Laatste nieuws

‘Vision Mercedes Simplex’, een visie met verleden

Reportages / 18 september 2019

Mercedes-Benz heeft tijdens het persevenement ‘Design Essentials III’ zijn ompleet nieuwe designcentrum in Sophia Antipolis, het Franse equivalent van Silicon Valley, voorgesteld. Met de onthulling van een nieuwe conceptauto, ‘Vision Mercedes Simplex’, werd vooruitgekeken naar de toekomst.

Volgens Mercedes was het hier dat in het voorjaar van 1901 de geschiedenis van mobiliteit een radicale wending nam. Tijdens de race van Nice naar La Turbie bracht Daimler-Motoren-Gesellschaft op verzoek van importeur Emil Jellinek een auto aan de start, die speciaal voor deze race was ontwikkeld. De Mercedes 35 PS, vernoemd naar Mercedes, de dochter van Jellinek, was voorzien van een laag in een frame gemonteerde racemotor. Dat was opvallend in een tijd dat auto’s relatief hoog waren en nog het meest leken op gemotoriseerde koetsen. Volgens Mercedes-Benz vormde deze auto de eigenlijke start van de automobielgeschiedenis.

Op het vliegveld van Nice had Mercedes een vloot moderne modellen klaarstaan voor een reis die ons, via La Turbie, naar het bergstadje Gourdon voerde. Daar stond midden op het mooie dorpsplein een antieke Mercedes Simplex uit 1902 klaar voor een fotosessie. De expert van Mercedes-Benz Classic vond het mooi op verzoek de auto aan de praat te krijgen. De handelingen die daarvoor nodig zijn weerspiegelen duidelijk de stand van de techniek in die tijd. Schuddend en pruttelend stond de Simplex de aandacht van de toeristen te trekken.

Vanuit Gourdon gingen we op weg naar de volgende stop, het nieuwe designcentrum in Valbonne. Een moderne studio waar veel jonge mensen werken aan het ontwerpen van het exterieur en interieur van de toekomstige modellen van Mercedes en Maybach. Ter illustratie van dat wat we kunnen verwachten stond voor de ingang een race-uitvoering van de historische Mercedes Simplex gebroederlijk naast de Vision 6 Cabriolet conceptauto van Maybach.

Nadat we een aantal interessante presentaties en workshops over merkwaarden, ontwerptechnieken en -hulpmiddelen en over het gebruik van nieuwe materialen hadden bijgewoond, was er het moment waarop Gorden Wagener (Chief Design Officer) en Steffen Köhl (Head of Advanced Exterior Design) het doek van een nieuwe conceptauto afhaalden, de ‘Vision Mercedes Simplex’. Het was onduidelijk of dit nu de eerste creatie was van het lokale team of dat het een cadeau van Mercedes was aan het nieuwe centrum, maar de ‘hot-rod’-achtige verschijning maakte, zeker in de Franse zomerzon, een goede eerste indruk.

Chief Design Officer Gordon Wagener over luxe en ‘love’

“Alleen een krachtig merk als Mercedes-Benz is in staat om een fysieke symbiose tussen geschiedenis en toekomst tot stand te brengen. De ‘Vision Mercedes Simplex’ brengt de transformatie van merk-specifieke luxe tot uiting”, aldus een enthousiaste Gorden Wagener, die het in een eerdere presentatie al had over zaken als ‘aestethic soul’, ‘sensual purity’ en ‘love’ waarmee een persoonlijke relatie tussen de auto en eigenaar wordt nagestreefd.

Het ontwerp van de conceptauto wordt gedomineerd door de enorme wielen – “Gorden en ikzelf zijn grote liefhebbers van hele grote wielen” bevestigde Steffen Köhl – waartussen een monocoque carrosserie leek te hangen. De gekozen kleuren reflecteerden de kleuren van de omgeving, de Côte d’Azur, en het ontwerp toonde mooie details zoals de niet-functionele gespen waarmee de motorkap wordt afgesloten, het mooi vormgegeven stuurwiel en de azuurblauwe bekleding.

De rosé-gouden radiator was voorzien van een 3D ‘Black Panel’ display waarin de naam Mercedes-Benz digitaal wordt weergegeven. Deze radiator is een van de elementen waarmee de connectie met de eerste Simplex modellen wordt gelegd.

De moderne Simplex wordt elektrisch aangedreven en is voorzien van de nieuwste UI/UX (User Interface/User Experience) snufjes, die volgens Mercedes de visie op ‘digitale luxe’ laten zien. Dat komt vooral neer op het projecteren van informatie op het display en het alleen laten zien van alleen relevante informatie op het juiste moment.

Toen Steffen nog een keer het belang van de locatie voor de nieuwe studio, officieel Mercedes-Benz International Design Studio Europe, benadrukte door te vertellen dat het een creatieve omgeving is waar ook Pablo Picasso nog gewoond heeft, werd duidelijk dat deze conceptauto weliswaar een frisse blik geeft op de toekomstige mogelijkheden voor Mercedes, maar ook dat het concept geenszins zal leiden tot een vergelijkbare productie-auto. Voor het nieuwe designteam is het wel een mooie motivatie en inspiratie!

TEKST Frank Goedhart

FOTO’s Frank Goedhart, Mercedes-Benz

Vision Mercedes Simplex

Vision Mercedes Simplex

 

 

 

 

 

 

 


Tags: , , , , , , ,
Print Friendly, PDF & Email




Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Net niet in schoonheid gestorven

Volgend bericht

Lokaal product: Morris Minor Traveller





Bezoekers lazen ook


Uitgelicht

Net niet in schoonheid gestorven

Herinneringen van Octane’s eindredacteur, Wil van Lierop Ach, de Islero. Onbekend en onbemind. Tenminste, dat las ik overal,...

18 September 2019

Webdevelopment Passionate Bastards