Laatste nieuws

Triumph TR6 PI (1972)

Octane Auto's / 27 maart 2020

Het stoere uiterlijk en het prachtige geluid van de zescilinder injectiemotor gaven voor Wim Kaatman de doorslag om in 2001 een Triumph TR6 uit 1972 te verkiezen boven een klassieke Volvo of MG.

“Even heb ik de aanschaf van een MGB of een ouder model Volvo overwogen. Volvo is al ruim 45 jaar mijn huismerk en mijn eerste hobbyauto was een 544 ‘Kattenrug’. In mijn jonge jaren was ik werkzaam bij de Algemene Verkeersdienst van de Rijkspolitie (AVD). Geregeld kwam daar een auto op proef om te zien of hij kon concurreren tegen de kostbare Porsche 911. In die tijd werd de staart van een file beveiligd tegen aanstormend verkeer waardoor politieauto’s lang stil moesten staan of snel achteruit moesten rijden. De Porsche was met zijn luchtgekoelde motor de enige auto die aan die eis kon voldoen. Een van de proefauto’s in het jaar 1972 was een Triumph TR 6 PI. Een voor die tijd zeer snelle auto. We hadden twee exemplaren in ‘burgeruitvoering’ rondrijden, een donkerrode en een blauwe. Het blauwe exemplaar wordt nu nog door een liefhebber in Nederland gekoesterd.”

“Veel jaren is de TR  in mijn geheugen blijven hangen als een begeerlijke auto en in 2001 kon ik deze Triumph in concoursstaat kopen. De TR6 is geproduceerd van 1968 tot 1976 en volgens mij is het productieaantal van de versie met carburateur (104 pk voor de Amerikaanse markt) 77.938 en de van injectieuitvoering (150 pk voor de Europese markt) is dat 13.912. Vanaf 1973 werd het vermogen van de injectie-uitvoering teruggebracht tot 124 pk, als gevolg van de noodzaak de uitlaatgasemissie terug te dringen.”

“Mijn Triumph is een ‘PI’ met 150 pk, geassembleerd in België, een locatie die om belastingtechnische redenen werd gekozen. De eerste drie jaar heeft de auto rondgereden in België waarna hij in 1975 naar Nederland is verkocht. Omdat de Triumph eind jaren negentig in een bijna deplorabele toestand verkeerde is de hij volledig ontmanteld en gerestaureerd, door een bijzonder deskundige particulier. De restauratie is geheel gedocumenteerd.”

“De aanschaf van een Triumph TR6 was destijds voor mij een bewuste keuze vanwege het stoere uiterlijk en het prachtige geluid van de 2,5 liter zescilinder en ik wilde een perfect exemplaar. Vandaag, 19 jaar later, verkeert de auto nog steeds in een zeer goede en mooie staat en is onlangs uitgebreid getaxeerd. De waarde is niet gedaald, zal ik maar zeggen. Een jaar of zeven geleden maakte ik in een  opwelling de fout om de TR6 te verkopen, gewoon omdat het kriebelde en ik wel eens een andere klassieker wilde proberen. De auto is toen teruggekeerd naar zijn geboortegrond in België. Een paar maanden na de verkoop besefte ik dat ik hem beter niet had kunnen verkopen. De aanschaf van een tammere TR6 uit de Verenigde Staten gaf niet de voldoening die mijn oude PI wel gaf. Dus toen de Belgische eigenaar besloot dat een smalle sportauto eigenlijk niet bij hem paste, was ik er meteen bij om de Triumph terug te halen naar Nederland om deze, zelfs met hetzelfde kentekennummer, weer te gaan rijden.”

“Omdat ik eigenlijk nog nooit lange buitenlandse reizen met de auto gemaakt heb, is er een soort plan om nog eens een trip door Europa te maken met deze metgezel. Na mijn eerdere fout zijn er zeker geen verkoopplannen. In mijn bescheiden garage staan naast de Triumph een VW Kever 1303, een Kreidler Florett, een NSU Quickly bromfiets en een Solex snorfiets. Een bewijs dat ik nog steeds een echte benzinesnuiver ben die zich voorlopig nog ver houdt van alle elektriek.”

“De praktische kant van het bezit van een Triumph T6 PI heeft plussen en minnen. Veel onderdelen, waaronder de brandstofpomp en elektronica, zijn van het merk Lucas. Dat heeft niet altijd de betrouwbaarheid die je zou wensen en je ziet dan ook vaak dat bijvoorbeeld de brandstofpomp vervangen wordt door een exemplaar van Bosch. De TR’s zijn robuust gebouwd. Het aparte chassis is een groot voordeel boven bijvoorbeeld de zelfdragende carrosserie van een MGB of Jaguar E-type. De zescilinder motoren zijn sterk en betrouwbaar en gaan erg lang mee. Het kan voorkomen dat de krukas overmatige speling gaat vertonen bij hoge kilometerstanden. De grootste vijand is roestvorming. Zo kan bij de onafhankelijke wielophanging het achterste gedeelte van het chassis ernstig door roest zijn aangetast waardoor zelfs het differentieel af kan breken. De meeste auto’s die hier rondrijden zijn geïmporteerd uit Amerika. Dat is geen garantie tegen roest, want Amerika is een groot land met veel verschillen in klimaat. Voor wie overweegt een Triumph TR aan te schaffen is het aan te raden zich eerst te verdiepen in de nodige documentatie. Het boek ‘De originele Triumph’ van Bill Piggott is een goede informatiebron die kan behoeden voor een miskoop.”

“Het ontwerp van de TR6 vind ik nog steeds prachtig. Het is een ‘mannelijke’ auto met een ranke koets, grote wielen, notenhouten dashboard en een rechte, zwart gespoten achterkant. Mijn uitvoering is dankzij de 150 pk erg snel. Om met een dergelijke auto 200 km/h te kunnen rijden is een hele beleving. Het geluid van de, op een Ferguson tractormotor gebaseerde zescilinder-in-lijn klinkt via een aangepast uitlaat als muziek in mijn oren. Het hele gezin is gek van deze auto. Mijn beide kinderen zijn er zelfs in getrouwd!”

OCTANE AUTO’S / Updates door stafleden, medewerkers en lezers

Triumph TR6 PI (1972)

Wim Kaatman

 

 

 


Tags: , , , , , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Fiatjes, jeugdauto's en caravans

Volgend bericht

Opel Ascona 1600 S (1971)





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Fiatjes, jeugdauto's en caravans

Herman Spannenberg verzamelt al sinds zijn jeugd miniatuurauto’s. Een groot deel van de verzameling bestaat uit zijn favoriete...

23 March 2020