Laatste nieuws

Vantage F1 Edition, Aston Martin’s fijnste

Rij-impressies / 6 augustus 2021
Het lag voor de hand dat er een F1 Edition van de Vantage zou komen. Aston Martin heeft het stokje overgenomen van Mercedes-AMG en is nu leverancier van zowel de safety als de medical car van de F1.

De F1 Edition is in grote mate een replica van die snelle Aston Martins, tot stand gekomen onder de hoede van de nieuwe baas, Tobias Moers, ex-AMG. Opdracht was de prestaties van de Vantage, en dan vooral de benutbaarheid ervan, te verhogen zonder sterk op banden te leunen die voor het circuit geoptimaliseerd zijn. Uiteraard moesten er ook snellere rondetijden op de Nürburgring komen om te benadrukken dat de F1 Edition serieus sneller is dan standaard. Nu, dat is gelukt. Hij doet een rondje Ring in 7 minuten en 30 seconden, 15 seconden rapper dan de Vantage.

We reden een F1 Edition in de omgeving van de Nordschleife, op dezelfde wegen die Aston Martin’s techneuten benutten voor de fijnafstelling van hun auto’s. De Vantage F1 was daar indrukwekkend, een duidelijke en overtuigende afstand creërend tot de auto waarop hij is gebaseerd. Het eerste dat opvalt is de fantastische hoeveelheid grip achter, in de Vantage geeft de achteras af en toe de indruk dat hij de enorme hoeveelheid koppel van de twinturbo V8 maar ternauwernood aan kan, in de F1 Edition worden al die Newtonmeters geweldig goed op straat gebracht, en kun je het gas zonder ook maar een vleugje finesse intrappen.

In krappe bochten zul je dan geregeld het sper voelen werken, een signaal dat de achtertrein zijn uiterste best doet het allerbeste uit de PZero’s te halen. Geweldig hoe goed de F1 Edition het vermogen van die bruut voorin op straat krijgt. Het koppel is overigens hetzelfde gebleven, het vermogen is echter met 25 pk naar 535 gestegen.
De F1 Edition verbaast je ook door zijn insturen, dat doet hij snel en zeker, maar ook met een bepaalde rustgevende kalmte. Er zit duidelijk meer precisie en meer contactgevoel in de besturing, een gevolg van modificaties aan de stuurkolom.

Ondanks het gewicht van de V8 voorin hapt de F1 met graagte naar de apexen en spreidt de agiliteit ten toon van een veel lichtere auto. Hij doet dat met een lineairiteit die maakt dat je precies weet wat je al sturend kunt verwachten, je merkt dat al snel aan het vertrouwen waarmee je de Aston oplijnt voor mooie opeenvolgingen van bochten. De grip van de vooras is ook heel goed, onderstuur heb ik nergens ervaren, wil je het oproepen dan moet je behoorlijk excessief met deze Aston Martin omgaan. Ook de remmen verdienen het genoemd te worden, met een vertraging alsof je een remparachute uitgooit, en het pedaalgevoel is precies goed voor heel fijntjes doseren, en zonder een overdreven harde bite.

Wat er allemaal onder je veranderd is? Vóór zijn de veren hetzelfde gebleven, maar de bumpstops zijn stijver en de dempers hebben een 30 procent sterkere teruggaande slag. Het shear panel – een soort van plaat die de voorwielophanging extra stevigheid geeft – is tweemaal zo dik gemaakt. Achter zijn de veren 10% harder, verzetten de dempers zich 20% sterker tegen de ingaande slag en zijn enkele van de bussen door hardere vervangen. Dat alles met het doel de banden een nog beter contact met het wegdek te geven. De Pirelli’s liggen nu rondom 21-inch lichtmetaal waardoor de wangen nog lager zijn. De grip is daardoor slechts marginaal groter, maar hij is over een grotere breedte beschikbaar. Die 15 seconden winst op de Ring vertellen genoeg over het effect ervan.
De F1 Edition heeft ook een nieuwe achtervleugel, een nieuwe splitter en kleine ‘dive planes’ op de voorschermen. Ook onder je is een en ander aan de aerodynamica gedaan, wat resulteert in een neerwaartse druk die voor nu 60 kilo is en achter 150 kg, een fikse verbetering ten opzichte van de Vantage.

De F1 is er alleen met de achttraps automaat van ZF, die zich uiteraard aan het stuurwiel laat schakelen. Dat wil je ook, wat het contactgevoel met de auto neemt er enorm door toe. In Sport+ is het zelf schakelen een feest, de ZF wisselt met minder harde klappen van verzet dan bijvoorbeeld een Ferrari, maar het gebeurt meer dan voldoende snel en met precies de juiste dosis agressie.  Samen met die fantastische motor geeft dat je een aandrijflijn die van de Vantage een zeer attractieve machine maakt. De soundtrack is muziek voor je oren, de V8 produceert min of meer hetzelfde donkere en basrijke geluid als de Mercedes-AMG, maar met ook dat scherpe en venijnige van een Ferrari achtcilinder. Daar kun je met volle teugen van genieten, want prestatiepotentieel van de F1 Edition laat zich gemakkelijker ten volle benutten dan dat van de Vantage. Hij is een heel welkome aanvulling op het assortiment van Aston Martin. Tussen de DB11 en de DBS Superleggera kwam de Vantage onvoldoende sterk als ‘anders’ uit de verf, nu heeft hij veel duidelijker een eigen persoonlijkheid – en komt tussen zijn concurrenten beter tot zijn recht.
De verbeteringen aan de Vantage zijn veel meer dan een milde make-over, de F1 Edition is een ervaring op zich en een nog veel betere auto, het is zelfs de fijnste Aston Martin van het moment. Ik heb nog niet eerder in een Aston Martin gereden die qua capaciteiten, rijeigenschappen en karakter zo dicht bij een Porsche 911 GT3 komt – klasse!

TEKST TON ROKS

ASTON MARTIN VANTAGE F1 EDITION
Motor lichtmetalen 4,0-liter twinturbo V8 met bovenliggende nokkenassen Vermogen 535 pk bij 6000 min-1 Koppel 685 Nm tussen 2000 en 5000 min-1 Transmissie achttraps automaat (ZF), achterwielaandrijving, zelfsperrend differentieel Wielophanging vóór dubbele driehoekige draagarmen, schroefveren, adaptieve dempers en anti-rolstang; achter multi-link, schroefveren, adaptieve dempers en anti-rolstang Banden Pirelli PZero 255/35ZR21 & 295/30ZR21 Remmen bekrachtigd, schijven rondom (400/360 mm) Gewicht 1570 kg (droog), verdeling 50/50% Acceleratie 0- 100 km/h in 3,6 sec. Top  314 km/h Prijs € 215.904,–


Tags: , ,



Ton Roks
Na 25 jaar in de autojournalistiek vervulde Ton Roks in november 2012 een lang gekoesterde wens, hij begon een eigen autoblad: Octane, met een hoofdrol voor de klassieke auto – en een gezonde belangstelling voor interessante nieuwe auto’s.




Vorig bericht

Sabra GT, de sportwagen uit Israël

Volgend bericht

Maserati Trofeo Collection, een beleving rijker





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Sabra GT, de sportwagen uit Israël

Hij was het sportiefste kind van de Israëlische auto-industrie en had de opdracht de harten van Amerikaanse enthousiasten...

6 August 2021