Laatste nieuws

Tulpenrallye: magisch, maar met verbeterpunten

Reportages / 5 juni 2019

Ook voor de 66ste editie van de Tulpenrallye waren de inschrijvers er weer als de kippen bij. Ruim 200 deelnemers wisten een startbewijs te bemachtigen voor de zesdaagse rally van startplaats Andorra naar finishplaats Valkenburg.

Elke dag een test op een circuit, hier met Kees van Loon en Maarten Kalk

De organisatie had het vorig jaar al aangekondigd: “In 2019 starten we op een plek waar we nog nooit geweest zijn.” Andorra dus. Maar laat nu net de enige weg tussen Frankrijk en het ministaatje geblokkeerd zijn door een aardverschuiving! Dat betekende op dag 1 een enorme omrijroute via Spanje naar etappeplaats Perpignan. Overmacht, daar kon de organisatie niets aan doen. Waar je wel vraagtekens bij kunt zetten: een startplaats zo ver weg, is dat verstandig? Je moet wel in zes dagen de afstand naar Valkenburg overbruggen en dat betekent dat je dagelijks heel lange halen moet maken. Gevolg: erg lange dagen, weinig tijd om ’s avonds je sociale contacten te onderhouden, en soms lange stukken route waar weinig kaartleesuitdaging in zat.

Gijs van Lennep was ook weer van de partij in de State of Art Porsche

Aan de andere kant: uitzetters Jan en Erwin Berkhof hadden fantastische rallyweggetjes gevonden. Soms zo smal dat er aan weerskanten van de auto maar een paar centimeters overbleven tussen de heggen of muurtjes naast de weg, soms met een zo adembenemend weids uitzicht dat je er kippenvel van kreeg. Hulde voor het feit dat ze die telkens weer hebben weten op te sporen! Nog een positief bericht: in het reglement was opgenomen dat smartphones uitgeschakeld in de kofferbak moesten liggen. Daarop zou streng gecontroleerd worden en er stond ook een zware bestraffing op. Een goede zaak, want in het verleden werden die dingen nogal eens gebruikt om ondersteuning te zoeken bij Google Maps, of om een bevriende equipe een controle door te bellen. Beetje jammer dat het op dag 1 slechts bij een waarschuwing is gebleven voor de betrapte equipes.

Michael Chin en Peter Koenekoop: geen tijd om aan te leggen bij Bar le Campagnard…

Dag 2 voerde de karavaan naar Avignon en van daaruit ging het de volgende dag verder naar Aix-les-Bains. Mooie routes wederom, dat zeker! En sommige lunchplekken lagen zo idyllisch, dat je er eigenlijk wel de hele middag had willen blijven. Helaas was daar geen tijd voor, we moesten door. Over een normaal kaartleestraject, of naar een regelmatigheidsetappe, dan wel naar een test op een circuit. Want die laatste twee zaten er dagelijks in. Tijdens zo’n regelmatigheidsetappe heeft vooral de navigator het druk: hij moet de juiste route vinden en tussendoor de afstand, de tijd en de tabel in de gaten houden. Op een test kon de bestuurder zich dan weer even helemaal uitleven. Alsof hij nog niet genoeg gestuurd had in de talloze haarspeldbochten op de route! Ook dagelijks van de partij: de koffiekar van sponsor Detron
en de jus d’orange-wagen van sponsor i4talent. Heerlijke rustpuntjes onderweg!

Doortocht door een Frans dorp met George Banken en Nicole Paulus

Een puntje van kritiek is dat het reglement niet altijd consequent werd toegepast. In de ene situatie moest je bij een niet-kloppende wegaansluiting wel omrijden, ergens anders was dat niet de bedoeling. Dat veroorzaakte – naast tijdverlies – verwarring; je wist niet meer wat de bedoeling van de uitzetter was. In een ander geval, waarbij een controle met een opdracht verkeerd geplaatst was, bleef de organisatie halsstarrig vasthouden aan het eigen gelijk. Argumenten van diverse topnavigatoren uit de Expertklasse werden weggevaagd. Pas tweeënhalve dag later viel de beslissing de controle alsnog te neutraliseren. Dat had een stuk klantvriendelijker gekund!

Marius Hoogendam en Eric Bruêns tussen de tulpen

Donderdag is traditioneel de zwaarste dag voor de Expertklasse. Die deelnemers hebben als enigen een avondetappe. Met de kippen op stok gaan zat er de hele week al niet in, maar deze dag zeker niet, het werd een latertje. De avondetappe van dit jaar was een heel mooie, met drie tijdcontroles, twee regelmatigheidtests en een test. Met leuke uitdagingen voor de navigator, waaronder een vertekende weg vlak voor het einde van de tweede regularity. Als je die niet meteen zag, miste je de tijdwaarneming. Als een haas terugrijden en alsnog de goede afslag nemen had niet zo heel veel zin, dat kostte sowieso tijd en dus de nodige strafpunten. Wie het wel zag, dacht ongetwijfeld ‘kip, ik heb je!’.

Algemeen winnaars Harm Lamberigts en Bart den Hartog

Dag 5 bracht het veld van Belfort naar Luxemburg over de altijd spectaculaire Ballon d’Alsace. Met in de middag – grappig – twee stukken ‘blinde lijn’ erin. Die hadden we nog niet gehad, meestal was het systeem ‘pijlen-en-punten’ en een enkele keer ‘grensbenadering’. Maar met secuur meten en consequent bochten aangeven was het goed te doen. In Luxemburg kon de balans opgemaakt en de strategie voor de laatste dag bepaald worden. In de Expert-, Tour- en Vintageklasse hadden de nummers één een voorsprong die ze normaal niet meer weg hoefden te geven, maar in de Sportklasse was het nog spannend.

Winnaars Sportklasse Niels Jongste en Rik Aalders

De laatste dag bevatte nog een test op het gladde gedeelte van Colmar-Berg, de testbaan van Goodyear-Colmar. Reed je als een kip zonder kop te hard de bocht in, dan ging je er geheid vanaf. Anderen voelden zich juist kiplekker op dit circuitje en wisten nog een seconde van de bogey-tijd af te knabbelen. Dwars door Luxemburg ging het België in, met de laatste haarspeldbochten van de rally.
Bij de finish bij Chateau Sint Gerlach in Valkenburg werd elke finisher als een winnaar binnengehaald. Alleen al het uitrijden van zo’n zware rally is een prestatie van formaat. De echte winnaars kregen de bijpassende huldiging, compleet met bekers en champagne. En ’s avonds op het galadiner werd dat nog eens dunnetjes overgedaan.

Winnaars Tourklasse Wim en Tom van Lieshout

De stemming onder de deelnemers was over het algemeen goed. Het deelnemen aan de Tulpenrallye heeft voor velen iets magisch. Toch konden vooral de Expertklassers wel wat verbeterpunten noemen. Het is aan de organisatie om die voor de komende editie mee te nemen. Volgend jaar heeft de Tulpenrallye plaats van 10 tot 16 mei. De inschrijving gaat begin november open. Startplaats? Antwoord: ‘Ergens in Frankrijk’.

Tekst Fred Hak | Foto’s Joost Snel

Winnaars Vintageklasse Robert van den Camp en Onno den Boer

UITSLAG
Expertklasse
1. Harm Lamberigts – Bart den Hartog (Ford Escort Mexico) – 710 strafpunten
2. Jacqueline Donders-Zuiderwijk – Jürgen Donders (Alfa Romeo 2000 GTV) – 936
3. Wytze van Leuveren – Rutger Kwant (Alfa Romeo GT 1300 Junior) – 1056

Sportklasse
1. Niels Jongste – Rik Aalders (Ford Capri 2600 RS) – 1170 strafpunten
2. Hans van Winden – Margriet Scholten (Opel Manta A) – 1356
3. Wim van Gent – Auke van den Brink (Austin Healey Mk III) – 1412

Tourklasse
1. Wim van Lieshout – Tom van Lieshout (Austin Healey Mk II) – 880 strafpunten
2. Danielle Kleyheeg – Berry Beukers (Ford Mustang) – 1216
3. Frank Wilschut – Thecla van de Kamp (Fiat Spider) – 1218

Vintageklasse
1. Robert van den Camp – Onno den Boer (Bentley Derby) – 388 strafpunten
2. Hank Melse – Nicole Melse (Alvis Speed 25) – 802
3. Franz Lamot – Sven Bols (Bentley Old No. 1) – 2012


Tags:
Print Friendly, PDF & Email




Ton Roks
Na 25 jaar in de autojournalistiek vervulde Ton Roks in november 2012 een lang gekoesterde wens, hij begon een eigen autoblad: Octane, met een hoofdrol voor de klassieke auto – en een gezonde belangstelling voor interessante nieuwe auto’s.




Vorig bericht

Ferrari SF90 Stradale: V8 supersporter

Volgend bericht

'Plastic Fantastic' en 'Wallflowers' naar Soestdijk




Uitgelicht

Ferrari SF90 Stradale: V8 supersporter

Ferrari introduceert zijn eerste serieproductie PHEV: de SF90 Stradale. Volgens de fabrikant is de nieuwe Ferrari op alle...

30 May 2019

Webdevelopment Passionate Bastards