Laatste nieuws

Trophy Trucks in Baja 1000

Nieuwsberichten / Reportages / 3 december 2019

Het Paradise Motorsport team, met de Nederlander Oskar Slingerland, behaalde de derde plaats in de ‘Trophy Truck Legends’ tijdens de 52e editie van de BAJA 1000 woestijnrally. Deze rally werd verreden van 19 – 24 november.

Oskar Slingerland aan het stuur van de Trophy Truck

De Baja 1000 is een beroemd (en berucht) jaarlijks rally-evenement voor auto’s en motoren. De rally, die voor het eerst in 1967 van start ging, gaat over een totale afstand van 1000 mijl, zo’n 1600 kilometer, en wordt verreden op het Mexicaanse schiereiland Baja California. De start- en finishlocatie is Ensenada, ook wel de ‘The Off-Road Capital of the World’ genoemd, een kustplaats aan de ‘Bahia de Todos Santos’-kust van de Grote Oceaan, tachtig mijl ten zuiden van San Diego.

Oskar Slingerland kwam dit keer in de zwaarste klasse uit: de Trophy Truck klasse. Daarbinnen is er de Legend Categorie (L) voor coureurs van vijftig jaar en ouder. De truck, van het Paradise Team, met nummer 55L, is van de Mexicaanse coureur en teameigenaar Jose de Jesus Flores, ‘Mayo’ voor zijn vrienden. Hij neemt als sinds 1997 deel aan de Baja. Meestal worden er drie tot vier coureurs per team ingezet, in dit geval: Mayo, Sandy Hall (USA), Oskar als vaste coureurs en Andrea Tomba uit Italië als ‘stand-by’. Hoewel de afstand officieel 1000 mijl is komt het regelmatig voor dat het parcours iets langer of korter is dan deze afstand. Deze editie is het uitgekomen op 840 mijl.

Oskar legt uit: “Een coureur rijdt 200 tot 350 mijl per ‘run’, non-stop of met een benodigde tankstop. Bij de Trophy Trucks zijn er zoveel rijders en navigators nodig omdat het allemaal erg hard gaat en dan is zowel navigeren als sturen intensief en bovendien meer gespecialiseerd werk. Ook heeft het met de ondersteuning te maken. Mijn bijrijder is monteur dus hij kan ter plaatse meer herstellen dan ik. Een wiel verwisselen kan iedereen maar als het om motor- of andere reparaties gaat dan is een monteur noodzakelijk. Het rijden is erg zwaar, met name in deze snelle Trophy Trucks. Na 200 mijl en vijf uur of langer non-stop rijden ben je behoorlijk aan het einde van je latijn. Je rijdt continu met een niergordel omdat je permanent door elkaar wordt geschud. Zonder niergordel hou je het nog geen half uur vol.”

De voorbereiding van de rally begon al op 11 november met verkenningen en met het testen van het materiaal. Hierna verzamelde het team zich voor het uitwisselen van ervaringen en pacenotes en voor het voorbereiden van de strategie. Het team bestaat in totaal uit ongeveer dertig mensen en tien volgauto’s. De specialisten van Fox Shocks ondersteunden het team met de afstelling en het testen van de schokbrekers. Dat is een belangrijk onderdeel van de truck, want een groot deel van het rallyparcours bestaat uit grote opeenvolgende bulten in de weg waar de trucks, onophoudelijk stuiterend, overheen racen. Het filmpje (zie facebook verhaal) laat het testen van de schokbrekers zien.

Doordat een plotselinge storm en met hoosbuien grote delen van het parcours en ook de startplaats in een modderpoel hadden veranderd, werd de start van de rally 24 uur uitgesteld. Dit was nooit eerder gebeurd en het leidde tot veel consternatie in verband met hotel- en vluchtboekingen. Deze Baja zou de zwaarste worden sinds de afgelopen twintig jaar.

Nadat er 32 Trophy Trucks voor hem vertrokken waren was het de beurt aan Mayo om zijn 800 pk JIMCO Monster snel en veilig naar de eerste stop te rijden. Modder en het ruige terrein zorgden voor veel botsingen en uitvallers, maar gelukkig wist Mayo het hoofd koel te houden en hij bereikte zonder noemenswaardige problemen de ‘RM 195’ stop bij San Quintin. De Amerikaan Sandy Hall nam het van hem over. Hij werd geconfronteerd met nog meer modder en ‘bumps’, maar ook met krappe secties die door rotspartijen liepen, met aansprekende namen zoals El Coyote, Las Truchas en Simpsons. Na een nachtelijke rit van twaalf uur over 345 mijl, met haperende verlichting, lekke banden en een pitstop door een gebroken remleiding, kon Sandy, totaal uitgeput, bij ‘RM 540’ het stuur over geven aan Oskar.

Oskar (rechts) bij een schone truck.

Voor Oskar was dit pas zijn tweede off-road race nadat hij twee jaar geleden heeft meegedaan in de ‘Wide Open’ Buggy klasse. Een truck als deze is echter veel sneller, zwaarder en uitdagender, wat ook de reden is dat er een coureur stand-by stond om het eventueel van Oskar over te kunnen nemen. Oskar had echter snel door hoe de truck zich het beste laat sturen en hij reed het grootste deel van het parcours met een grote glimlach op zijn gezicht. Om uiteindelijk als derde aan te komen bij de finish in Ensenada. Hun totale tijd is 23 uur, 47 minuten en 25 seconden. De derde plaats in de ‘Trophy Legends’ is een feit voor een Mexicaans team dat op de zijdeur ook de vlaggen van de Verenigde Staten, Italië en Nederland voert. Van de deelnemers die van start gegaan zijn heeft 46% de rally niet kunnen uitrijden.

Mayo noemt zijn team een ‘extended family’. Het is volgens hem een samengaan van sentimenten, broederschap en emoties, waarbij het de taak van elk teamlid is om ervoor te zorgen dat hij zijn deel doet. Voor de chauffeurs is hun prioriteit het overhandigen van een goede en complete truck aan de volgende coureur om zo hem de kans te geven om zijn deel van het teamwerk goed te doen. Met een mooie eindnotering als bevredigend resultaat.

Beelden: Gustavo Ivan Medina, Daniel Valencia/Fantasma

 


Tags: , , , , , , ,
Print Friendly, PDF & Email




Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Maserati 5000 GT

Volgend bericht

Tweemaal molto bene




Uitgelicht

Maserati 5000 GT

Zestig jaar geleden werd de Maserati 5000 GT, een 2+2 coupé, gepresenteerd op het Autosalon van Turijn. Het was de onbetwiste...

29 November 2019

Webdevelopment Passionate Bastards