Laatste nieuws

Van ‘Torino’ naar ‘Milano’

Octane Auto's / 2 juni 2020

Als fabrikanten en autoliefhebbers de motor van een auto een eigen naam toekennen, dan moet het wel iets bijzonders zijn. De ‘Busso’ V6 in de Alfa Romeo 164 3.0 Super 24V van Frank Goedhart stelt dan ook zeker niet teleur.

“Tijdens het afleveren van een oude Volvo XC70 bij Martin Schotpoort van Autofirst in Apeldoorn, kwamen we aan de praat over auto’s. Hij vertelde de achtergrond van zijn bedrijf, dat gespecialiseerd is onderhoud en verkoop van gebruikte Saab’s en Alfa Romeo’s en vroeg mij waar mijn voorkeur in auto’s lag. Na het horen van mijn geschiedenis met Lancia Thema’s zei hij: “Ik heb een mooie Alfa 164 staan in opslag. Als je die nou koopt, hoef je niet met de trein naar huis.” De foto’s op zijn telefoon toonden een rood metallieke Alfa Romeo 164 Super met een lichtbruin leren interieur. En onder de motorkap lag de bekende 3-liter V6 motor met 24 kleppen, die beter bekend staat als de ‘Busso’-motor. Ter plekke kon ik de verleiding weerstaan, maar twee maanden later ben ik toch weer naar Apeldoorn gereden, om dit keer de 164 toch echt mee te nemen.”

Alfa Romeo was in 1987 de laatste van de vier merken die onder de projectnaam ’Tipo 4’ een nieuwe auto introduceerde. Nadat Saab, Fiat en Lancia respectievelijk de 9000, Croma en Thema in de markt hadden gezet, ontworpen door Giorgetto Giugiaro, kwam Alfa Romeo met de door Pininfarina ontworpen 164, die in 1993 een facelift onderging en daarmee de toevoeging ‘Super’ kreeg. De motor is een 60 graden V6 die in de Arese fabriek van Alfa Romeo werd geproduceerd. De ontwerper, ingenieur Guiseppe Busso, had in 1970 al de basis gelegd met een V6 voor de Alfa 6, toen nog met 2,5 liter inhoud. De ‘Busso’-motor is in meerdere uitvoeringen geproduceerd tot 2005 en is terug te vinden in een groot aantal auto’s, waaronder de Alfa Romeo 164, Lancia Kappa, Alfa Romeo GTV en Spider, Alfa Romeo 166, Lancia Thesis, Alfa Romeo 156 GTA en Alfa Romeo GT.”

“Een vriend van mij rijdt een Lancia Thesis met een ‘Busso’ en hij vertelde me dat je, zeker in de Alfa-uitvoering van de motor, niet snel genoeg krijgt van het geluid bij het optrekken van de auto. En dat klopt helemaal, dat ook doordat in mijn auto het geluid nog extra verstrekt wordt door de sportuitlaat van Remus. Die maakt het allemaal net even wat mooier, zonder dat het ordinair wordt. Mijn vorige auto was een Lancia Thema 8.32, die met zijn V8 van Ferrari wat betreft geluid nog wel een stukje spectaculairder was dan deze V6, maar de 164 voelt agressiever en sneller aan. De Lancia was een beetje te zwaar in de neus en dat heeft deze Alfa helemaal niet. Beide hebben een vermogen van meer dan 200 pk, beide een acceleratie van 0 naar 100 km/h in rond de acht seconden en een topsnelheid van boven de 200, dus het moet vooral het lichtere gevoel zijn dat de Alfa voor mij een voorsprong geeft.”

“Het dashboard is in een jaren ’90 stijl ontworpen met veel knoppen en rechte hoeken, ook terug te vinden in andere Alfa’s uit die tijd. Persoonlijk vind ik dat stoffen bekleding in Alfa Romeo’s, zeker in die tijd, de auto’s van binnen saai en grijs maken, dus ik ben blij met de mooie beige leren stoelen.”

“Het interieur is in topstaat en met airconditioning aan boord is er niets te klagen bij dagelijks gebruik. Een klusje voor later is het strak maken van de hemel, die achterin iets begint te hangen. Bij Euromasters worden binnenkort nieuwe banden gemonteerd, niet omdat de huidige versleten zijn, maar omdat het langere staan de banden wat onrondheid heeft bezorgd.”

“Voor het afleveren zijn de distributieriem en de waterpomp vervangen en heeft Martin de auto een grote afleveringsbeurt met nieuwe APK gegeven. Ook de timing van de ontsteking is afgesteld waardoor de V6 als een zonnetje loopt. En, vanzelfsprekend, was een van de eerste dingen die ik bij thuiskomst deed, het aanbrengen van een ronde Octane-sticker op de achterruit.”

“De enige twijfel die ik nog bij deze auto heb, is dat de emotie nog een beetje ontbreekt. Rationeel gezien voldoet de Alfa aan alles wat ik in een tweede auto zoek; met mijn twee meter lengte pas ik alleen maar in grote sedans en niet in kleine sportautootjes en toevallig ben ik ook een echte ‘sedan-man’. Maar ondanks dat de drie Lancia’s die hieraan voorafgingen elk hun eigen dosis ellende hadden, was de associatie met het merk Lancia erg sterk. Maar waarschijnlijk kan ik de komende maanden ook emotioneel overstappen van ‘Torino’ naar ‘Milano’. Volgens Ton Roks is ‘eenkennigheid het jezelf onthouden van mooie verrassingen’ dus met die wijsheid op zak ga ik deze zomer maar eens wat leuke kilometers op de teller van deze 164 Super zetten.”

OCTANE AUTO’S / Updates door stafleden, medewerkers en lezers

Alfa Romeo 164 3.0 SUPER V6 24V (1993)

Frank Goedhart

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Tags: , , , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Ondergewaardeerd en onterecht complex

Volgend bericht

Een samenwerking van drie werelden





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Ondergewaardeerd en onterecht complex

Een ondergewaardeerde klassieker die ook nog eens onterecht als complexe auto te boek staat; Peter Valkenburgh weet beter...

30 May 2020