Laatste nieuws

Topeditie InterClassics Maastricht

Nieuwsberichten / Reportages / 14 januari 2019

Wie zich zorgen maakt over de toekomst van de klassieke auto, moet na InterClassics in Maastricht met een opgelucht gevoel naar huis zijn gegaan, want het gonsde van de activiteit in de hallen van het MECC. InterClassics trok ruim 33.000 bezoekers, weinig minder dan verleden jaar, maar meer dan genoeg om van een topeditie te spreken van het evenement dat zijn 26e editie beleefde, en waarvan er slechts twee door de grens van 30.000 zijn gebroken.

Ondanks de afwezigheid van Houtkamp, kon je dankzij Noble House en Classic Park toch met een Aston Martin naar huis

Het feit dat de stands van grote namen als Aaldering en Houtkamp ontbraken, werd door sommigen vooraf als een veeg teken gezien. De werkelijkheid was echter anders, want de show was er zeker niet minder om. De hallen stonden als vanouds bomvol met rollend materieel en automobilia (300 standhouders), en er was heel veel moois en interessants te zien.

Opvallend was dat er minder 911’s waren, die lijken wat waarde-ontwikkeling betreft in een dip te zitten die wellicht uitmondt in een duurzame – en terechte – prijscorrectie. Het aanbod E-types en relatief jonge BMW’s uit de M-reeks of met minstens een zescilinder was ook groter dan anders. Auto’s met prijskaartjes die tot in de tonnen liepen, waren er niet bijzonder veel, hun plaatsen waren ingenomen door een veel groter aantal ‘betaalbare’ jonge klassiekers en youngtimers. Waarmee niet gezegd wil zijn dat het altijd koopjes waren. Onder het publiek waren echter helaas nog geen grotere aantallen jongere liefhebbers zichtbaar.

De betaalbare danwel jonge klassieker was redelijk ruim vertegenwoordigd
Ook om hebberig van te worden, een tractor van Lamborghini

Er waren ook aardig wat auto’s met extreem lage kilometerstanden en auto’s die nog ‘in de eerste lak’ zouden staan. Een rondje met de lakdiktemeter leverde niet altijd een bevestiging op van die bewering, waarmee we niet willen zeggen dat er helemaal nergens op de auto iets van ‘eerste lak’ te vinden was. Er werd in elk geval een stuk beter verkocht dan verleden jaar, toen er teleurstelling bij de standhouders was – we hebben geen exacte aantallen, maar we zagen in elk geval veel tevreden gezichten.

Zeer zeldzame, want unieke, Lancia D23 Spyder
Majestueuze Astura Pininfarina

Prachtig was de expositie gewijd aan de rijke geschiedenis van het 100 jaar bestaande Lancia, met als spektakelstukken de enig overgebleven Lancia D23 Spyder en de majestueuze Astura Pininfarina, beide van het Louwman Museum. Samen met de overige Lancia’s, geleverd door de Lancia Club Nederland en België, maakten die het beeld compleet, zelfs een Hyena ontbrak niet.

Plaatje van een Pontiac Bonneville, bij Michael Goudsmit te koop voor 85.000 euro
Fraaie MG F-type Magna Salonette van 1933, voor 99.900 euro mee te nemen bij Classic Park

Uiteraard was er ook weer een concours, tot allerbeste auto werd gekozen de Maserati A6G 2000 Allemano, gerestaureerd door Classic Car Venlo, dat in 2015 ook al de Best Of Show leverde.

Uniek restauratieobject bij Roy Bolks’ Potomac, een Ape met trailer

Bezoekers hadden de gelegenheid tot sim racen op het circuit van Monaco. Er waren twee hoogwaardige full motion racesimulators aanwezig. Vijfvoudig wereldkampioen simulator racen en Maastrichtenaar Bono Huis nam het op tegen professioneel autocoureur Xavier Maassen tijdens een live event sim racen. De klassieker waarmee ze deze ‘race’ reden was de 1975 McLaren M23. Bono Huis mocht deze overwinning op zijn naam schrijven.

De data van de 27ste editie van InterClassics Maastricht zijn al bekend, noteer 16 tot en met 19 januari in de agenda.

FOTO’s Gerlach Delissen Photography, Ton Roks

UITSLAG CONCOURS

Best of Show Maserati A6G 2000 Allemano (Classic Car Venlo)

Best Prewar Car Citroën B2 ‘Caddy’ (Fine Automobiles)

Best of the 40’s & 50’s Simca 9 Sport Coupé (Classic Park)

Best of the 60’s Lamborghini GT350 (Via Marco)

Best of the 70’s Ford Capri 1700 GT XLR (Alfons Ruyl Fine Classic Cars)

Best of the 80’s Alfa Romeo GTV 6 2.5 (Bloemendaal Classic & Sportscars)

Best Youngtimer Autotech Zagato Stelvio AZ1 (JB Classic Cars)

Best Preserved Car Peugeot 403 Commerciale (Real Art on Wheels)

Best Restored Car Citroën DS21 Pallas (Albion Motorcars)

Best Club CarLancia Fulvia 2C (FEHAC)

Best Club Presentation Maestrichtse Oldtimer Club

De jury bestond uit Maikel de Munnik (voorzitter), Walther de Munnik, Gert Beets, Leo van Hoorick, Marius Brune, Ton Roks, John Pronker, Luc Slijpen, Wim Oude Weernink en Jos van Genugten.


Print Friendly, PDF & Email




Ton Roks
Na 25 jaar in de autojournalistiek vervulde Ton Roks in november 2012 een lang gekoesterde wens, hij begon een eigen autoblad: Octane, met een hoofdrol voor de klassieke auto – en een gezonde belangstelling voor interessante nieuwe auto’s.




Vorig bericht

Kurt Walckiers: altijd vertrekkensklaar

Volgend bericht

Shelby GT500, de krachtigste Ford in de historie




Uitgelicht

Kurt Walckiers: altijd vertrekkensklaar

Je moet zijn pagina op Instagram maar eens bekijken: Kurt Walckiers is steeds onderweg door heel Europa, of ook gewoon...

2 January 2019

Webdevelopment Passionate Bastards