Laatste nieuws

Upgrades voor Alfa Romeo’s Giulia en Stelvio

Nieuwe auto's / 19 november 2019

Een Veloce TI, met 280 pk op alleen de achterwielen, is een van de smakelijkste gerechten uit een heel reeks van upgrades die er aankomen voor modeljaar 2020 van de Giulia en Stelvio.

De Giulia Veloce werd in Nederland met vierwielaandrijving geleverd, maar in enkele markten was hij ook met alleen achterwielaandrijving te koop, net zoals Alfa’s topmodel, de 510 pk Quadrifoglio. In 2020 wordt deze begerenswaardige versie van de Veloce – te herkennen aan de aanduiding Q2 op de achtersteven – ook in Nederland leverbaar. Goedkoop wordt hij niet, zeker niet met het nieuw uitrustingspakket dat TI heet, voor Touring International. Daarmee lijkt hij verdraaid veel op de Quadrifoglio, een van de aller-aantrekkelijkste auto die Alfa Romeo momenteel in het de showrooms heeft.

We reden een Veloce Q2 TI in Puglia en hadden niet veel tijd nodig om vast te stellen dat je niet je per se een twinturbo V6 onder de kap hoeft te hebben om een overtuigende sportsedan te zijn – met 280 pk uit een werklustige viercilinder kom je ook héél ver.
Technisch is de Veloce Q2 TI niet zo heel veel anders – de aandrijving naar de voorwielen ontbreekt natuurlijk – maar uiterlijk is er meer aan de hand. Hij heeft bijvoorbeeld dezelfde ‘draaischijf’ 19-inch wielen als de Quadrifoglio en ook diens koolstofvezel spiegelkappen en rode remklauwen. Als je jezelf een nog smakelijkere Veloce TI cadeau wilt doen, kun je op je bestelformulier ook nog het Carbon Pack aanvinken, waarin zich de koolstofvezel achterspoiler en side skirts bevinden. Bij het instappen word je dan ook onthaald op sportstoelen met alcantara en leer en koolstofvezelaccenten.

De viercilinder van de Veloce kennen we al langer, en die is onveranderd gebleven. Hij is goed voor 280 pk en levert zijn maximum koppel van 400 NM bij 2250 toeren. Hij staat niet bovenaan de hitparade wat zijn soundtrack betreft, maar hij er zit wel een lekker snerpend geluid in als je er de zweep over haalt.
De achttraps automaat van ZF is al veel geprezen en die slaagt erin ook in deze Alfa uitstekend in het maximale uit de viercilinder te halen. Hij schakelt snel, en is uitstekend geprogrammeerd – dat merk je aan de mate waarop hij op situaties weet te anticiperen. Je kunt uiteraard ook zelf schakelen, met lange, metalen flippers aan het stuur waar je nooit naast grijpt, en die in een Ferrari niet zouden misstaan. De acceleratie is zonder meer indrukwekkend, zeker als de viercilinder de klim naar de top van zijn koppelkromme achter de rug heeft. Dan sprint hij zo hard op de horizon af dat het bijna lijkt alsof hij hem naar zich toetrekt.

De besturing is nog steeds licht, maar er zit nu iets meer ‘gewicht’ in – en de voorwielen reageren er zeer rap op. De Giulia roteert heel mooi en snel om zijn centrale as en met het gaspedaal kun je nauwkeurig je exit managen. Niet al te driest de bochten in, je lijn kiezen en er dan mooi hard uitaccelereren, dat vindt de Veloce TI het fijnste. Voor onbedoeld overstuur hoef te niet te vrezen – de achteras heeft grip en tractie in overvloed.

Als je de knop op in de middenconsole op Dynamic hebt gezet, zet je de reflexen van de versnellingsbak op scherp en reageert de motor nog sneller op het gas. Ook de demping wordt straffer – maar zeker niet oncomfortabel – en indien gewenst kun je hem met een druk op de knop in de normale stand zetten. Dat kan fijn zijn op nat of slecht wegdek.
De Veloce Q2 TI is een welkome aanvulling op het assortiment in de Nederlandse showrooms, hij is zoals een sportsedan behoort te zijn en een veel sportievere zul je in zijn prijsklasse niet gauw vinden. De enige concurrenten die me zo te binnen schieten zijn de BMW 330i, de Jaguar XE P300 en de Kia Stinger. Nu maar afwachten wat de prijs van de Veloce Q2 TI gaat worden. Hopelijk veel dichter bij de ‘gewone’ Veloce dan de Quadrifoglio graag.

Alfa Romeo had meer goed nieuws te melden in Puglia, dat na – naar eigen zeggen – goed geluisterd te hebben naar klanten en pers. De aanpassingen gelden voor zowel de Stelvio als de Giulia. Dat de garantietermijn naar vijf jaar is getrokken, wisten we al. Maar er is meer: alle modellen zijn met ingang van modeljaar 2020 standaard uitgerust met een nieuw 7-inch infodisplay in het instrumentenpaneel, direct in het blikveld van de bestuurder. De indeling van het scherm is aangepast om meer informatie, zoals de instellingen en meldingen voor autonoom rijden, weer te geven zonder dat dit ten koste gaat van de overzichtelijkheid.
Ook het 8,8-inch infotainmentscherm in het midden van het dashboard heeft een ingrijpende upgrade ondergaan. Afgezien van het feit dat het nu een touchscreen is, heeft het een nieuwe grafische vormgeving gekregen en elke gebruiker kan zijn eigen startscherm creëren. Door van links naar rechts te vegen kunnen de toegangsschermen voor het Alfa DNA-systeem, de radio, de mediaspeler, een gekoppelde smartphone, de navigatiefunctie, de klimaatregeling, Alfa Connect Services en de rijassistentiesystemen worden weergegeven. Slim is dat alles ook met de multifunctionele draaiknop op de tunnelconsole is te bedienen – op een slecht wegdek gaat dat soms beter dan met je vinger op het scherm.

De verbeterde Giulia en Stelvio zijn ook uitgerust met de Alfa Connect Box die toegang biedt tot de online diensten van Alfa Connect Services. Met die ‘box’ wordt het bovendien mogelijk je Alfa met je smartphone op afstand te bedienen, je kunt de portieren ontgrendelen en vergrendelen, een lichtsignaal geven en je auto opzoeken in een parkeergarage. Je kunt zelfs meldingen ontvangen als je auto een vooraf ingestelde snelheidslimiet overschrijdt of een op de kaart afgebakend gebied verlaat. Tot het aanbod behoort verder een mobiele hotspot in de auto waaraan tot acht apparaten kunnen worden gekoppeld, My Theft Assistance, dat de eigenaar waarschuwt bij een vermoedelijke poging tot diefstal van zijn auto, en My Fleet Manager, dat fleetmanagers een handig middel voor het beheer van hun wagenpark biedt.

Alfa Romeo heeft ook het interieur van de Stelvio en Giulia aangepakt. De middenconsole heeft meer opbergruimte – voor bekers en sleutels – en de telefoon kan draadloos opgeladen worden. De versnellingspook is voortaan met leer bekleed en van verlichte details voorzien. Bovendien is het stuurwiel gerestyled om de bedieningstoetsen voor de autonome rijfuncties onder te brengen. Als geheel ademt het interieur meer klasse uit.
De hulpelektronica is naar niveau 2 gebracht, wat betekent dat de bestuurder de bediening van het gaspedaal, het stuur en de remmen aan de auto kan overlaten – overigens moet je wel waakzaam blijven en gebiedt de auto je na enkele seconden de handen aan het stuur te houden. De cruise control is bovendien in staat de snelheid automatisch aan de limieten aan te passen die je onderweg tegenkomt.

Er zijn ook allerlei nieuwe lakkleuren bijgekomen, waaronder historische zoals oker (naar voorbeeld van de vroegere Junior GT) en een kleur rood zoals de Villa d’Este 6C.
De vernieuwde Giulia en Stelvio zouden vanaf begin 2020 al in de showrooms te vinden zijn.


Print Friendly, PDF & Email




Ton Roks
Na 25 jaar in de autojournalistiek vervulde Ton Roks in november 2012 een lang gekoesterde wens, hij begon een eigen autoblad: Octane, met een hoofdrol voor de klassieke auto – en een gezonde belangstelling voor interessante nieuwe auto’s.




Vorig bericht

Ford introduceert de Mustang Mach-E

Volgend bericht

Plus Six, de Morgan voor moderne tijden




Uitgelicht

Ford introduceert de Mustang Mach-E

Het zal voor echte liefhebbers van de Ford Mustang wellicht even wennen zijn. Het roemruchte Mustang label wordt nu gehangen...

18 November 2019

Webdevelopment Passionate Bastards