavië als speelveld voor de The Winter Trial gaat gebruiken, blijft voorlopig nog even geheim.

Waar het een enkele aflevering van de roemrijke winterrally voor klassiekers na een paar dagen al zonneklaar was welke equipes voor de winst zouden gaan, is het in zowel de Challenge als de nog competitievere Trial-klasse tot aan het eind spannend gebleven. Ongekend spannend zelfs. De eerste dagen waren de Engelsen Godfrey en Tayler in de fraaie Escort grote kanshebbers, maar uiteindelijk bleek het toch een Nederlands onderonsje te worden.

Den Hartog deed met Dennis Kuipers lang mee voor de winst, het echtpaar Melse eveneens. Zouden zij de winst net als vorig naar zich toetrekken, of zou het misschien toch rallyheld Erwin Doctor worden met navigator Remco Luksemburg?

Den Hartog maakte op donderdag een serieuze fout, hetgeen hem zelden gebeurt. En dus bleven Doctor en Melse over. Het verschil uiteindelijk aan de finish in Sankt Wolfgang bleek een schamele 56 seconden.

Nog krapper ging het er in de Challenge aan toe. Wereldreiziger Ronald Hof dacht samen met dochter Iris de overwinning te behalen, en hoefde alleen maar het laatste proefje relaxt af te maken. Aan de adviezen lag het niet, of misschien toch wel? “Niet in de kant komen, rustig rijden, op dit proefje kun je het alleen nog maar verkloten, hoe ‘m op de baan.” De beste stuurlui staan aan wal, en Hof koos zijn eigen tactiek. Hij rondde de laatste test zonder enig risico te nemen. En dat pakte verkeerd uit, want Diedrik Nolten en Tom Hendriks in de prachtige 911 van ’67 gingen er nog even goed voor zitten. Beheerst, doch lekker vlot reden de mannen een perfecte test, en dat maakte het duo tot winnaar in de Challenge-klasse van The Winter Trial 2020. Het verschil was slechts 11 seconden. En zo zie je maar, een race of rally als de The Winter Trial win je niet halverwege, maar pas aan de finish.

UITSLAGEN

Trial-klasse

  1. Hank & Nicole Melse Porsche 911
  2. Erwin Doctor & Remco Luksemburg Ford Escort RS 2000
  3. Dennis Kuipers & Bart den Hartog Porsche 911

Challenge-klasse

  1. Diederik Nolten & Tom Hendriks Porsche 911
  2. Ronald & Iris Hof Volvo 123 GT
  3. Dick & Bas de Regt Volkswagen Kever


Tags: , , , , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Lotus Elan M100 S2 (1994)

Volgend bericht

Adventum Coupé





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Lotus Elan M100 S2 (1994)

De Lotus Elan M100 S2 en de Evora S van Frederik van Cauwenberghe zijn auto’s met sterk afwijkende karakters. Wel delen...

7 March 2020