Laatste nieuws

Veel Italianen en een Duitser

Octane Auto's / 6 mei 2020

Het is voor Jan van Marwijk moeilijk om één van zijn auto’s te selecteren. Zijn verzameling van veel Italianen en een Duitser is als geheel meer dan de moeite van een verhaal waard.

We beginnen met helderheid te verschaffen over de samenstelling van de prachtige collectie die wij bij ons bezoek aantroffen. Hij bevat drie Ferrari’s zijnde een 328 GTS, 550 Maranello en een F40, een Porsche 911E Targa, een Ducati 999S Biposto en maar liefst negen Alfa Romeo’s, zijnde een Giulia Super 1300 van ‘74, een Super 1300 Squadra Bianca van ’71, een Super 1300 van ’71, een Giulia Nuova 1600 van ’77, een Giulia Sprint GT en een GTC, beide van ’65, een Bertone 1600 van ’75, een Spider 2.0 van ’84, en tot slot een 8C Spider van 2009. Jan is een autoliefhebber ‘pur sang’, met een grote liefde voor Alfa Romeo en Ferrari.

“De kinderen die inmiddels een rijbewijs hebben rijden uiteraard ook Alfa Romeo en met mijn zoon werk ik samen aan de restauratie van de Giulia Sprint GT, die we opbouwen met GTA-stijlelementen zoals deurgrepen, grill en de kentekenplaatverlichting. Het wordt vanzelfsprekend geen echte ‘alleggerita’ maar de auto ziet er straks wel uit als een GTA. De carrosserie van de auto is net klaar dus we kunnen nu met de techniek en de opbouw beginnen.”

“Toen ik in mijn studententijd door een vriend werd opgehaald met een Giulia Super, was ik op slag verliefd. Zodra de mogelijkheid zich voordeed, kocht ik mijn eerste Giulia, plus een niet-rijdend exemplaar voor de waardevolle onderdelen. Na een paar dagen ruilde ik beide auto’s tegen het goed rijdende exemplaar van de genoemde vriend. Er volgde een periode van aankopen en verkopen, waarbij elke verkoop een beetje winst opleverde, waardoor ik na zeven Giulia’s kon overstappen op een Spider uit 1981, met de plexiglazen kappen over de koplampen. Tijdens de laatste fase van de restauratie in 1986, bij garagebedrijf Jan Steutel in Almkerk, ging het goed mis gedurende laswerkzaamheden aan de bak van het reservewiel. Helaas had men de smeulende tectyl niet opgemerkt en deze vatte vlam tijdens een lunchpauze waarna de ernaast gelegen benzinetank explodeerde. De gehele auto inclusief autobedrijf ging in vlammen op, maar gelukkig was er geen persoonlijk leed. De verzekering keerde mij uit en kon ik mijn huidige Spider 2.0 ‘aerodynamica’ aanschaffen. Die auto heb ik, met een korte onderbreking, nu al 33 jaar in mijn bezit.”

“Voor mij gaat het niet om de waarde van de auto’s, hoewel waardevermeerdering natuurlijk altijd welkom is, maar om vooral om de vormgeving, het esthetische aspect en daarnaast ook om de merkgeschiedenis, techniek en racehistorie. Ik kan er uren naar kijken, daar krijg ik geen genoeg van. Voor het dagelijks verkeer rij ik in een betrouwbare Duitse auto en als ik een lange rit in een klassieker heb gemaakt, verlang ik toch het comfort van een moderne auto.”

“Alfa Romeo’s en Ferrari’s zijn auto’s met bijzondere techniek. Hoewel ik zelf zeker niet atechnisch ben, laat ik toch veel van het werk aan specialisten over. De Ferrari’s worden onderhouden door Kroymans in Hilversum en Forza in Oss. Voor de klassieke Alfa Romeo’s is Pascal Giacomini aan de Braayweg in Amsterdam mijn vaste adres. Voor de nieuw opgebouwde motor van mijn raceauto kom ik bij Bas Aalberts in Lichtenvoorde en de 8C Spider gaat voor onderhoud naar Franco in Kwintsheul, de enige Alfa 8C dealer van Nederland.”

“De rode Giulia Nuova 1600 Super (’77) heb ik in 2007 gekocht, nadat deze bij een van mijn bedrijven was ingeruild. De carrosserie is als eerste volledig in concoursstaat gebracht en daarna bij Giacomini in Amsterdam verder afgebouwd en van een geprepareerde 2.0 liter motor voorzien. De originele motor met bijbehorende versnellingsbak heb ik uiteraard nog. De Nuova heeft de rechte achterklep en niet de ‘schop in z’n kont’ zoals z’n voorganger, de Super. Deze auto is een vaste waarde in de verzameling, vooral omdat hij mij een ‘memory lane’ ervaring biedt.”

“Na het behalen van mijn racelicentie moest mijn jeugddroom worden ingevuld; een Squadra Bianca. De raceklasse bestaat al geruime tijd niet meer, maar zo her en der duiken nog wel eens wat Squadra’s uit de tachtiger en negentiger jaren van de vorige eeuw op. Via Fred van Lingen, de broer van Sam, werd ik op het spoor gezet van Giacomini Motorsport. Na een oriënterend telefoontje en een bezichtigingsafspraak voor een aantal dagen later, bleek bij binnenkomst dat de Squadra de dag ervoor aan een ander was verkocht. Helaas voor mij, maar zo gaat dat soms in de handel. Nadat ik zonder resultaat op zoek was gegaan naar een alternatief exemplaar, belde Pascal mij op met de mededeling dat de Giulia opnieuw te koop was. We rijden bij de DNRT in de klasse S.I. (Squadra Italia) en dan alleen de races op Zandvoort. Dat doen we met veel plezier, waarbij schadevrij uit en thuis hoog in het vaandel staat. Uitgezonderd van een onfortuinlijke koprol in de Tarzanbocht en wat motorpech in het afgelopen seizoen heb ik tien jaar probleemloos kunnen racen.”

“Stap voor stap heb ik deze collectie opgebouwd, waarbij het zoeken en vinden van de auto’s veel genoegen biedt. De Porsche 911E Targa is een prachtige auto, gerestaureerd en in goede staat door de technische opbouw bij Porsche Classic Center Gelderland. De Ferrari 550 Maranello uit 2001 met slechts 9.000 km op de teller kreeg ik onverwacht aangeboden. Na een korte proefrit heb ik deze volbloed Italiaan, met de prachtige kleurencombinatie donkerblauw metallic met beige leder voorzien van donkerblauwe piping, met plezier gekocht. Datzelfde jaar heb ik samen met een relatie in deze ultieme gentleman’s GranTurismo de Quote Challenge naar Marrakesh gereden.”

“De lichtblauwe 8C Spider is nieuw aangeschaft en was de eerste in Nederland. De levering heeft plaatsgevonden op het Balocco testcircuit, onder begeleiding van Alfa Romeo Nederland. Na de ochtendsessie op het circuit werd de auto voorzien van nieuwe banden en wielen en na een laatste check kon ik ermee vanuit Italië naar huis rijden! Dat was een unieke belevenis en een maand later kreeg ik een mooi fotoboek overhandigd met daarin de hoogtepunten van de afhaaldag.”

“De liefde voor de Ferrari F40 begon tijdens de introductie in 1987, maar aan meer dan een Burago 1:18 versie durfde ik niet te denken. Ik bezocht dat jaar in september de IAA in Frankfurt en zag op een drukbezette stand deze indrukwekkende superauto, de laatste creatie van Enzo Ferrari. Gezien mijn leeftijd en zeer beperkte financiële armslag probeerde ik de F40 uit mijn hoofd te zetten. Een aantal jaren later startte ik mijn eigen bedrijf en in 2004 was de tijd rijp om de zoektocht naar het mooiste dat er op autogebied was gecreëerd aan te vangen. Toeval of niet, maar bij Kroymans stonden in vrij korte tijd drie F40’s na elkaar aan de Soestdijkerstraatweg in de showroom. De eerst die te koop werd aangeboden, was er een met een verhaal. Deze was gespind op de A12 bij Oudenrijn en door de beide vangrails op het asfalt gehouden. Ondanks dat de F40 bij de fabriek was hersteld, heb ik die toch maar voorbij laten gaan. De volgende, een F40 die in 1988 nieuw geleverd was in Italië en sinds 1998 in Nederland was, is het geworden. Met trillende hand getekend voor mijn eigen F40! Door de stijgende marktwaarde van deze Ferrari lijkt de aanschafsprijs inmiddels minder indrukwekkend dan bij de koop het geval was.”

“De Giulia Super 1300 uit 1971 moet onze tweede raceauto worden. Mijn zoon (15) droomt ervan om ermee te gaan racen. De Giulia Sprint GTC uit 1965, een cabriolet, is een originele auto in concoursstaat. De Ducati 999S Biposto heb ik in 2006 nieuw gekocht en het is een mooie, tweewielige uitzondering in mijn collectie. Met 625 km op de teller denk ik dat deze Ducati in waarde zal gaan stijgen.”

“Het is buitengewoon jammer Alfa Romeo en Maserati het moeilijk hebben op dit moment. Mijn laatste moderne en echte Alfa was een zwarte 75 2,0 TS. Een heerlijke auto. Hoewel de huidige Giulia een geweldige auto is, straalt dat er naar mijn mening toch te weinig van af. Het roemruchte verleden van Alfa Romeo is de enige reden dat het merk nog bestaat. Mede daarom zou ik daar als merk veel meer de connectie mee leggen. Misschien dat de nieuwe Giulia GTA en GTAm het merk weer glans gaan geven. Alfa Romeo verdient het!”

OCTANE AUTO’S / Updates door stafleden, medewerkers en lezers

Ferrari F40 en veel meer

Jan van Marwijk

 


Tags: , , , , , , , , , , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Mooie dingen van Maarten Olden

Volgend bericht

FCA Heritage Hub





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Mooie dingen van Maarten Olden

Ontwerper Maarten Olden wilde een miniatuurautootje maken met behulp van de staalplaatapplicatie in het programma SolidWorks....

3 May 2020