Laatste nieuws

Toyota ‘Gazoo’ GR86

Nieuwsberichten / 15 november 2021

Toyota introduceert, na de GR Supra en GR Yaris nu de evolutie van de GT86 coupé, de GR86. De klassieke opstelling met de motor voorin en achterwielaandrijving blijft behouden. De hoogtoerige viercilinder boxermotor heeft een grotere cilinderinhoud en levert daardoor volgens de fabrikant meer vermogen en koppel. De rijeigenschappen zijn verbeterd dankzij onder meer een stijvere carrosserie, gewichtsbesparing en een lager zwaartepunt. De Toyota GR86 komt in het voorjaar van 2022 op de markt.

Net als eerder bij de Yaris en de Supra, is ook nu gebruikgemaakt van de expertise van Akio Toyoda (Master Driver en CEO/President Toyota Motor Corporation) en Toyota GAZOO Racing, de racedivisie van Toyota waarmee het meedoet aan het World Rally Championship (WRC). Toyota GAZOO Racing is de huidige wereldkampioen van het World Endurance Championship (WEC).

Naast de herkenbare uiterlijke stijlkenmerken van andere GR-modellen. zoals de L-vormige LED-dagrijverlichting en de grille met rooster in G-motief is er bij het design is ook veel aandacht besteed aan de aerodynamica. De afmetingen van de GR86 zijn vrijwel gelijk aan die van de GT86, maar wel is de GR86 10 mm lager en de wielbasis is 5 mm groter. De zitpositie van de bestuurder is 5 mm lager, wat samen met het lagere zwaartepunt verder bijdraagt aan een verbeterde rijbeleving.

De viercilinder met zestien kleppen en bovenliggende nokkenassen is qua bouwwijze gelijk aan het blok van de GT86, maar de motorinhoud is gestegen van 1.998 cm3 naar 2.387 cm3, waardoor er volgens Toyota 17% meer vermogen beschikbaar is (nu 234 pk). De auto accelereert in 6,3 seconden naar de 100 km/h en de topsnelheid ligt op 226 km/u (handgeschakeld). Het koppel is toegenomen naar 250 Nm en komt al beschikbaar bij 3.700 t/min. De D-4S brandstofinjectie is aangepast voor een snellere reactie op het gas. De injectie is zowel direct als via poorten. De directe injectie heeft een koelend effect in de cilinders en maakt een hoge compressieverhouding mogelijk, terwijl de poortinjectie de efficiëntie verbetert bij deellast. Het uitlaatsysteem met een nieuwe middensectie zorgt voor een krachtiger uitlaatgeluid bij acceleratie, dat wordt versterkt door een Active Sound Control-systeem.

Om het extra vermogen van de Toyota GR86 volledig tot zijn recht te laten komen zijn onderstel en carrosserie aangepast met onder meer lichtere, sterkere materialen die zorgen voor extra stijfheid en tegelijkertijd een lager gewicht. Dat is onder meer bereikt door de toepassing van aluminium (dak, motorklep, spatborden voor) en verlijming van bepaalde delen. Ook zijn op strategische plaatsen verstevigingen doorgevoerd. Het resultaat is een 50% stijvere carrosserie, maar ook een lager zwaartepunt en een gewichtsverdeling van 53/47 voor/achter. De GR86 heeft ondanks het vergrote motorblok, een hogere veiligheidsuitrusting en versterkingen in de carrosserie een gewicht dat ongeveer 20 kilogram lichter is dan zijn voorganger.

De Toyota GR86 is net als zijn voorganger uitgerust met een onafhankelijke MacPherson-ophanging vóór en dubbele draagarmen achter. De afstelling is nu volgens Toyota meer gefocust op responsiviteit en stabiliteit. Een Torsen limited-slip-differentieel zorgt voor optimale grip. De karakteristiek van vering en demping is geoptimaliseerd voor een voorspelbaar rijgedrag, terwijl verschillende wijzigingen aan de bevestigingspunten ook weer zorgen voor meer stijfheid. De achterwielophanging is verstevigd om het toegenomen koppel beter aan te kunnen. Zo is de stabilisatorstang nu direct verbonden met het subframe, wat zorgt voor meer stabiliteit. De GR86 staat op 17-inch lichtmetalen wielen of op 18-inch lichtmetaal.

De handgeschakelde zesversnellingsbak en de automatische transmissie zijn herzien. Het prestatiepotentieel van de auto is ten volle te benutten in de Track-modus en de stabiliteitscontrole is bovendien uitschakelbaar. In Sport-modus bepaalt de automaat op basis van onder meer de gas- en reminput van de bestuurder de ideale versnelling.

Alle controlesystemen – ABS, Brake Assist, Traction Control, Vehicle Stability Control en Hill Start Assist – zijn standaard, evenals een noodremsysteem.

Prijzen zijn nog niet bekend.

 

 


Tags: , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Ascona Restomod met 300 pk

Volgend bericht

Porsche 718 Cayman GT4 RS én RS Clubsport





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Ascona Restomod met 300 pk

Daar waar nu veel gespecialiseerde bedrijven met zogenaamde Restomods op de markt komen, heeft Thymo Donders zelf een Opel...

12 November 2021