Laatste nieuws

Tranen gedroogd met een Evo 8 RS

Man & Machine / 20 mei 2021

Met tranen in hun ogen hebben Patrick Brookhuis en zijn zoon Kian afscheid genomen van hun Ford Escort Mk2 – er moest een praktischer rallyauto gevonden worden. Met de aanschaf van een Mitsubishi Lancer Evo 8 RS hebben zij het rallyleven hervat.

“Mijn naam is Patrick Brookhuis, ik ben 46 jaar en woonachtig in Denekamp dat in het prachtige Twente ligt. Samen met mijn vrouw Sylvia en mijn 15-jarige zoon Kian ben ik een groot liefhebber van autosport in het algemeen en rallysport in het bijzonder. Al sinds ik in 1995 mijn rijbewijs heb gehaald ben ik een groot autofanaat. Mijn eerste auto, een Ford Escort RS Turbo uit 1986, had ik al gekocht voordat ik mijn rijbewijs daadwerkelijk in bezit had. Mijn tweede auto was een Ford Sierra Cosworth uit 1988 met 380 pk en die is gevolgd door een BMW E30 325 Touring uit ‘91, een Audi A6 Avant 4,2 uit ’99, een Nissan 350Z uit 2003 en een Escort Mk2 uit ’81. Onze huidige gezinsauto is, puur om praktische redenen, een solide Volvo V70 2,5T uit 2003.”

“Al jaren ben ik een fervent rallyliefhebber; we zijn meerdere keren naar het Eifel Rally Festival gegaan en we bezoeken de meeste Nederlandse rally’s. Daarnaast zijn we bij Formule1-races geweest op Spa-Francorchamps en in Oostenrijk. Zodra de Corona-beperkingen worden opgeheven en het veilig is om te reizen, staat dat zeker weer op de agenda.”

“Door de aanschaf van een Escort Mk2 zijn we in aanraking gekomen met mensen die aan zogenaamde memorial rally’s, rallyevenementen en tourritten meededen. De Escort was door de vorige eigenaar opgebouwd in een ‘fast-road-use’-specificatie en is door mij verder opgebouwd voor echt rallygebruik. Meedoen aan officiële rally’s is erg kostbaar dus dat zit er voor ons helaas niet in, maar doordat we met de Escort deel konden nemen aan genoemde evenementen hebben we toch veel plezier in het rallyrijden. De taakverdeling is dat ik aan het stuur zit, mijn zoon is een goede navigator.”

“De meeste evenementen hebben  plaats in België en Duitsland en met de Escort was het praktisch gezien steeds lastiger om met ons gezin daarheen te reizen; de rolkooi beperkte de ruimte en het Spartaanse interieur maakte van lange afstanden een uitputtingsslag. Het waren deze bezwaren die ons twee jaar geleden deden besluiten om Escort te verkopen. Zowel mijn zoon als ik stonden te janken bij het afscheid, dus hebben we maar snel besloten om een vervanger te zoeken die beter paste bij onze situatie.”

“Het moest een auto worden met echte rally-genen en ook niet iets dat je elke dag ziet rijden. Daarmee viel de Subaru af en vanwege financiële beperkingen moesten we ook een Lancia Delta Integrale, een Escort Cosworth en een Audi Ur-Quattro van ons verlanglijstje afstrepen. Na wat rondkijken kwamen we erachter dat het een Mitsubishi Lancer zou moeten worden met als voorkeur de Evo 6. Helaas kwamen we er al snel achter dat linksgestuurde exemplaren zeldzaam zijn in Europa en toen we er toch een vonden bleek het een grote bonk roest te zijn.”

“Niet lang daarna kwam deze Evo 8 RS in beeld, een origineel in Nederland geleverde auto die in bezit was geweest van rallyrijder Jim van den Heuvel. De Lancer was in 2006 nieuw aan Jim geleverd en hij had hem als verkenningsauto ingezet. In opdracht van de klant is de auto door van den Heuvel opgebouwd als ‘raceauto voor op straat’. Samen met mijn zoon ben ik naar België gereden om de auto te bekijken. Eenmaal daar aangekomen waren we zo enthousiast dat we tot aanschaf overgingen. Het was niet de beoogde Evo 6 maar deze versie deed onze harten ook sneller kloppen.

Het is een witte Mitsubishi Evo 8 RS uit 2006, waarbij RS staat voor: geen ABS, geen traction control, geen electronic stability program, geen airconditioning, geen elektrische ramen en wel een aluminium motorkap, dak en kofferklep voor gewichtsbesparing. De auto is voorzien van een 2,0-liter 16v motor die standaard 280 pk levert. Door aanpassingen in de ECU en andere nokkenassen schatten wij het vermogen nu rond de 340 pk en het koppel is waarschijnlijk 500 Nm. Dit zijn de schattingen van Jim, maar om zeker te zijn moeten we het maar een keer gaan testen. De acceleratie van 0 – 100 km/h doet hij in 4,8 seconden en de topsnelheid is 250 km/h. Mijn eigen ervaring is gestopt bij 230 km/h.”

“Toen wij de auto kochten was een aantal zaken al aangepakt. De auto was al voorzien van Evo X remmen, Proflex-dempers rondom, een kevlar carterplaat, carbon buitenspiegels, een sperdiff van Ralliart voor en achter, Evo IX look voor en achterbumpers, een geflocked dashboard en een L-tec stuur. Dat is al heel wat, maar wij hebben zelf een to-do lijstje gemaakt en de volgende dingen aangepakt: de originele voorstoelen zijn teruggeplaatst, er is een Tripmaster geïnstalleerd, de bijrijder heeft een kaartleeslamp gekregen, er is een hydraulische handrem geplaatst, de remklauwen zijn overgespoten en we hebben nieuwe PFC Z-compound brake pads geplaatst. Dat is nog niet alles, want de wielen hebben we laten poedercoaten in wit, er zijn Ralliart spatlappen gemonteerd, we hebben window-vents zelfgemaakt, een Green inlegfilter gemonteerd, de koppeling en drukgroep vervangen door een zwaardere versie van Exedy. En als kers op de taart is de auto bestickerd in de stijl van de Mitsubishi fabrieksauto, de Evo 4 uit 1997.”

“Het onderhoud en de meeste aanpassingen doen we zelf, maar zodra het richting motorische aanpassingen gaat hebben we daar niet alle kennis en gereedschappen voor. Een distributiewissel besteed ik liever uit. De tijd dat de auto door Jim als verkenningsauto is ingezet heeft wel wat ‘oorlogsschade’ achtergelaten; de onderzijde van de skirts zitten onder de krassen en over de hele carrosserie zitten nog wel meer krasjes en deukjes. Dat is geen probleem, want we hebben de auto niet om mee te pronken, maar vooral om lekker hard mee te rijden. Deze Lancers zijn wel berucht om roestvorming maar onze auto is, afgezien van wat vliegroest onder de motorkap, nog in zeer goede staat. In de toekomst zullen we de Mitsubishi zeker gaan restaureren. Maar eerst hebben we nog de volgende wensen: Sparco kuipstoelen met vierpunts gordels, ALS Systeem (Anti Lag) en een light-pod voor op de motorkap. Verder is de Evo grotendeels precies zoals we hem willen. Het moet ook nog een auto blijven waar je met minimaal drie personen fatsoenlijk grote afstanden af kunt leggen. Een reis door Duitsland en Oostenrijk zit zeker nog in de planning.”

“Het is leuk dat we zoveel bekijks hebben; de bestickering helpt daar uiteraard ook aan mee. We hebben zeker nog dromen over andere rally-auto’s. Voor mij zou een Lancia Delta Integrale of een Ford Escort Cosworth een mooie opvolger zijn, maar mijn zoon zou voor een Evo 6,5 Tommi Makinen gaan. Wie weet?”

OCTANE AUTO’S / Updates door stafleden, medewerkers en lezers

Mitsubishi Lancer Evo 8 RS (2008)

Patrick Brookhuis


Tags: , , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Nieuwe interpretatie van de Abarth 1000 SP

Volgend bericht

Kimera EVO37, eerbetoon aan een legende





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Nieuwe interpretatie van de Abarth 1000 SP

De naam Abarth 1000 SP doet de harten van liefhebbers van het merk met de schorpioen nog steeds sneller kloppen. Ontworpen...

15 May 2021