Laatste nieuws

Toevallig een Mercedes

Man & Machine / 18 juni 2022

Een van de eerste auto’s die zich meldde bij de Octane Scramble was een statige, donkerblauwe Mercedes-Benz 170S uit 1952. Eigenaar Gerard Doornekamp licht zijn keuze voor betrouwbaarheid en comfort met plezier toe.

“Om de hoek, op 100 meter van mijn garagebox, woonde de verkoper van wat nu mijn Mercedes is. Op het moment dat ik mijn eerste klassieker, een Simca 8-1200 uit 1951, aan het strippen was, kwam hij langs en tijdens ons gesprek vroeg hij of ik eens kwam kijken naar zijn oldtimers: een Matthys, een Jaguar E-type, deze 170S en zijn Mercedes Sport uit 1972. De Simca moest compleet worden overgespoten omdat een buurvrouw er achterop was geknald. Omdat de Simca eigenlijk toch te klein was voor een vijfpersoonsgezin met teckel, was ik op zoek naar iets anders. Mijn kinderen vonden de Mercedes prachtig, vooral vanwege de koordjes aan de B-stijl om je aan vast te houden. De vraagprijs was redelijk, maar achteraf gezien had ik het nooit moeten doen omdat mijn kennis over deze auto onvoldoende was.

Naar verluidt ben ik de zevende eigenaar. De eerste is bekend, iemand uit Bilthoven, van de zesde eigenaar heb ik gekocht en de vierde of vijfde eigenaar scheen een zanger te zijn, een bekende van Marco Bakker. De verkoper had de auto nog niet zo lang en hij had er maar 600 kilometer mee gereden en helaas bleek een paar feiten die hij vertelde achteraf niet te kloppen. Na de eerste restauratie van de carrosserie was er in de loop der jaren behoorlijk wat verknoeid, maar uiteindelijk is het allemaal in orde gekomen.

De Mercedes heeft nu weer de originele koningsblauwe kleur, code 332. In 1998 is hij gespoten met cellulose-lak en na de plaatwerkrestauratie in 2018 nog een keer, maar nu met twee-componentenlak. Het is een origineel Nederlandse auto en het linnen kentekenbewijs van de eerste eigenaar is nog aanwezig. De motor is een zijklepper van 1767 cm3, afkomstig uit de eerste 180-serie, want de originele motor was totaal op. Hij is voor het eerst gereviseerd in 1998 en levert de originele 52 pk. De acceleratie van 0 tot 80 km/h heeft plaats in 30 hele seconden en de topsnelheid is 122 km/h. Er zitten een eenvoudige elektronische ontsteking in, een elektrische benzinepomp en een rembekrachtiger; alles zelf geïnstalleerd.

In de loop der jaren is aan het chassis alleen de rechterfusee voorzien van een 0,1 mm shim en zijn de voorste kriksteunen vervangen. Alle slangetjes van het centrale smeersysteem zijn vernieuwd. De bekleding is in 2014 door mijn vrouw vervangen door leer en er is een rembekrachtiger bij gekomen. De geïntegreerde richtingaanwijzers in de deuren waren al verwisseld met duidelijk zichtbare exemplaren op de bumpers. Er zitten breedtelichtjes op de zijkanten en op de hoedenplank hebben we voor de veiligheid een derde remlicht gemonteerd; met de 6-Volt voeding waren de originele remlichten overdag moeilijk te zien. Ook hebben we elke koplamp voorzien van een relais om in het donker 20% meer lichtopbrengst te krijgen.

Bijna direct na de aanschaf liepen de drijfstanglagers eruit. Door een slechte revisie is de motor er wel vier keer uit geweest en uiteindelijk bij een specialist in Doetinchem beland. Het punt is dat de demontage slechts 2,5 uur kost, maar de montage in totaal 2,5 dag! In de eerste vijf jaar heb ik de koeling, ontsteking, uitlaatspruitstuk, brandstofsysteem (meerdere malen gedoe), carburatie, startmotor en dynamo gerepareerd of vervangen. Ook een deel van de bedrading, hoewel 50 % nog origineel is! De Becker radio is in 2020 aangepast door een specialist, waardoor ik nu – naast radiozenders – ook via mijn mobiel mijn eigen muziek kan beluisteren.

‘Bij elkaar heb ik ongeveer 40 auto’s in bezit gehad van verschillende merken.’

In mijn elfde levensjaar was ik al met het sleutelen aan mijn fiets bezig en na de MULO heb ik de ATS in Apeldoorn gedaan. Daarna heb ik veel gesleuteld als beroepssergeant en later als vorkheftrucktechnicus. De laatste 15 jaar ben ik docent autotechniek geweest op een VMBO-school in mijn woonplaats. Echte droomauto’s heb ik nooit gehad, maar Engelse auto’s vind ik het mooist wat betreft de styling. Mijn eerste auto was een Ford 12M 1964, die na vijf maanden total loss werd gereden. Daarna heb ik er nog een paar gehad en ook een paar Eendjes, MGB’s, een MGC en twee Simca 1000’s. Bij elkaar heb ik ongeveer 40 auto’s in bezit gehad van verschillende merken.

De auto die ik nooit had moeten verkopen was mijn MGC uit 1969. Met overdrive! Helaas was hij door schade financieel niet meer te behouden. Een mooie belevenis met die auto was de confrontatie met een Opel GT die zich niet liet inhalen door mij. Hij dacht met een MGB te maken te hebben en blies bij 190 km/h zijn motor op; ik lachend er voorbij met ruim 200!

Na de verkoop van de Simca hebben mijn vrouw en ik het jubileumboek van de HAV (Historische Automobiel Vereniging Nederland) doorgebladerd om te kijken welke auto we als opvolger wilden hebben. Het moest persé een klassieker zijn met losse koplampen en de 170S paste in het plaatje. Dat het een Mercedes is geworden is toeval want ik ben niet merkvast en was ook geen fan van het merk. Liever had ik een Alvis of een Jaguar Mk3 uit 1965 gekocht, maar betrouwbaarheid was een te belangrijke factor voor ons. Het leuke van deze Mercedes is dat we, vooral in Duitsland, erg veel positieve reacties krijgen van medeweggebruikers.

Ondanks de trage acceleratie komen we in het moderne verkeer best goed mee al blijven we op de snelweg meestal wel op de rechterhelft. In verband met de koersvastheid zitten er radiaalbanden op, want met de originele diagonaalbanden slingerden we te veel op slecht wegdek. De onafhankelijke vering verhoogt het rijcomfort.

In de loop der jaren hebben we veel ritten gereden met de HAV door Midden-Nederland en Noord-Holland. Ook voor vakanties en ritjes naar een huisje in Nuenen is de Mercedes ingezet en als trouwauto voor familie en vrienden. De auto heeft geschitterd in meerdere televisiefilms en documentaires en ook Sinterklaas en Piet zijn erin vervoerd. Naast de HAV zijn we lid van de Oldtimerclub Leusden.

Filmopnames Anne Frank

De 170S zal nog wel even aanblijven als onze hobby-auto. Helaas heb ik te weinig sleutelruimte voor nog een project. In mijn tijd als docent heb ik drie Eendjes en een Fiat 850 Spider compleet gerestaureerd, als projecten voor mijn leerlingen. Het valt mij op dat de kosten van restauratie steeds hoger worden, dus het is misschien beter om een ooit een goed-gerestaureerd exemplaar te kopen.

Man & Machine

Mercedes-Benz W136 (170S) (1952)

Gerard Doornekamp


Tags: , , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

La macchina del presidente

Volgend bericht

Een zijdezachte P6





Bezoekers lazen ook


Meer historie

La macchina del presidente

Het verhaal van deze Lancia Thema 3.0 LX uit 1992 is er een vol hoogwaardigheidsbekleders; als eerst geregistreerde auto...

10 June 2022