Laatste nieuws

Verliefd op Sophia

Man & Machine / 1 april 2022

Met al drie klassiekers in bezit gingen Claudia en Niko Bloemendal op zoek naar uitbreiding van de collectie. Nu zijn ze verliefd op de Fiat 500L,  die inmiddels meer is dan de typeaanduiding doet vermoeden.  Het is geen probleemloze liefde gebleken.

“Met drie klassiekers zou men tevreden moeten zijn. We hadden al een Citroën 2CV, een Fiat 127 en een Saab 900 Classic, maar toch bleef er wat kriebelen. Stiekem wilden we er nog wel een auto bij hebben. De aandacht ging in eerste aanzet uit naar een Fiat Topolino; leuk voor erbij, voor een rondje om de kerk op zondag, niet per se voor lange reizen. Maar de prijzen waarvoor Topolino’s aangeboden werden maakten ons minder enthousiast. Voor minder geld had je al een Nuovo 500 en die hebben we ook altijd leuk gevonden. Voor we het wisten stuurden we elkaar foto’s van 500’s.

Een kennis van ons had er nog een in zijn verzameling staan en die was te koop. Op een zondagmiddag waren we ter plaatse en hebben we op het zoldertje gekeken, waar een hele leuke donkerblauwe Fiat 500 Abarth stond; een verschrikkelijk leuke auto; precies onze smaak. De auto was niet te lief, maar gewoon stoer in Abarth stijl en uitgevoerd met de nodige Abarth onderdelen. Een sportief interieur, veel rallyhistorie, een map met rekeningen en een geschiedenis die terugliep tot in de jaren ‘80 toen hij vanuit Italië naar Nederland was gehaald. Zelfs het laatste Italiaanse kenteken was nog bekend.

De motor werd gestart en een verschrikkelijke harde brom uit de uitlaat gaf zelfs een fysieke reactie op mijn borstkast. Op dat moment wisten het al, maar toen we tien minuten later gingen rijden waren we 150 meter verderop al volledig verkocht. Een dikke week later zijn we de 500 gaan ophalen, met onze Saab 900 en een grote trailer. We hebben de auto die avond meteen meegenomen naar een BBQ van de IJsselrijders. Wat een genot en plezier, zo hoort autorijden te zijn!

De auto is zijn leven begonnen in Italië als Fiat 500L. Momenteel proberen we via wat vrienden en de Mille Miglia club te achterhalen wat de exacte geschiedenis van de Fiat in Italië is. Eind jaren ‘80 is de auto naar Nederland gekomen en hij is toen een paar jaar eigendom geweest van een mevrouw die hem af en toe gebruikte. Begin jaren ‘90 kwam hij in handen van een naamgenoot die hem eind jaren ‘90 had opgebouwd voor historische rally’s en om er samen met zijn vrouw de nodige ritten mee te rijden. Op de achterruiten van de 500 is te zien welke evenementen ze gereden hebben. Uiteindelijk hebben ze hem ingewisseld voor een Ford Escort die wat meer vermogen en comfort bood. Daarna is de Fiat bij een verzamelaar terechtgekomen en heeft hij weinig gereden, totdat onze kennis hem in zijn collectie opnam.

De 500 is diverse keren aangepast, maar heeft nu al jaren een duidelijke configuratie. Er zit een onderstel onder van de 500 Abarth, met 500 Abarth wielen en wat bredere banden. Er zit een (luide) sportuitlaat onder. De carburateur krijgt zijn lucht via een K&N luchtfilter. De motor heeft een slagvolume van 650 cm3 en komt uit uit een Fiat 126. Ook de versnellingsbak is overgekomen van de 126 en is nu gesynchroniseerd. Uiteindelijk is het vermogen er wat op vooruit gegaan, zodat de topsnelheid in de buurt van de 120 km/h ligt en ook de acceleratie is iets vlotter geworden. Het Abarth onderstel maakt de auto wat lager, waardoor je wat vaker van het gas af moet. De sportstoelen zijn extreem laag, waardoor de 500 een echte kart is geworden, ook wat betreft rijbeleving!

Uiteraard is de 500 een zij. Claudia heeft haar meteen Sophia genoemd, een prachtige naam die past bij deze mooie dame. Het is dan ook de auto van Claudia en ik mag er af en toe mee rijden! Het leek ons leuk om contact te zoeken met de vorige eigenaar en van hem te horen wat hij allemaal met de 500 had gedaan. Het bleek dat we beiden van historische rally’s houden en dat hij en ik  fotograaf zijn. En dat wij de auto Sophia noemen terwijl de vorige eigenaren hem Sofia noemden.

We zijn zwaar verliefd op de auto, maar een oude auto blijft echter een oude auto. In de winter besloten we het interieur op te knappen want de bekleding van de stoelen had een aantal slijtplekken en gaten en ook zaten de stoelen niet fijn meer. We hebben deze  opnieuw laten bekleden door Kolstee Uplholstery en meteen ook andere interieurdelen vervangen. Daarna konden we weer rijden, maar op een gegeven moment gingen er dingen mis. Er kwam een verschrikkelijk geluid ergens uit de richting van de koppeling. Voorzichtig zijn we naar huis gereden. Er zat weinig anders op de motor eruit te halen en het werd duidelijk dat de koppeling het begeven had. Waarschijnlijk zat deze er al 20 jaar in en hadden de vele rallykilometers hun sporen achtergelaten. Nadat de motor teruggeplaatst was kwam de koppeling niet los. Helaas heb ik geen brug, dus heb ik de auto op bokjes gezet en ben er onderdoor gekropen om te zien hoe alles gemonteerd zat.

Om de koppelingskabel op te zoeken, die dwars door het interieur loopt, moest het interieur opnieuw uit de auto. Na herhaalde pogingen heb ik besloten om alles te vervangen: de kabels van de kilometerteller, choke, startkabel en koppeling. Na montage werkte alles naar behoren, totdat we niet veel later weer zijn gestrand. Dit keer met een carburateur die veel te veel brandstof leverde. Met nieuwe pakkingen, een nieuwe vlotter en nieuwe sproeiers heb ik de carburateur volledig gereviseerd.

Ondertussen ontstonden er nog veel andere problemen. De auto stootte steeds meer olie uit, de koplampen vielen geregeld uit hun behuizing, hij reed onregelmatig en remmen was soms wel erg spannend. Er zat dus niets anders op dan nog meer aan de auto te doen. S2 Classic Cars heeft voor ons de complete remmen van voor tot achter gereviseerd; nieuwe voeringen, remcilinders, hoofdremcilinder, alles is vervangen. Daarna ben ik zelf aan het werk gegaan en heb de motor er weer uit gehaald nadat de uitlaat van de motor was geknald. De motor is toen voorzien van nieuwe keerringen, pakkingen en klepstoterpakkingen. Omdat de ontsteking versleten was heb ik een 123-Ignition gemonteerd. Het schakelmechanisme is compleet vervangen, waardoor het interieur er voor de vierde keer is uitgegaan. De kop is van de motor af geweest en gecontroleerd door de Twentse Motoren Revisie en aangepast zodat de uitlaat weer gemonteerd kon worden.

Eind 2021 hebben we voor het eerst een kleine rallyrit kunnen rijden. De Villa Trasqua Legends Rally was ons eerste evenement waarbij we tussen een flink aantal auto’s reden die mee hebben gedaan aan de Mille Miglia, waaronder de Alfa Romeo 6C 1750 Super Sport uit 1929 die de afgelopen twee edities van de Mille Miglia heeft gewonnen. In 2022 hopen we aan een aantal evenementen mee te doen waar de auto in het verleden ook al aan heeft meegedaan, zoals de 7 Uren van Emmeloord en de Classic Gelderlandrit.

De Saab hebben we inmiddels verkocht. Volgend jaar hebben we onze 2CV precies 25 jaar in bezit en die gaat nooit meer weg. Maar dat geldt nu ook voor de 500. In korte tijd heeft Sophia ons veel plezier gebracht, ondanks alles wat er kapot is gedaan en dat verbeterd moest worden. Het is een auto die elke keer weer een grote glimlach op ons gezicht brengt. Iedereen heeft een keer een auto nodig in zijn of haar leven die veel te luid en te oncomfortabel is, maar daardoor elke keer weer een grote grijns op je gezicht tovert. Wij zijn echt verliefd.

Man & Machine

Fiat 500L (1968)

Claudia en Niko Bloemendal


Tags: , , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Octane Scramble = Vol!

Volgend bericht

Het nieuwste nummer ligt in de winkels .....





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Octane Scramble = Vol!

Octane Magazine houdt zijn eerste Scramble: voor autoliefhebbers, met bijzondere auto’s en met koffie. Zondag 15 mei, bij het Eemklooster...

27 March 2022